Vytautas Radžvilas. Apie lietuviškąjį teisingumą ir atliekamus nevisžmogius

Konstitucinio Teismo nutarimas, įpareigojantis kompensuoti per krizę nukirptus politikų, valdininkų ir pačių teisėjų atlyginimus, o kitiems ...

Konstitucinio Teismo nutarimas, įpareigojantis kompensuoti per krizę nukirptus politikų, valdininkų ir pačių teisėjų atlyginimus, o kitiems šalies piliečiams siūlantis palaukti „geresnių laikų“, tapo kūnu. Nors visi aukščiausieji šalies pareigūnai pripažino, kad jis „neteisingas“ ir liejo krokodilo ašaras dėl apgailėtinos vargingiausių gyventojų padėties, kitų metų valstybės biudžetas priimtas. Piliečiams paaiškinta, kad „viskas teisėta“ remiantis minėtuoju KT nutarimu. Teigiama, kad šitaip pasielgti buvę absoliučiai būtina, nes kitaip būtų pažeista Konstitucija ir net demokratinės teisinės valstybės principai. Visoje šalyje neatsirado nė vieno politiko ar teisininko, kuris būtų priminęs abėcėlinę politinės ir teisinės išminties tiesą: įstatymas, kad jis būtų tikras įstatymas, turi būti ne tik teisėtas, bet ir teisingas. Neteisingas įstatymas yra niekinis - tikro įstatymo parodija ir karikatūra.

KT ir jo valią uoliai įgyvendinusios valdžios kritikai teisingai pabrėžia, kad  Lietuvos „viršūnės“ šį kartą atsiskleidė visu gražumu parodydamos neįtikėtiną panieką paprastų piliečių reikmėms. Tenka pritarti ir įžvalgoms, kad šitoks „elito“ elgesys didina valdžios ir piliečių susvetimėjimą ir gilina prarają tarp valstybės ir visuomenės. Belieka pridurti, kad šitokia „socialinė politika“ verčia piliečius nepasitikėti sava valstybe ir gausina pastarosios priešus sparčiau negu visos kartu sudėtos prieš Lietuvą nukreiptos nedraugiškų šalių propagandinės kampanijos.

Ir vis dėlto aiškinti ciniškus Lietuvos KT ir valdžios veiksmus vien jų atstovų socialiniu nejautrumu ir atsakomybės stoka būtų kiek paviršutiniška. Šie veiksmai laikytini veidrodžiu, kuriame kone tobulai atsispindi tikroji atkurtosios „demokratinės“ Lietuvos valstybės prigimtis. O kokia vis dėlto toji valstybė, galima geriau suprasti prisiminus porą vertų dėmesio dalykų.

Svarstydami klausimą, kuo teisėtas valdymas skiriasi nuo tironijos, viduramžių politiniai mąstytojai atrado du tikslius požymius, leidžiančius neklystamai atskirti normalų ir tironišką valdymą. Pasak jų, teisėtas valdymas būna tada, kai valdoma sutinkant ir pritariant piliečiams, o tironija yra prievartinis valdymas prieš piliečių valią. Teisėta valdžia tarnauja bendrajam visų piliečių gėriui, tironiškai rūpi tik patenkinti egoistinius savo pačios interesus. Šie du požymiai tebėra nė truputėlio nepasenę kriterijai, juos pasitelkęs kiekvienas pilietis galėtų atlikti mintinį šalies demokratiškumo testą ir nuspręsti, kiek tikroviškas Lietuvos kaip demokratiškos valstybės įvaizdis.Tokiame kontekste gerokai kita šviesa nušvinta ir kompensacijų už krizės metu patirtus praradimus klausimas. Aiškėja, kad šių dienų Lietuvoje jis ir negalėjo būti kitaip išspręstas, nes valstybės socialinė politika grindžiama visiškai savita „rūpesčio žmogumi“ filosofija. Ją galima pavadinti likutinės socialinės rūpybos principu. KT nutarimas ir jį realizavę valdžios sprendimai apnuogino žiaurią tiesą, kad tautos kaip sutelktos ir bent minimaliai solidarios pilietinės ir politinės bendrijos mūsų šalyje tiesiog nėra. Tiesą sakant, joje apskritai nėra žmonių, o yra tik dvi būtybių rūšys - „antžmogiai“ ir „nevisžmogiai“. Arba tikrieji žmonės ir žmogiškosios atliekos. Klaidinga ir naivu manyti, kad žmonių skirstymas į „antžmogius“ ir „ikižmogius“ buvo tik Vokietijos nacionalsocialistų išradimas ir praktika. Trinarė žmonių skirstymo į „avangardą“, „ariergardą“ ir „pelkę“ schema yra pamatinis ir universalus moderniųjų ideologijų principas.

