Vytautas Sinica. Manipuliacija katalikų požiūriu į nacionalizmą

D. Pipo (DELFI) nuotrauka  Yra viena bėda, vis besikartojančiai iškylanti lietuviškose diskusijose apie krikščionišką požiūrį į tautišk...

D. Pipo (DELFI) nuotrauka 
Yra viena bėda, vis besikartojančiai iškylanti lietuviškose diskusijose apie krikščionišką požiūrį į tautiškumą. Tai Stasio Šalkauskio, Juozo Girniaus ir kitų romuviečių prieškario autorių požiūrio į „nacionalizmą“ citavimas. Tą nuosekliai daro ne vienas liberalią ir kosmopolitinę katalikybės interpretaciją norintis įsiūlyti autorius. Bent mano akiratyje ypač dažnai - Justinas Dementavičius, kuriam išsilavinimas ir tyrimų laukas tikrai neleidžia nesuprasti, kokią klaidą (ar sąmoningą manipuliaciją) tuo daro.

O klaida štai tokia. Kiekvienas skaitantis Šalkauskio, Girniaus ar jų amžininkų katalikų autorių tekstus, akivaizdžiai gali suprasti, kad žodis „nacionalizmas“ tada jų vartotas ne dabartine ar akademiniame pasaulyje priimta tautos siekio turėti valstybę prasme, o „šovinizmo“ prasme. T.y. Šalkauskio raštuose žodis „nacionalizmas“ reiškia nekritišką požiūrį į savąją tautą ir niekinantį požiūrį į kitas tautas. Nenuostabu, kad tiek Šalkauskis, tiek Girnius tokį „nacionalizmą“ smerkia. Tačiau visiškai nesąžiningai ir neprofesionalu yra nepaaiškinant šio prasminio konteksto cituoti tas frazes ir jomis „grįsti“ šiandieninį savo priešiškumą nacionalizmui. 

Esu šią diskusiją turėjęs net su Stasio Šalkauskio sūnumi dr. Julium Šalkausku, kuris nepaisant to, kad seniems žmonėms pakeisti požiūrį paprastai nesiseka, argumentus suprato ir priėmė. Gi jauniems mokslininkams kažkodėl nepavyksta.

Taip manipuliuojant lietuvių filosofijos klasikų citatomis yra bandoma brėžti skirtį tarp neatskiriamų dalykų - tautinio tapatumo puoselėjimo ir krikščionybės. Gintautas Vaitoška parašė iš esmės teisingą tekstą, oponuojantį Justinui Dementavičiui. Beveik viskam jo tekste galiu pritarti. Tačiau ir jis papuola į žodyno spąstus, yra priverstas ginti patriotizmą, o nuo nacionalizmo tarytum atsiriboti. Tai ne tik žodžių žaismas, tai gana svarbi klaida.

Nacionalizmas visame pasaulyje reiškia doktriną, pagal kurią to siekianti tauta gali turėti valstybę ir pati save valdyti. Be nacionalizmo iš principo neįmanomas patriotizmas kaip tėvynės meilė, nes be nacionalizmo negali atsirasti nepriklausoma valstybė, kurią galėtum mylėti. Lietuvos atveju Vasario 16-oji ir Kovo 11-oji buvo aiškiausios lietuvių tautos nacionalizmo išraiškos. Taikaus ir laisvės siekiančio nacionalizmo, kuriam joks sąžiningas krikščionis negali nepritarti. Ir tik laimėjus nacionalizmo principui (tautai turint valstybę ir valdant save) patriotizmas gali klestėti.

P. S. net ir itin nuosaikiu ir pagarbiu profesoriaus Vaitoškos tekstu sugebėjo pasipiktinti ir grėsmę jame įžvelgti naujojo židinio orbitoje ir jo katalikybės interpretacijoje atsidūrę katalikai :) tiesiog žavingas reginys.


Susiję

Vytautas Sinica 5887276632303580905
item