Daiva Tamošaitytė. Lietuvos apokalipsė (II)
Sovietinio mentaliteto paveldėtojai, ieškodami atsparos savo sekliam, iškreiptam internacionaliniam mąstymui, nurungė Sąjūdžio ir tauti...
Jeigu Kristus ateitų šiandien į Europą, jį uždarytų į kalėjimą už homofobiją, kad dedasi išganytoju, ne žmogum, o Dievu. Jeigu į Lietuvą ateitų Adolfas Ramanauskas-Vanagas, būtų apšauktas populistu, su nešvarių Rusijai tarnaujančių partijų pinigais siekiančiu užgrobti karinį postą. O jei ateitų Jonas Basanavičius... jam diagnozė jau nustatyta. Į psichiatrinę! Faktas, kad prie Lietuvos vairo stovi antivalstybinis Rusų aljansas ir Lenkų rinkimų akcija, eurovaldžiai nė motais. Etninės sudėties partijos - irgi neregėtas išradimas. Ir kai kuriose kitose partijose knibždančių revanšistų, matyt, niekas į juoduosius sąrašus neįtraukia. Puiki 1996 metų Timo Bertono (Tim Burton) satyra - filmas „Marsas atakuoja!“ - iš kino ekranų persikėlė ne tik prie Juodosios, bet ir, ko gero, prie Baltijos jūros. Su „taikos misija“ užantyje ir Georgijaus juostelėmis po skvernais žali žmogeliukai vaikšto valdiškais koridoriais; ne patiklus mandagumas, o jų nekenčiama žemės daina gali apginti prezidentą... Gal, pavyzdžiui, per visus garsiakalbius plyšojanti „Ant kalno mūrai, joja lietuviai“?
Ir net ne dar vienas Tautos sąmonės blykstelėjimas, pirmiesiems įkalus vinį į Sovietų Sąjungos karstą galėtų būti išeities tašku stiprinant gniaužiamą savivoką ir savivertę, o būtent XX a. laisvės kovų ir rezistencijos metraščiai, dokumentiniai ir meniniai, nes jie aukščiausios dvasinės įtampos daiktan surišo lietuvių, kaip politinės tautos, pasiekimus. Gausi raštija, išversta į užsienio kalbas, ekranizuota ir kitaip meniškai įprasminta šiuolaikinėmis priemonėmis kaip niekas kitas padėtų perkirsti nelemtą Gordijo mazgą, surišusį Vakarų visuomenei rankas nežinios ir baimės pančiais ir trukdantį pagaliau įvykdyti teisingumą stalinizmo baisybėms, o kartu užkirsti kelią jo transformacijoms. Nuolat priminti ir išgarsinti antihumanišką Sovietų Sąjungos veiklą po II pasaulinio karo ne tik aneksuotose šalyse, bet ir Rusijoje, atskleisti, kaip ir kokiomis katorgos sąlygomis jos ekonominius pamatus dėjo, geležinkelius tiesė ir žaliavų kasyklose į šiuolaikinę vergiją paimtas plušo svetimų valstybių inteligentijos žiedas reikštų, kad būtų keičiamas požiūris į dabartinės Rusijos politinį paveldą ir būtų pagelbėta pačiai nuo represijų nukentėjusiai rusų tautai. Turime skleisti pasauliui žinią apie savo žygdarbius; nesame neseniai džiunglėse aptikti aborigenai (su visa pagarba jiems), o aukšto kultūrinio išsivystymo Tauta. Atkaklus savos kultūros propagavimas pasaulyje, naujoji knygnešystė pačioje Lietuvoje yra vienintelė išeitis tada, kai net diplomatinės priemonės nedaug padeda, ypač sustiprėjusios tarptautinės įtampos sąlygomis.
Nestebina nūdienos Lietuvos politikų nedrąsa perimti tuos svertus, kurie valstybę pastatytų į vienodai gerbiamų demokratinių šalių gretas; stebina nenoras pasiremti sava Tauta, nes tik ji viena gali suteikti valdžiai tvirtą užnugarį atlaikant įsigalėjusių stereotipų spaudimą. Tačiau be drąsos pareikšti pasauliui, kas esame, ateitis labai miglota. Tuo metu, kai Tautos galios turėtų būti telkiamos gyvybiškai svarbiausiems sprendimams, jos kūrybingumas ir laikas švaistomas lėkštoms pramogoms, menkaverčiams projektams, biurokratizmui. O formuojant savą galios diskursą, būtina valstybės interesus iškelti aukščiau ekonominių ar individualistinių. Istorinės atminties įstatymo priėmimas yra lemiama sąlyga pradėti savos istorijos reviziją ir, remiantis įvairių sričių akademinių tyrimų laimėjimais, sukurti kuo teisingesnį lietuvių tautos evoliucijos vaizdą.