Juo buvo grindžiama ir sovietinio komunizmo politinė sistema bei Tarybų Sąjungoje vykdyta socialinė politika. Pažangiausia žmonijos dalis, tarybinės visuomenės „avangardą“ sudariusieji vedliai į „šviesų komunizmo rytojų“ buvo ypatingi - jų reikmės turėjo būti tenkinamos čia ir dabar. Žmonijos „ariergardui“ - nepataisomiems „retrogradams“ ir „reakcionieriams“ - nepriklausė niekas, jų tikroji vieta turėjo būti tik istorijos sąvartyne ir kapuose. Galiausiai vadinamoji „pelkė“ - idėjiškai svyruojanti ir nepatikima gyventojų dauguma - ir buvo tie „atliekami žmonės“, kurių atžvilgiu taikytas minėtas likutinės socialinės rūpybos principas. Būtent jie buvo raginami „pasiaukoti“ ir veržtis diržu vardan „švento komunizmo reikalo“. Jais pačiais buvo pasirūpinama tik patenkinus „avangardo“ poreikius ir tik tiek, kiek likdavo trupinių nuo „vedlių“ stalo. Jeigu nelikdavo, šie potencialiai visada „atliekami“, nes dėl „aukštesnių tikslų“ bet kada paaukojami žmonės iš tiesų virsdavo „žmogiškomis atliekomis“ ir ne kartą buvo paaukoti. Tokia buvo negailestinga minėtojo principo esmė. Atkūrusioje valstybingumą Lietuvoje šis principas ne tik kad neišnyko, bet veikiau įgijo antrąjį kvėpavimą ir klesti. Tautos susiskirstymas į „šviesios europinės ateities“ link vedančius „antžmogius“ ir jos vis neįžvelgiančius „nevisžmogius“ turbūt akivaizdesnis negu sovietmečio Lietuvos visuomenėje. 

Mat „viršūnės“ jau net nesivargina vaidinti solidarumo spektaklio. Užtat kaip ir jų sovietiniai pirmtakai, „europeizacijos“ vedliai žada 2030 m. įvyksiant Didįjį Šuolį į Gerovės karalystę ir „svajoja“, jog gyvensime kaip Švedijoje. Bet „svajodami“ ir „vesdami“ į ateitį nepamiršta pasirūpinti savo šiandiena. Na, o pensininkai, kaip paaiškino Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas, turėtų apsišarvuoti kantrybe ir pasiaukoti dėl jų būsimąjį „švedišką rojų“ užtikrinsiančio Jo Didenybės Euro. Rojus jau artėja, tad nevalia leisti išnykti jam iš akiračio lengvabūdiškai kompensuojant per krizę apkarpytas pensijas. Mat kiltų grėsmė finansinio stabilumo rodikliams, kurių būtina laikytis norint įvesti eurą. Tad Lietuvos „atliekamiems žmonėms“ lieka tikėti KT išmintimi ir guostis tuo, kad, nuolankiai susitaikydami su grynai sovietine socialinės rūpybos politika, jie šlovingai pasiaukojo vardan vakarietiškos teisinės valstybės principų.



