Stanislovas Juknevičius. Radžviliados tęsinys, arba kur eina Lietuva

Vilniaus universiteto tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) profesoriaus Vytauto Radžvilo byla, gavusi skambų ir...

Vilniaus universiteto tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) profesoriaus Vytauto Radžvilo byla, gavusi skambų ir šiek tiek pretenzingą „radžviliados“ pavadinimą, tęsiasi. Atrodytų, jog administracijos nutarimas vieną iš šio profesoriaus skaitomų kursų iš privalomo padaryti pasirenkamu – grynai instituto vidaus reikalas. Taip ir būtų, jei šį nutarimą apipynusių nuomonių, interesų, idėjų raizginyje neatsispindėtų kai kurios pamatinės Lietuvos ir Vakarų visuomenės raidos tendencijos bei problemos. 

Radžvilui kaip dėstytojui ir asmenybei metami trys pagrindiniai kaltinimai: jo kursas per sudėtingas; euroskeptiškos dėstytojo pažiūros iškreipia supratimą apie Europos Sąjungą; jo paskaitose skleidžiama homofobija. Bene paprasčiausia atsakyti į pirmą kaltinimą. Visais laikais ir visuose universitetuose buvo studentų, kuriems kurie nors kursai buvo per sudėtingi. Dažniausiai tai ir traktuojama kaip studentų, o ne dėstytojų problema. Tai gi, kad Radžvilo skaitomas kursas nėra per sudėtingas visiems, patvirtina grupės šį kursą klausiusių alumni laiške administracijai išsakyta nuomonė.   

Tam, kad galėtume kalbėti apie „iškreiptą“ Europos Sąjungos supratimą, reikia  žinoti „teisingą“. Taip jau susiklostė, kad beatodairiška integracija į socialines ir ekonomines Vakarų struktūras, savarankiškos nacionalinius interesus atstovaujančios politikos nebuvimas neigiamai paveikė tautinę tapatybę. Kaip dar prieš keletą metų rašė profesorius, „vargu ar yra prasmė įrodinėti, jog toliau žengiant dabartiniu keliu tauta gali tiesiog išnykti“. Būtent šiame kontekste ir būtina vertinti Radžvilo pažiūras. Didžioji jo gyvenimo, kūrybinės energijos dalis skirta kovai už lietuvybę, prieš tautos išlikimui grėsmę keliančias jėgas. Negali tai neatsispindėti ir jo paskaitose.  

Galima pamanyti, kad Radžvilas, skelbdamas pavojų dėl tautos likimo, perdeda. Deja, taip nėra. Pateiksime tik dar vieną pavyzdį. Sigitas Geda iškalbingai „Mirusiųjų tauta“ pavadintame „Dienoraščių“ skyrelyje rašo: „Kol inteligentija ir padoresnieji žmonės aiškinosi, kas „baltas“, kas „raudonas“, į viršų išėjo padugnės. Padugnių hierarchija – kiekvienam žingsny, kraštas supuvo mūsų akyse. Niekas jo negalės išgelbėti. Keista, kad dar laikosi pavieniai žmonės. Beveik pavieniai“ (Sigitas Geda. Žydinčių bulvių sapnai/Dienoraščiai. P. 19). Be abejo, ne visi „išėję į viršų“ – padugnės. Kai kurie iš jų – paprasčiausios vidutinybės, pasitaiko ir padorumo likučių nepraradusių žmonių. Bet Lietuvai dėl to ne lengviau.  

