Dwight Longenecker. Bjaurojamos bažnyčios: ikonoklazmas ar tęstinumas?

Straipsnyje minima koplyčia Ohajo valstijoje po ir prieš  „ renovaciją “ Mažai yra dalykų, kurie taip gerai atspindi kovą tarp konserv...

Straipsnyje minima koplyčia Ohajo valstijoje po ir prieš renovaciją

Mažai yra dalykų, kurie taip gerai atspindi kovą tarp konservatyvių idėjų ir progresyvių ideologijų, kaip per pastaruosius 50 metų besikeičianti bažnyčių architektūra. Nors tradicinė architektūra buvo atmesta daugumos krikščionių denominacijų, tačiau šis konfliktas ryškiausiai matomas Katalikų Bažnyčioje.

Vatikano II susirinkimą 7-ajame dešimtmetyje palydėjo pati ikonoklastiškiausia ideologija nuo prostestantizmo revoliucijos laikų. Visame Vakarų pasaulyje su entuziastinga reformos dvasia buvo statomos bažnyčios, neturinčios jokio ryšio su praeitimi. Nauja banga ideologizuotų kunigų susidėjo su modernistais architektais tam, kad sukurtų apvalias bažnyčias, vėduoklės formos „Mišių centrus“, daugiafunkcines garbinimo vietas ir utilitarines cemento blokų dėžutes. Norėdami dar bent imituoti kažkokį sakralumo pojūtį, jie stoge įtvirtino prastai suformuotas smailes, sukūrė veržlius bokštus su kryžiais ant jų smaigalių ar išmušė skyles sienose ir ten įstatė abstrakčius vitražus.

Nuoširdūs, bet nemokšiški kunigai ir architektai ne tik pastatė bažnyčias, kurios atrodo kaip vigvamai, susukti erdvėlaiviai arba apvirtę ledų kūgiai, bet ir dar pablogino padėtį „renovuodami“ jau egzistavusias bažnyčias pagal savo progresyvias pažiūras. Jų ikonoklazmas buvo totalinis. Jie marmurines grindis uždengė pigiais kilimais. Jie išplėšė neogotikinius altorius, pašalino šventųjų statulas, uždažė freskas, relikvijas išmetė į šiukšlių dėžes, išmetė žvakides ir iškilmingus liturginius kunigų drabužius. Nuo dabar viskas turėjo būti paprasta ir plika. Šlovė taupymui, o po mūsų sekantiems palikuonims nors ir tvanas.

„Naikinimas“, kaip tai vadina konservatyvesni žmonės, tęsėsi ir 10-ajame dešimtmetyje. Pavyzdžiui, Čikagos arkivyskupijos vyresnybė įvykdė nuotraukoje matomos Popiežiskosios šv. Juozapo seminarijos koplyčios, esančios Ohajo valstijoje, „supaprastinimą“.

Šis pakeistas dizainas dar yra palyginus skoningas. Parapijoje po parapijos kunigai net negalvodami paprasčiausiai sunaikino visus dailės kūrinius ir baldus – taip sunaikindami pastatus, kurie tarnavo katalikų bendruomenei ištisas kartas. Viską apimantis naikinimas buvo paprasčiausias vandalizmas, kuris visada seka progresyvias ideologijas.

Progresyvias ideologijas lengva atpažinti, nes jų šalininkai naikina praeitį vietoje to, kad ją atnaujintų. Tam, kad sukurtų savo „drąsų naują pasaulį“, jie turi sunaikintį senąjį. Jų naujasis amžius yra pripildytas įsiūčio ir besišypsantys revoliucionieriai negali sukurti nieko nesunaikinę visko.

Vaizduotės turintis konservatorius, kita vertus, nepasiduoda madai, bet taip pat neaukština praeities tik dėl to, jog tai praeitis. Jis supranta, kad pokyčiai vyksta. Atsinaujinimas yra pastovus ir būtinas. Tačiau jis renovaciją laiko praeities atšviežinimu ir atjauninimu to, kas jau per amžius yra išbandyta bei laikyta tiesa. Vaizduotės turintis konservatorius sugrąžiną praeitį į dabartį tam, kad sukurtų pamatus ateičiai, nes jis žino, jog ateityje tikrai bus patvaru tai, kas jau įrodė savo patvarumą ir tęstinumą praeityje.