Susiję

Vytautas Radžvilas 1864532291404623205

Rašyti komentarą

5 komentarai

Anonymous rašė...

Paraidžiui šios abėcėlinės tiesos viešojoje erdvėje tai tikrai nepriminė, tačiau, iš tiesų, iš TS-LKD atsirado labai konstruktyvus pasiūlymas - apriboti KT galias sprendžiant atlyginimų klausimus:
http://www.delfi.lt/news/daily/law/l-ragauskis-apie-kt-galiu-ribojimus-tai-nepagarba-konstitucijai.d?id=62362211
Taigi TS-LKD pamėgino suvaidint nevykusį solidarumo spektaklį, tačiau kažin ar bent pataisą sukurpė. Ją buvo įsipareigojęs parengti S. Šedbaras. Tuo viskas ir pasakyta.
Tačiau ypatingai charakteringos yra reakcijos į šį pasiūlymą (didžiojo liberalo E.Masiulio ir dar kokio tai teisininko), kurios jau nebesusijusios su argumentuota diskusija, reaguojama jau visai kitu lygmeniu. Kitaip tariant, tokie pasiūlymai jau suvokiami kaip gėdingi, keliantys nepagarbą konstitucijai, nesolidūs, apgailėtini ir, matyt, netgi ir homofobiški. Tokios reakcijos parodo, kaip stipriai egzistuoja ir nuolat stiprinama antžmogiška valdymo struktūra. Tokioj panoramoje juokingai rodos tam tikrų grupių mėginimai "susigrąžinti valstybę". Kaip ne kartą pabrėžė pats V. Radžvilas - jos paprasčiausiai nėra, o šitas nominalinis valstybinis darinys ne piliečių kurtas ir todėl „atliekamiems žmonėms“ nepriklauso.

Anonymous rašė...

jau nebesuprantu - kas šiuo metu valdo valstybę - konservatoriai (TS-LKD)?

Linas Stankevičius rašė...

Išlikom klasinė "antagonistinė" visuomenė. Tik valdančioji klasė pasikeitė. Vietoje to, kad kurtumėm visuomenę, kurioje ieškomas socialinių grupių interesų balansas, sutarimas, pusiasvyra.
Ir bandau atsakyt ankstesniam komentaroriui: Lietuvoje valdžia priklauso valdžiai

kest turbo rašė...

šį
sykį Radžvilas puolė moralizuoti Konstitucinį teismą, kai jį reikia
"teisti" - spausti dėl jų nutarimo antikonstitucingumo ir priesaikos,
kuria pasižadėti elgtis garbingai, kai kurių net Dievo pagalba
sulaužymo. 21 str. draudžia žeminti žmonių (pensininkų) orumą, 5
str. prisako kad įstaigos tarnauja žmonėms (ir pensininkams). Taigi,
akivaizdus įstatymo numatytas apkaltos Seime būtinumas, tačiau ir
D.Grybauskaitė daro absurdiškus pareiškimus. Deja, Radžvilas
tebepamokslauja kad ir gražiai, bet ignoruoja TEISĘ. Siauras požiūris

Anonymous rašė...

Straipsnis teisingas, ačiū Autoriui, kuris kartas nuo karto pasako elementarius dalykus. Koks čia konstitucinis teismas? Klanui tarnaujantis klanas ir tiek. Tik ką su tuo daryti? Su žmonėmis, kurie nesupranta neiorumo, nei garbingumo sąvokų? Jie vis labiau gyvena iliuzijų pasaulyje, nesuprasdami nei ką daro , nei dėl ko. Anksčiau ar vėliau jų neliks. Didžiausia bėda ne ta, kad jie daro nusikaltimus prieš tautą, bet kad tauta leidžia jiems taip elgtis, net priima tai tarsi normą. Bet aš jau matau augantį jaunimą, kuris turi savo matymą ir vis aiškiau nebeleis klanams daryti absurdų. Dėl šito JAUNIMO verta gyventi.

item