Atsiimdama Abiejų Tautų apdovanojimą rašytoja K. Sabaliauskaitė gynė LGBT ir abortus

Mater Pater nuotr, wikipedia.org Siūlome susipažinti 2021 m. laureatės, rašytojos dr. Kristinos Sabaliauskaitės kalba Abiejų Tautų apdovanoj...

Mater Pater nuotr, wikipedia.org
Siūlome susipažinti 2021 m. laureatės, rašytojos dr. Kristinos Sabaliauskaitės kalba Abiejų Tautų apdovanojimo ceremonijoje.

Jūsų ekscelencijos, gerbiami ponai ir ponios,

leiskite kreiptis į Jus buvusia Abiejų Tautų Respublikos abipusio bendravimo kalba.

Man, visą savo sąmoningą gyvenimą paskyrusiai Abiejų Tautų Respublikos kultūros paveldo tyrinėjimui ir sklaidai, šioji Abiejų Tautų premija yra labai reikšminga. Nuo pat mano sovietinės vaikystės būtent mūsų buvusios bendros valstybės paveldas man pirmiausiai intuityviai bylojo estetiniu grožiu: Vilniaus Baroku, Krokuvos Renesansu. Vėliau turėjau galimybę studijuoti jau Nepriklausomoje Lietuvoje, taip pat ir Lenkijoje, ir suprasti, kaip smarkiai ši epocha Lietuvos pavergimo laikotarpiais buvo trinama iš lietuvių tautinės sąmonės. Taip kilo sumanymas pasidalinti savo žiniomis apie Abiejų Tautų Respublikos kultūrą literatūrine forma. Taip gimė „Silva rerum“ romanų ciklas, išgarsėjęs ne tik Lietuvoje, bet ir Lenkijoje, kur buvau skaitytojų priimta kaip sava, o kritikai ir žurnalistai mane titulavo „Abiejų Tautų rašytoja“ ir tai, neslėpsiu, man buvo didelis komplimentas, kadangi manau, jog menas ir literatūra privalo jungti žmones, tautas, kultūras. O mūsų – Lenkijos Karūnos ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės daugiatautės kultūros buvo ir ryškiai regioninės, ir tuo pačiu bendros. Unija mums atnešė didelės galios Europoje, o kartu iš abiejų pusių išsaugojome savo identitetą − nieko neuzurpuojant ir neprimetant, o tampant tarsi Europos Sąjungos idealų prototipu. Ta buvusi simbiozė yra man didžiausias Abiejų Tautų Respublikoje vyravusios laisvės dvasios liudijimas.

Šiandien švenčiame Gegužės 3-iosios Konstitucijos dieną. Konstitucijos, kuri buvo antroji pasaulyje po amerikietiškosios, ir pirmoji Europoje. Tai buvo progresyvus ir kilnus dokumentas, liudijęs lenkų ir lietuvių meilę laisvės dvasiai ir demokratijai. Deja, šis progresyvus laisvės daigas krito į gana nederlingą, ilgų dešimtmečių nesutarimų erozijos suskaidytą mūsų tuometinės gana stagnavusios ir trumparegės visuomenės dirvą, nebepajėgusią susivienyti užsienio pavojų akivaizdoje ir įgyvendinti būtinų reformų bei realizuoti Gegužės 3-iosios Konstitucijos. Šiandien mūsų šalyse ir visuomenėse matome panašius pavojus: vietoje artimo meilės ir evangelizavimo – kartais matome neapykantos kalba ir inkvizicinėmis užmačiomis trykštantį religinį fanatizmą, regime taip pat populizmą ir trumparegystę, negebėjimą matyti platesnį geopolitinį paveikslą ir mūsų ateitį jame. Dar matome dideles, mums nuolat tarptautinę nešlovę užtraukiančias problemas žmogaus teisių srityje, visų pirma – užtikrinant žmogaus ir pilietines teises LGBT žmonėms bei moterų teisę į savo pačių kūną. Imdami pavyzdį iš Gegužės 3-iosios Konstitucijos, švęsdami šią datą, visuomet turime prisiminti tai, ką Konstitucija davė: ji pripažino laisves ir teises tiems, kurie jų iki tol neturėjo, o būtent – įpilietino valstiečius ir miestiečius, pripažino juos lygiateisiais valstybės gyvenimo dalyviais ir žmogiškosios laisvės objektais. 

Vienas iš Gegužės 3-iosios Konstitucijos teiginių yra: „Lietuvis yra tas, kas myli laisvę ir gerbia Lietuvos Statutą“. Meilė laisvei ir pagarba teisės viršenybei. Tegul ir šiandien mus įkvepia šie žodžiai. Mylėkime laisvę ir gerbkime žmogaus teises, kurių samprata užgimė būtent Gegužės 3-iosios Konstitucijos laikais, Apšvietos epochoje. Kaip giedame šiandieniniame Lietuvos himne: tegul meilė (o ne neapykanta kitam ir kitokiam) dega mūsų širdyse, ir šviesa (o ne tamsa, atsilikimas ir fanatizmas), ir tiesa (bet ne melas ir manipuliacijos) mus žingsnius telydi.