Tokiu būdu, prie Radžvilo kurso nesugebančių įsisavinti tinginių prisideda dar dvi oponentų grupės – karjeristai ir racionalistai.  Daugelis instituto studentų ruošiasi politinei ir diplomatinei karjerai, kuri sunkiai įsivaizduojama be teigiamo požiūrio į ES. Dalis gi vadovaujasi vadinamu sveiku protu, ir Radžvilo užsidegimas, neretai į nuožmumą pereinanti aistra jiems kelia nuostabą, jei ne pasibaisėjimą: „Ko tas Radžvilas taip draskosi? Pirmiausiai, gal lietuvių tauta dar ir neišnyks ... Na o jei ir išnyks – kas čia tokio? Svarbu, kad mes turėtume gerą darbą, o vaikai – ką valgyti...“

Ir, pagaliau, nepasitenkinimą Radžvilo paskaitomis pareiškė netradicinės seksualinės orientacijos žmonės. Čia būtina pabrėžti, jog homoseksualizmo problema neatsiejama nuo Vakarų likimo problemos. Apie Vakarų visuomenės ir kultūros krizę kalbėjo daugelis iškilių mąstytojų, pradedant  Giambattista Vico, dar aštuonioliktame amžiuje įspėjusį apie Europos laukiantį „racionalų barbarizmą“, baigiant „Vakarų saulėlydžio“ autoriumi Osvaldu Spengleriu. Demografinė krizė – viena iš skaudžiausių ir akivaizdžiausių Vakarų visuomenės krizės apraiškų. Atsisakydami dalyvauti žmonių giminės pratesime, homoseksualistai neigiamai veikia ir taip varganą Vakarų demografinį balansą. 

Anglų poetas ir filosofas Thomas Carlyle savo laiku apie žmoniją pasakė, kad beveik visi - kvailiai (žr. G.K. Čestertonas. Esė. P. 98). Tik stebėtinu daugumos žmonių kvailumu galima paaiškinti faktą, jog terminas „homofobai“  taikomas ne lesbiečių ir gėjų, o jų oponentų apibūdinimui.  Homofobija – žmonių baimė. Kas gi bijo žmonių – ar tie, kurie gimdo, augina vaikus ar tie, kurie atsisako tai daryti? Be abejo, ne visi gėjai ir ne visos lesbietės  yra homofobai – kai kurie iš jų žmonių paprasčiausiai nemėgsta, kai kurie galbūt juos net savotiškai myli, bet faktas lieka faktu – jie sąmoningai atsisako dalyvauti žmonių giminės pratęsime. Jų oponentai gi užsikrauna vaikų gimdymo, priežiūros, auklėjimo naštą, ir daro tai meilės, atsakomybės, galų gale paprasčiausio padorumo skatinami, bet niekada -  iš baimės. Nenuostabu, jog  kai kurios susirūpinimo tradicinių šeimos vertybių,  o tuo pačiu ir Vakarų visuomenės likimu gaidelės  suskambėdavo ir Radžvilo paskaitose.  

Kaip ir įprasta akademinėse bendruomenėse, Radžvilo kaip dėstytojo ateitis priklausys ne tik nuo administracijos, bet ir nuo jo kolegų. Be abejo, idealizuoti  profesoriaus negalima – kai kurie jo pasisakymai šokiruoja ne tik priešininkus, bet ir draugus. Šiuo, kaip ir kitais panašiais atvejais, kalbėti galima tik apie prioritetus. Kas svarbiau jo likimą – bent jau atestacijos metu - pašauktiems spręsti žmonėms: asmeninės simpatijos, antipatijos ar visuomenės interesai, meilė Lietuvai ar vienadienės politinės ambicijos, pamatinės Vakarų kultūros vertybės ar įsižeidusių lesbiečių rauda?

Autorius yra humanitarinių mokslų daktaras, Lietuvos kultūros tyrimų instituto vyresnysis mokslo darbuotojas.

Susiję

Stanislovas Juknevičius 4172886591607567579

Rašyti komentarą

15 komentarų

Anonimiškas rašė...

Akivaizdu,kad Vilniaus universiteto tarptautinių santykių ir politikos mokslų institutas (VU TSPI) ruošia karejeristus, konformistus, Lietuvos valstybės ir tautos duobkasius ir ieškančius galimybių prisiplakti prie LOVIO oportunisus (opportunity - galimybė). Ar Lietuvos piliečiai- mokesčių mokėtojai turi šerti šitą šutvę? Garantuoju, kad ne mažiau 80% - 70% pasakys-ne! Likusieji šitos Penktosios kolonos giminaičiai, taip patsvajojantys apie Lovį.

