Andrius Martinkus: Neoliberali Lietuvos valstybė (II)

Lietuva tik formaliai yra nacionalinė, o iš tikrųjų - neoliberali valstybė. Pagrindinė neoliberalios valstybės paskirtis yra ne nacijos i...

Lietuva tik formaliai yra nacionalinė, o iš tikrųjų - neoliberali valstybė. Pagrindinė neoliberalios valstybės paskirtis yra ne nacijos interesų gynimas, jos kultūros puoselėjimas, o globalios neoliberalios tvarkos (neoliberalizmo praktikos) palaikymas jos sienų apibrėžtoje teritorijoje ir neoliberalizmo ideologijos (teorijos) diegimas į jos piliečių sąmonę. (ES po Lisabonos sutarties politinė evoliucija rodo didelės dalies eurobiurokratų ir visokių „eurofederalistų“ norą, kad šiuos tikslus įgyvendintų į istorijos šiukšlyną nacionalines valstybes ir „tėvynes“ išmetęs kvazipolitinis imperinis darinys.) Reikia atkreipti dėmesį, kad agresyvi neoliberalizmo ideologija („laukinis kapitalizmas“) Lietuvą ir kitas pokomunistines šalis užpuolė visiškai nepasiruošusias (pvz., tikėjusias pasakomis apie „švedišką socializmą“ ir greitai pasibaigsiantį „pereinamąjį laikotarpį“, kuris iš tikrųjų gali pasibaigti ir tokios tautos, kaip lietuvių tauta, išnykimu), o politiniai tų šalių „elitai“ labai dažnai buvo linkę sudaryti su šia ideologija savo tautų interesams prieštaraujančias sąjungas. Todėl turime socialinio neteisingumo pokomunistinėje erdvėje įsikūnijimą - Rusijos oligarchiją. Ir ne ką socialiai teisingesnę išsivaikščiojančią, oligarchiškai valdomą Lietuvos valstybę. Beje, oligarchizacijos tendencija yra būdinga visam neoliberalios epochos pasauliui. „The poor get poorer, the rich getricher“ - neturtingieji tampa dar skurdesni, o turtingieji dar turtingesni. Tokia yra sociologinė neoliberalizmo išraiška.

Kaip ir komunistai buvusioje Sovietų Sąjungoje ir kitose komunistinėse šalyse, neoliberalai yra sukūrę ištisą sąvokų sistemą, kurią kasdien per masinės informacijos priemones diegia į piliečių sąmones, taip formuodami lojalius neoliberalaus režimo tarnus. Sveika visuomenės dalis dar palyginti nesunkiai demaskuoja neoliberalią propagandą, kai ši trimituoja apie visokias „teises“ visokiems, sveikos visuomenės dalies požiūriu, iškrypimams ir anomalijoms. Klastingesnei neoliberalaus žodyno daliai priklauso tokios sąvokos kaip, tarkime, „investicinis klimatas“, „fiskalinė drausmė“, „laisvas kapitalo judėjimas“, „struktūrinės reformos“, „žmogiškieji ištekliai“. Kas vyksta pasaulyje, kuriame beatodairiškai konkuruojama dėl „investicinio klimato“ pagerinimo, laikomasi „fiskalinės drausmės“ (visada oligarchų naudai), vykdomos „struktūrinės reformos“ (visada neturtingųjų sąskaita) ir užtikrinamas „laisvas kapitalo judėjimas“? Pasaulyje, kuriame neoliberalios oligarchinės valstybės užtikrina „laisvą kapitalo judėjimą“ - t.y. realizuoja oligarchų laisvę varinėti po pasaulį pinigų srautus, suprask, investuoti pasaulio vietose, kuriose palankus „investicinis klimatas“, - yra išjudinami „žmogiškieji ištekliai“, kurie šimtmečiais buvo laikomi atskirų civilizacijų, kultūrų, tautų, valstybių ir religinių tradicijų žmonėmis. Tokiame pasaulyje bankrutuoja ir dykviete virsta Detroitas, šalia prabanga tviskančios Maskvos žmonės gyvena XX a. pradžios sąlygomis, prie Lampedūzos skęsta pabėgėliai, degraduoja valstybės ir nyksta tautos. Lietuvos valstybė ir lietuvių tauta yra viena iš jų.