Todėl nestebina, kad šiuo metu vėl vykstantis bažnyčių atnaujinimas tėra sugrįžimas prie tradicijos, kuri buvo sunaikinta praeito „atnaujinimo“ metu. Nuoširdžiai tikintys dvasininkai dabar nuplėšia lauk pigius kilimus, vėl blizgina grindų plyteles, atgal į vietą pastato statulas ir atstato vienuolynus simpatišku moderniu stiliumi, kuris rodo nuolankumą ir padeda stiprinti tikėjimą, bet nėra vergiška praeities kopija ar šiurkštus antikvariatų garbinimas.

Pamoka yra aiški: nepaisant savo ramios išvaizdos ir mandagaus bendravimo, progresyvizmas yra sukurtas ant įsiūčio. Progresyvizmo status quo yra naikinimas, todėl esanti tvarka turi būti visiškai pakeista. Vaizduotės turintis konservatorius, kita vertus, stengiasi pataisyti tai, kas yra blogai, ne sukeldamas revoliuciją, o tiesiog atnaujindamas. Kas praeityje yra gražu, gera ir teisinga, yra atkuriama tam, jog tarnautų dabarčiai ir ateičiai.

Versta iš Crisis Magazine


Susiję

Prieš 75 metus mirė popiežius Pijus XI

Pirmadienį, vasario 10 d., sukanka 75 metai nuo Pijaus XI mirties. Šiam popiežiui teko vadovauti Bažnyčiai beveik visą tarpukarį, užmegzti Šventojo Sosto diplomatinius santykius su naujomis po Di...

Giulio Meotti. Sudie, katalikai

Apie kaimo parapijų dvasininkus Prancūzijoje praktiškai jau galima kalbėti būtuoju laiku. Neseniai pasaulietiškas mėnraštis Causeur paskelbė tekstą, pavadintą „Varpų skambėjimo pabaiga Prancūzijoj...

Arkivysk. Sigitas Tamkevičius. Viešpats mano šviesa

Po Jono Krikštytojo suėmimo Jėzus paliko Nazaretą ir persikėlė prie Galilėjos ežero, kuris šiaurėje susiliečia su Zebuluno ir Neftalio šalimis. Šios šalys kadaise buvo pavergtos asirų ir dėl to pa...

Rašyti komentarą

1 komentaras

Jota rašė...

Taip, tai tragedija.

NAUJAUSI

NAUJAUSI

Seimo nario V. Sinicos pranešimas: prašoma panaikinti akreditaciją S. Cichanouskajos atstovybei

Parlamentaras Vytautas Sinica kreipėsi į užsienio reikalų ministrą Kęstutį Budrį prašydamas panaikinti akreditaciją Sviatlanos Cichanouskajos vadovaujamai „Baltarusių demokratijos atstovybei“. Seimo N...

Vytautas Sinica. Svarbiausias metų politinis įvykis

Ne karas Artimuosiuose Rytuose, ne NATO viršūnių susitikimas ir ne joks įstatymas, kurį priėmė šis Seimas, yra svarbiausias šių metų politinis įvykis.Palyginti tyliai įvyko tikras politinis žemės dreb...

Romualdas Žekas. Nepykite pavadinti kurmiais. Verčiau susimąstykite.

Kartais taip pavadinu kai kuriuos savo kolegas gydytojus. Dažnai labai gerus specialistus. Net su mokslinėmis regalijomis. Protingi neužpyksta, nes tai darau be jokio pykčio ar nepagarbos. Taip kartai...

Valdas Sutkus. O tuo metu Amerikoje

Niujorko žydų Stokholmo sindromas - jie balsavo už antisemitąNiujorko Demokratų partijos pirminius kandidatų į mero postą rinkimus laimėjo atvirai antisionistinėmis nuostatomis garsėjantis iš Ugandos ...

Vytautas Sinica. Tautos atmintis ir tautinė savigarba

Tauta turi atmintį ir tauta turi savigarbą. Tiksliau, gali turėti. Dar tiksliau, privalo turėti. Yra įmanoma neturėti jų abiejų, nors kiekvienos sveikos ir išlikti siekiančios valstybės tikslas yra jų...

item