Anonimiškas rašė...

"idealizuoti profesoriaus negalima – kai kurie jo pasisakymai šokiruoja ne tik priešininkus, bet ir draugus."
Oho, tai prof. V. Radžvilas pripažįstamas pranašu, lyg Izajumi, lyg Apokaliptikua r Nostradamu.
Tada suprantama, kodėl taip ėdamas profesoriui jo gyvenimas TSPMI - Lietuva turės savo pranašą, gal ir Atpirkėją, po nukryžiavimo TSPMI.

Anonimiškas rašė...

joo,puikus straipsnis ir puikus žodžio homofobas ,tikrasis išaiškinimas. Ir niekaip nesuprantu,kur tie studentai augę,kokiose šeimose.Juk gimę jau laisvoje Lietuvoje,tai kodėl jiems tokia svetima šita šalis ir šita tauta...

Anonimiškas rašė...

Tik tokių pasiaukojančių ir principingų Profesorių dėka kai kuriems atsiveria iš visų pusių plaunamos smegenys. Platonas buvo labai teisus su olos alegorija. Ačiū Radžvilui už jo darbus ir stiprybės atsilaikant prieš konformistus ir oportunistus.

Pikc rašė...

Dėl to idiotiško "homofobo", tai autorius neteisus: tas "homo" - ne lotynų ("žmogus"), o graikų ("toks pat") kilmės. Suprantama, dėl to tas žodelis netampa nei pagrįstas, nei apskritai logiškas: pirmiausia, jei bijoma tokių pačių, tai normalūs žmonės turėtų baidytis normalių, o visokie homo/pedo/zoo/trans ir pan. nuokrypos - vieni kitų. Antra "fobija" reiškia liguistą nepagrįstą baimę, tad šiuo atveju visiškai "nei į tvorą, nei į mietą" - užtat puikiai "susiškaukia" su Chruščiovo laikų komunistų politika psichiniais ligoniais paskelbti visiškai normalius, bet komunistinei ideologijai nepritariančius žmones. Dabartiniai homunistai nieko naujo neišrado - jie tiesiog sėkmingai "perėmė vyresniųjų brolių estafetę".
Na, o dėl to, iš kur teoriškai laisvoje Lietuvoje atsirado antilietuviški mankurtai, atsakymas, manyčiau, labai paprastas - tiesiog pagalvokite, iš kur okupuotoje Lietuvoje buvo atsiradę rezistentai. Neskubėkite piktintis palyginimu - kalbu ne apie vertybinį, o apie "genezės" panašumą: anie žmonės GIMĖ "prie ruso", bet juos AUKLĖJO tai Smetoninės Lietuvos išugdyta karta - tuo tarpu šituos gi auklėjo homosovietikai (ir dažnai - ne pačių žemiausių sluoksnių, jau "pasižymėję"). Dėl to ta "jaunoji karta" taip lengvai adaptavosi - potencialus komjaunimas tapo realiu homjaunimu, o potencialūs sovietų sajūzo "patriotai" - eurosajūzo "patriotais". Tai kas, kad jie toje "nepriklausomoje" Lietuvoje gimė - augo tai jie sajūzinės dvasioje, tad ir mąstymas bei vertybės pas juos yra "naši, sovietskije". Negi iš tokių "buržuazinio nacionalizmo" tikėjotės? :)

Anonimiškas rašė...

Atsiprašau, kad ne į temą, bet matau, kad tie svetimžodžiai, naudojami duotai asmenų grupei pavadinti, nemažai painiavos gali sukelti. Todėl siūlyčiau naudoti seną, simpatišką lietuvišką botaninį terminą - SVIDULKIAI. Tiksliai atspindi santykių esmę, gražu, lietuviška ir jokių nesusipratimų dėl kokių ten "homo".

Anonimiškas rašė...