Didžiausia neoliberalizmo keliama grėsmė yra sąmonės inžinierių nuolat kuriama iliuzija, kad viskas, kas vyksta, yra natūralus procesas. Kai šeimos institucijos griovėjai kalba apie tai, kad „pasaulis keičiasi“, jie kuria iliuziją, kad ši kaita yra tokia pat natūrali kaip saulės patekėjimas ryte ir nusileidimas vakare. Bet pasaulis ne tiesiog keičiasi, o yra keičiamas neoliberalizmo. Kai kalbama apie „globalią Lietuvą“, kuriama iliuzija, kad „globalizacija“, prie kurios turinti prisitaikyti (išsivaikščiodama po pasaulį) Lietuva, yra tokia pat natūrali kaip Nemuno vandens tekėjimas. Bet ši globalizacija yra ne tiesiog globalizacija (kai kas sako, kad globalizacija prasidėjo tada, kai žmogus iš savo tėvynės Afrikos pradėjo kitų žemynų kolonizavimą), o neoliberali globalizacija. Kai Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas kalba apie tai, kad į ištuštėjusią Lietuvą reikia įsivežti darbo jėgos iš užsienio, susidaro iliuzija, kad Lietuvos „sodybų tuštėjimo metas“ yra toks pat natūralus procesas kaip medžių lapų kritimas rudenį. Bet, skirtingai nuo augusios pirmosios Lietuvos Respublikos - tikrąja žodžio prasme nacionalinės valstybės, - nykstanti antroji Lietuvos Respublika yra ne nacionalinė, o neoliberali valstybė, savo piliečiams diegianti neoliberalią pasaulėžiūrą (kurioje vietos „tėvynei“ nėra numatyta), aptarnaujanti „laisvą kapitalo judėjimą“ ir atvira biomasės („žmogiškųjų išteklių“) srautams. Savaime suprantama, kapitalas juda ne pats savaime. Jis turi savo judintojus. Tie judintojai - konkretūs fiziniai ir juridiniai asmenys. Juos įvardijančius neoliberali propaganda paprastai apšaukia „sąmokslo teorijų“ kūrėjais.

Tobulame neoliberalios utopijos išsipildyme religijos, tautos, valstybės turi apskritai išnykti, o pakeliui į šį tikslą - tapti vis labiau nereikšmingos. Turi išnykti ir žmogus - bent jau toks, apie kurį parašyta, kad buvo sukurtas „kaip vyras ir moteris“ (Pr 1, 27). Jau dabar vadinamieji „transhumanistai“ (t.y. „peržengę žmogiškumą“) svarsto apie tai, koks turėtų būti santykis tarp naujos rūšies žmoniškumą jau praaugusių būtybių ir tų, kurie vis dar liks tik „žmonėmis“. Tačiau neoliberali utopija yra būtent utopija, o visos utopijos yra pasmerktos žlugti. Deja, utopijų įgyvendinimas reikalauja didelių aukų. Po 50 metų komunistinio eksperimento Lietuva jau daugiau kaip 20 metų patiria kito ideologinio eksperimento prievartą. Ši prievarta tapo dar nuožmesnė pastarąjį dešimtmetį ES sparčiai transformuojantis į viršnacionalinį neoimperinį darinį. Mažos tautos daug labiau negu didelės yra kandidatės tapti neoliberalios utopijos aukomis. Kad to neatsitiktų, labai svarbi yra politinio tų tautų elito kokybė. Bet čia jau reikia kalbėti apie vidines Lietuvos tragedijos priežastis.

Susiję

Įžvalgos 6754684196690689889

Rašyti komentarą

7 komentarai

kest turbo rašė...

super - nors dar galima ir faktais, statistika plėsti temą

Anonimiškas rašė...

Biški skaitinių perversmininkams totalitarininkams, kurių brukamos idėjos normalius žmones vimdo:

LR KONSTITUCIJA

20 straipsnis
Žmogaus laisvė neliečiama.
21 straipsnis
Žmogaus asmuo neliečiamas.
Žmogaus orumą gina įstatymas.
22 straipsnis
Žmogaus privatus gyvenimas neliečiamas.
25 straipsnis
Žmogus turi teisę turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti.
Žmogui neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas.
26 straipsnis
Minties, tikėjimo ir sąžinės laisvė yra nevaržoma.
Kiekvienas žmogus turi teisę laisvai pasirinkti bet kurią religiją arba tikėjimą ir vienas ar su kitais, privačiai ar viešai ją išpažinti, atlikinėti religines apeigas, praktikuoti tikėjimą ir mokyti jo.
Niekas negali kito asmens versti nei būti verčiamas pasirinkti ar išpažinti kurią nors religiją arba tikėjimą.
29 straipsnis
Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs.
Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
32 straipsnis
Pilietis gali laisvai kilnotis ir pasirinkti gyvenamąją vietą Lietuvoje, gali laisvai išvykti iš Lietuvos.
42 straipsnis
Kultūra, mokslas ir tyrinėjimai bei dėstymas yra laisvi.
-------
Ir visa tai nubraukiama?! Kokia čia šitam portale totalitaristinė diktatūra propaguojama? Kokią čia dabar neapykantą bandoma suorganizuoti? Ar rasis paklusnių avinų šiems kėslams įgyvendinti?

kest turbo rašė...

to anonimiškas 17:21. Antineoliberalizmas nesutampa su totalitarisitnės diktatūros propagavimu. Pridurk dar - kiekvienas žmogus turi teisę į verslą. Kiekvienas žmogus gali tapti miljardieriumi? Ko nekalbi apie ekonomines žmonių teises ir apie tai, kad didieji bankai jas varžo turėdami žymiai daugiau "laisvių"? Avinukas esi pats ir dar vilkus užstoji

Anonimiškas rašė...

aš užstoju laisvę, kuri ateina iš mūsų, žmonių, o ne iš ES. iš ES ateina nauja diktatūra. Jeigu bijote ES kaltinti totalitarizmu, tai bent žodžius kitus pasirinkite, o ne terškite Laisvės, Nepriklausomybės, Suvereniteto sąvoką. Ne "neoliberalizmas", bet technokratinis NEOTOTALITARIZMAS. ar išdrįsite? ar čia tik eilinis pijaras artėjant visokiems rinkimams?...su visais leidimais liaudžiai krušti smegenis...

Kūlgrinda rašė...

Štai jums ir tipiškas Lietuvių nesusišnekėjimo atvejis.Vyrai , ko ginčyjatės??/

Anonimiškas rašė...

Viskas tvarkoj - neototalitarizmas. Bet MOKSLINĖJE literatūroje šį reiškinį priimta vadinti "neoliberalizmu". Arba "neokonservatizmu" (Jungtinėse Valstijose). Su klasikiniu liberalizmu neoliberalizmas nedaug ką turi bendro. Su klasikiniu konservatizmu - visiškai nieko.

Anonimiškas rašė...

Lietuvos Konstitucijos citatos yra bereikšmės neoliberalų dievo Hayeko tezių akivaizdoje. Pacituosiu fragmentą iš šiame portale publikuoto Pauliaus Stonio darbo "Laisvė ar teisingumas":

Svarbus yra F. Hayeko atsisakymas vartoti terminą „valstybė“. Vietoje jos, jis pasiūlo „valdžios“ terminą. F. Hayeko teorijoje iškylanti spontaninė tvarka iš tikrųjų yra „bevalstybė“ visuomenė. Šiuo atžvilgiu F. Hayekas neišvengia supanašėjimo su savo idėjiniais priešais – komunistais, kurie siekia valstybės pavertimo paprastu gamybos valdymu . F. Hayeko spontaninėje tvarkoje nebelieka vietos ir politikai. F. Hayeko katalaksija galiausiai iškyla kaip naujo tipo totalitarinė tvarka, kuri iš esmės yra antisocialinė – naikinti bet kokį bendrą žmonių gyvenimą ar jį suponuojančius moralinius jausmus. Naujoji totalitarinė tvarka nėra politinė – šią tvarką administruoja nepolitinė valdžia, kuri tam tikromis aplinkybėmis gali pasirodyti esą žiauriausia ir tironiškiausia valdymo rūšis. H. Arendt teigia, kad šios valdžios išskirtinis politinis bruožtas yra tas, kad ja tikrai valdo „nematoma ranka“, t.y. niekas. „Tai, ką mes tradiciškai vadiname valstybe ir vyriausybe, čia užleidžia vietą grynam administravimui“ . F. Hayeko katalaksija pilnutinai atsiskleidžia kaip totalitarinė save administruojanti ir individus disciplinuojanti rinkos visuomenė, kurios neriboja jokios nacionalinės sienos.

item