Dar sykį dėkoju Jums už šią garbingą Abiejų Tautų premiją. 


Susiję

Šeimos politika 5319304439001209571

Rašyti komentarą

10 komentarų

Pikc Kažinkavičius rašė...

Kokia prasmė jos pliauškalus skelbti? Negi kas nors dar jos agresyviai kosmopolitinių ir neomarksistinių pažiūrų nežino? Ir apskritai - kokia prasmė Lietuvos vardo panaikinimo "šventę" reklamuoti?

Petras Šidagis rašė...

Stūmė kraštutinį individualizmą, ultraliberalizmą, partnerystę, žodžiu, pasisako už "mirties" kultūrą", nukreiptą prieš bendrąjį gėrį. Neraštingus, nesidominčius ar žiūrinčius tik vienpusišką liberalią LRT televiziją, ypač žalią jaunimą gal tik tokia jos formuojama liberalizmo propaganda šiandien gali paveikti. Aišku, krikščionys demokratai nėra politiškai akli, poniai iš Londono todėl nepatinka ir išvadino juos visaip žeminančiai. Jie gi kovoja už Lietuvos suverenitetą, tapatybę, tikinčiųjų ir šeimų teises, o jos propaguojama Gegužės 3 Konstitucija buvo visai ištrynusi Lietuvos vardą. Tiesos, kuria remiasi daugumos lietuvių nuomonė nemėgsta, ypač kurie pasisako prieš Stambulą ir partnerystę.

Hm rašė...

Bet žiūrėkit, visai smagūs propagandos paradoksai išeina: šiaip, Lenkijoje valdo „ne tie“ ir dėl to ten viskas turi būti blogai. Išskyrus tą „konstituciją“, kurioje panaikintas Lietuvos vardas; va čia tai jau labai gerai :)

Ir beje, šiaip pastebėjimas paraštėje: antilietuviškus pasisakymus geru tonu laiko paprastai tie patys, kurie prieš 10–15 metų putojo prieš Valdovų rūmų atstatymą.

Gediminas Martišius rašė...

Laisva mintis, aišku yra gerai. Bet reikia mokėti išklausyti ir kitą pusę. Deja, ir viena, ir kita pusės apie tai nenori kalbėti. Nesvarbu koks radikalizmas kvepia vienpusiškumu, o jis veda prie diktato. kuris gali virsti prievarta. Todėl prieš skelbiant savo nuomonę, vertėtų gerai pamąstyti. Tai liečia ir pagarsėjusius, beje.

Pikc Kažinkavičius rašė...

Vidiniai prieštaravimai ir logikos stoka - praktiškai neomarksizmo "vizitinė kortelė".

Raimundas rašė...

patiko :„Lietuvis yra tas, kas myli laisvę ir gerbia Lietuvos Statutą“, pakeiskime žodį "Statutą " į "Konstituciją" ir rašytojos godos dėl LGBT ir abortų subyrės į gabalėlius...

Anonimiškas rašė...

Painiojame kelis dalykus - Gegužės 3-čiosios metu Žečpospolitos teritorija buvo labai susiaurėjusi, todėl reikėjo gelbėti tai, kas įmanoma. Vėliau Lietuvos teisės buvo žymiu mastu atnaujintos, bet dėja, pavėluotai.
Aš nesureikšminčiau tos ponios pasirodymo svečiuose - anot Čechovo "A što gosti? A gosti ničievo, slušajut i daliejie pjut siebie". Lenkijos vadovybė namie prisiklausė ir ne to. Žinoma, ponia kiek pataisė liūdną mūsų istorinio romano situaciją, bet ar jos talentas toks didelis, kad paverstų ją neginčijamu autoritetu?

Unknown rašė...

O kaip kitaip premiją gausi? Kokią gėdą Lietuvai padarė.

Anonimiškas rašė...

Sunku Lietuvoje besurasti padorų žinomą žmogų, kuris nepropaguotų visų tų LGBT. Apie moterų teises į savo kūną gali kalbėti tik tos moterys, kurios abortų nėra patyrusios savo kailiu. Teko skaityti išpažinčių - tai siaubinga trauma. Negyvenau sovietmečiu, bet turbūt tais laikais, norėdamas išlaikyti "lygį", neprarasti darbo, atlygio ir panašiai, turėjai meistriškai giedoti tau siūlomą dainelę. LGBT tapo šventa karve, kurią ginantieji dangstosi laisvės ir lygybės lozungais, tačiau patys nepripažįsta kitokios nuomonės. Laimei, neskaičiau šios rašytojos knygų. Galų gale, mąstantis žmogus niekada neskaitys literatūros, reklamuojamos autobusų stotelėje...

Anonimiškas rašė...

Ir kaip dabar skaityti šios moters knygas, kai visos jos vertybės yra akivaizdžiai atvirkščios?

item