Gražu SAVIDULKIAI, gal gali būti SAVAINIAI, kaip sausainiai, tešlainiai, svarainiai,...

Gluosnis rašė...

Radžvilas nuo 2013 m. neturi tarptautinių straipsnių. Pasitikrinkit:
https://scholar.google.lt/scholar?as_q=&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_occt=any&as_sauthors=Vytautas+Rad%C5%BEvilas&as_publication=&as_ylo=2013&as_yhi=&hl=lt&as_sdt=0%2C5

Jis nepraeis atestacijos dėl to, o ne dėl kažkokio skandalo.
Eiliniame institute vyr.md. gali nusiristi iki techniko ar būt išmestas be naujų straipsnių.
Kodėl Radžvilui turi būti taikomos lengvatos?

Anonimiškas rašė...

Būtų labai liūdna, jeigu ir Pro Patria pradėtų proteguoti žmones ne dėl jų moralinių savybių ir kompetencojos, bet tik dėl "teisongų" pažiūrų. Tai taptų rojaus vartais visokio plauko prisotaikėliams. O humanitarinių mokslų daktaras tikrai privalo puikiai žinoti graikų kalbos žodžio "homo" prasmę. Negi daktaras nebus, pvz. nieko girdėjęs apie pamatinį krikščionybės ir Vakarų kultūros apskritai likiminį ginčą apie Kristaus dieviškos prigimties pobūdį -"homoousia"(irgi graikiškas žodelis, kurio išsilavinęs humanitaras niekada nepainitų su lotynišku)...

Pikc Kažinkavičius rašė...

Ir kas gi konkrečiai rodo, kad Pro Patria pradeda "proteguoti žmones ne dėl jų moralinių savybių ir kompetencojos, bet TIK dėl "teisongų" pažiūrų"?
Na, o dėl to "homo" nėra visiškai objektyvu "rautis" - gi lotynų kalboje "homo" irgi yra, o kai ir graikiškas, ir lotyniškas žodžiai rašomi lotyniškomis raidėmis, jie tampa homonimais, kurie ir homografai, ir homofonai (pardon, neatsilaikiau pagundai :)), tad lengvai supainiojami.

Pikc Kažinkavičius rašė...

Panašu, kad liberastų atstovas mano, jog pamiršome, DĖL KO homjaunimo aktyvistė iš eurosajūzinės kontoros suorganizavo savo šutvę tą "zajavą" parašyti (nepaisant to, kad straipsnio autorius tuos kaltinimus paslaugiai priminė), ir jo nukreipiamasis manevras suveiks. ;)

Gluosnis rašė...

Pikc užsiiminėji kritika ad hominem , be argumentų. Kur tie Radžvilo straipsniai ... nėra. Publish or perish taip yra akademijoj.

Gluosnis rašė...

Pikc užsiiminėji kritika ad hominem , be argumentų. Kur tie Radžvilo straipsniai ... nėra. Publish or perish taip yra akademijoj.

Pikc rašė...

Kas čia ad hominem užsiiminėja? Homsomolas labai aiškiai nurodė savo "danoso" motyvus - apie tai ir kalba, o tamstelės "o Radžvilas, tai, žinokit, lievas mokslinykas!" yra iš esmės tas pats visiems gerai žinomas "o pas jus negrus muša!". ;)

Gluosnis rašė...

Pikc prašau pateik įrodymą, kad Radžvilas yra geras mokslininkas. Kur jo straipsniai per paskutinius 5-metus. Nėra. Galbūt geras dėstytojas - taip, bet mokslininkas - nematau gerumo įrodymų. Akademija turi savas taisykles, deja didieji šulai dažnai nenori joms paklusti. Paskutinis graudus pavyzdys - Baršauskas.
Anksčiau galvojau, kad gal išties Radžvilą puola perdaug, bet juk jis neturi publikacijų. Tai gėda profesoriui ir panašu, kad skandalas jam tarsi figos lapelis...matote neatestuos dėl ideologijos, o ne dėl buvimo prastu mokslininku.

item