Šiuo požiūriu svarbiausios dvi kryptys. Pirmoji - tai drąsa pagaliau pradėti kalbėti savo balsu ir liautis remtis kitų tautų selektyviais užrašymais, nes didžiosios kaimynės, natūralu, bėgant amžiams turėjusios šovinistinių interesų baltų tautų atžvilgiu, kitaip nei tendencingai vertinti mūsų pasiekimų negalėjo. Jei lietuviai remiasi daugiausia lenkų, vokiečių ar rusų žiniomis apie mūsų praeitį, tai iš anksto pozicionuoja ontologinę nelygybę. Mums tinka ir tai, ką žymus kultūrologas, politikos istorikas Edvardas Saidas (Edward W.Said) apibūdina kaip išankstinę Vakarų nuostatą kalbėti už Rytus dėl to, kad jie patys, esą, negali savęs reprezentuoti, o ištyrinėti, suklasifikuoti, aprašyti bei katalogizuoti juos pagal savą galios diskursą reiškia „žemesnių“ rasių/tautų kontrolę. Tai ir yra vyresniojo, arba didžiojo brolio sindromas, kurį jaučia Lietuva, net 10 metų būdama ES nare. Ne tik nevienodos sąlygos, išmokos palyginti su kitomis sąjungos šalimis, bet ir padėtis, kai kažkur kaimynių šalių, Vatikano bibliotekose, archyvuose uždaryti mums neprieinami arba negrąžinami dokumentai, galintys užpildyti taip svarbias istorines spragas, netiesiogiai į tai nurodo. Tai per karus ir sukilimus, kitais būdais nusavinti, išvogti turtai, išplėšti dvarai, bažnyčios ir rūmai, iš Lietuvos išvežti archeologinių kasinėjimų artefaktai, ką jau kalbėti apie dingusį Gintaro kambarį, tarpukario Lietuvos auksą ir kita. Peršasi prielaida, kad mūsų istorija daiktinių įrodymų pavidalais slepiama nuo mūsų pačių, o pateikiami tik kitiems tinkami jos variantai, idant mūsų valstybingumas, kultūros senumas būtų sumenkintas. Palyginti su šiurkščia Vladimiro Putino saviteigos samprata tai būtų švelnusis jėgos demonstravimo variantas. Antroji kryptis būtų reikalauti priėjimo prie dokumentų įslaptintuose archyvuose. Žinoma, tai bus labai sunku, nes galimai ir slepiami jie dėl to, kad gali išaiškėti ir būti paviešinti kitiems nepalankūs, o mums lemiamos reikšmės faktai. Bet ar lengviau buvo ginklu kautis už Tėvynę? Tai būtų kad ir palaipsnis, bet grąžinimas skolos Tautos didvyriams, dėl mūsų dabarties sudėjusiems auką, kuriai sunku rasti analogų, taip pat sąžiningų ir Lietuvai draugiškų kitų valstybių mokslininkų ir istorikų, filologų ir bičiulių darbui.
9 komentarai
Tu palaiminta tarp moterų. Tu pradėsi ir pagimdysi. Jisai bus didis ir vadinsis Aukščiausiojo Sūnus.
Viešpats Dievas duos jam jo tėvo Dovydo sostą.
Čia apie Jos Ekscelenciją D.G.?
Ne, nes toji dalį atstovauja. O juk reikalinga dvasia visaapimanti.
Gana neįprasta girdėti žodį "tauta", daugel metų išguitą iš vartosenos (o, veik ir galvosenos) kito, pakalikų įpiršto "Lietuvos žmonės".
Tautos kaip ir žmonės turi likimus. Atkovotos laisvės pradžioje žengėme klaidingą žingsnį iškeitę vos rusenančią ir priešiškų jėgų visaip gesinamą laisvės kibirkštį į pakalikų šutvės pigios dešros ir degtinės pažadą už kurį dabar skaudžiai kraujuojam ir dar kraujuosim.
Prielaidų plėstis lietuvio sąmonei artimuoju dešimties metų laikotarpiu nesimato. Būtų malonu išgirsti autorės įžvalgas kur ji mato proveržį, nes straipsnyje išsakytos mintys labiau primena nuoširdų troškimą nei tikrovę.
"...ką jau kalbėti apie dingusį Gintaro kambarį,.."
Kodėl panelė filosofė taip susirūpino pradingusia Prūsijos dovana Rusijos carui Petrui I ?
Ar iš uolumo ar kvailumo ?
Anonimas: "Kodėl panelė filosofė taip susirūpino pradingusia Prūsijos dovana Rusijos carui Petrui I ?
Ar iš uolumo ar kvailumo ?"
- Jo, daugiau prie nieko prisikabinti nerasta...
Mano komentaras, tebuvo trumpa replika į šį nerišlų pesimistinį tekstą, įvyniotą į pseudopatriotinį popierėlį. Diskutuoti su tokia rašliava - laiko gaišinimas.
Siūlytau tokius straipsnius palikti "Respublikai", "slaptai.lt" ir kitiems pseudopatriotams.
"Gintaro kambarys" užkliuvo tiesiog kaip kvailumo išraiška.
Be reikalo ponulis čia viešai kvailiniesi, prisipažindamas, kad straipsnyje dėstomų minčių nesugebi suprasti. Nusiramink, nebūtina protiškai būti visiškai neįgaliu, kad nesuprastum minčių grindžiamų kitokių kriterijų bazėje. Tam pakanka būti visišku savanaudžiu, nes yra tik dvi iš principo skirtingų (priešingų) kriterijų sistemos. Viena, kai žmogus suvokia, kad jo gyvenimo prasmė yra prisidėti prie žmonijos, o dar plačiau - prie visos būties harmoningo skleidimosi; kita, kai menkas žmogėnas įsivaizduoja, kad turi rūpintis vien tik savimi kitų sąskaita, bet kokiomis priemonėmis, pamindamas bet kokį žmogiškumą. Tai gi, nesuprasti kito, gali(?) tik menkas. Jei žeidžia tai, kad kaip menkysta kitiems atrodai, tai nustok būti menkysta, ir tada atrodysi dydžiu žmogumi. O tam pakanka atrasti, kad kiti niekuo ne prastesni už patį. Tada ir noras suprasti kitą rasis, ir pamatysi tada, kad kiekvienas sava patirtimi yra protingesnis už tamstą.
Komentare 13:43 yra net 5 išsireiškimai ar žodžiai, tokiame trumpame tekste liudijantys apie stipriai pažengusį "Napoleono kompleksą". Ne tik Tapino ar Užkalnio atveju jis ryškus, pasirodo.
Rašyti komentarą