Mindaugas Kubilius. Valstybės vilties beieškant

Kodėl Naujų Metų proga žmonės taip trankiai džiaugiasi? Kodėl į nakties dangų laidome šviesas? Kodėl puolame vienas kitam į glėbį ir leng...

Kodėl Naujų Metų proga žmonės taip trankiai džiaugiasi? Kodėl į nakties dangų laidome šviesas? Kodėl puolame vienas kitam į glėbį ir lengva ranka dalijame geriausius palinkėjimus? Todėl, kad Naujųjų metų slenkstis mums reiškia viltį. Ar galime nelinkėti sau gėrio? Žmogaus psichika yra surėdyta iš viltingų lūkesčių. Žmogus gyvas yra viltimi. Nes be vilties žmogus tampa niekuo. Viltis – visagalė gyvasties jėga, kuri nepaliaujamai verčia mus judėti į priekį: statyti gerovę, būti laimingais, laimėti.  

Todėl šiandien norisi pasiklausti: kokią viltį mes puoselėjame šiuose Naujuose metuose? Tačiau tūlas skaitytojas gali suabejoti: kodėl „mes“? Juk kiekvienas iš mūsų savaip gyvename, savaip ir puoselėjame savus lūkesčius bei gerovę. Nežinia, ar iš viso tikrovėje egzistuoja „kolektyvinė laimė“, „kolektyvinė viltis“ ar panašios bendrybės.  Ir, iš principo, kas tie „mes“?

Dar vis skausmingai pamename, kaip okupantai vertė mus būti ne „savimi“, o kaži kokiu „kolektyvu“. Nepriklausomybė išvadavo mus iš nužmoginančios kolektyvinės nelaisvės ir išlaisvino mumyse sau būnantį ir savitos laimės siekiantį individą. Todėl ir postringavimai apie „kolektyvinius“ dalykus gali būti mums tiek atgrasūs, tiek ir netikroviški. Pažįstu savo nuosavybę ir tiek. Ar neakivaizdu, kad ir „kolektyvine“, tiksliau, valstybine nuosavybe kažkas irgi rūpinasi išimtinai tik kaip „sava“. Paprastai tariant - vagia. 

Ir visgi „mes“ esame valstybė. De jure ir de facto. Tik ar suvokiame šį bendrystės faktą? Ar puoselėjame bendrąjį gėrį, kurį liudija mūsų bendrabūvį teigianti Konstitucija, ir kurio dalininkais de jure ir de facto esame? 

Po mažne 23 vadavimosi iš sovietinio kolektyvizmo gniaužtų metų turime savęs rimtai paklausti: ar tikrai tie „mes“ žinome, kad valstybė tegali egzistuoti tik kaip puoselėtinas piliečių bendrystės faktas?

Suprantu, kad tūlam išimtinai tik savo laime besigėrinčiu individui klausimas apie „bendrystę“ ir „bendrabūvį“ skamba taip pat netikroviškai. Penkias dešimtis metų mus prievarta telkė į nužmoginto bendrumą talką - „socialistinio darbo kolektyvą“. Pastaruosius nepriklausomus dešimtmečius mes desperatiškai siekėme įsisavinti prarastąjį turtą ir kartu prarastąjį žmogiškumą - pamatinę teisę pasirinkti save ir savo gėrybes.  

 Sovietmečio nusavintiems žmogeliukui „nepriklausoma valstybė“, deja, tėra tik proga atrasti ir kaupti sau gėrybes. O ir pagrindinė emigracijos iš Lietuvos paskata yra gėrybių kaupimo lūkestis. Sovietmečio psichiatrinės ligoninės palatoje vis dar tūnantiems bendrapiliečiams „bendrojo gėrio“ samprata - tik tušti žodžiai. Nes tokiame gėryje nėra apčiuopiamų gėrybių. Tokiems žmogeliukams Lietuvos vardas nėra brangus.  
  
Lietuva yra brangi tiems, kurie ją išgyveno kaip būtiną asmeninio orumo ir visavertės sklaidos sąlygą. Lietuva yra brangi kaip vertų santykių visuma, kaip orios bendrystės ar piliečių bendrabūvio faktas. Būtent dėl sieloje įsavinto brangaus Lietuvos gėrio jie ir kovėsi prieš pastarąjį neigiantį okupantą. Geriau jau miško prieglobstis ir žūtbūtinė kova už orumą, nei susiniekinanti Lietuvos ir savęs išdavystė! 
     
Šiuo straipsniu ir kreipiuosi į tuos „mes“, į žmonių bendrystės kilnumą išgyvenantį orų žmogų, į Lietuvos pilietį tikrą šio žodžio prasme. Tik jis supras žodį apie valstybės viltį. 

Kitame straipsnyje pabandysime Naujos vilties mūsų valstybėje metus. 


Susiję

Aras Lukšas. Melas, virtęs tiesa

Šiandien, minėdami Tarptautinę mokytojų dieną, prisiminkime, kaip 1940-aisiais Lietuvą okupavę sovietai ėmėsi griauti daugiau nei du dešimtmečius kurtą lietuvišką mokyklą. 1940 metų rugpjūčio 14...

Vytautas Sinica. Manipuliacija katalikų požiūriu į nacionalizmą

D. Pipo (DELFI) nuotrauka  Yra viena bėda, vis besikartojančiai iškylanti lietuviškose diskusijose apie krikščionišką požiūrį į tautiškumą. Tai Stasio Šalkauskio, Juozo Girniaus ir kitų romuv...

Aras Lukšas. Molotovo-Ribbentropo paktas: suokalbio preliudija

luksas.blog 1939-ųjų rugsėjo 28 dieną Vokietijos ir SSRS pasirašytas Molotovo-Ribbentropo pakto papildomas slaptasis protokolas galutinai nulėmė Lietuvos likimą. Be abejo, tai tiesa. Tačiau suok...

Rašyti komentarą

NAUJAUSI

NAUJAUSI

Valdas Sutkus. O tuo metu Amerikoje

Niujorko žydų Stokholmo sindromas - jie balsavo už antisemitąNiujorko Demokratų partijos pirminius kandidatų į mero postą rinkimus laimėjo atvirai antisionistinėmis nuostatomis garsėjantis iš Ugandos ...

Vytautas Sinica. Tautos atmintis ir tautinė savigarba

Tauta turi atmintį ir tauta turi savigarbą. Tiksliau, gali turėti. Dar tiksliau, privalo turėti. Yra įmanoma neturėti jų abiejų, nors kiekvienos sveikos ir išlikti siekiančios valstybės tikslas yra jų...

V. Sinica siūlo Birželio sukilimo deklaraciją pripažinti Lietuvos valstybės teisės aktu

Seimo narys, Nacionalinio susivienijimo atstovas Vytautas Sinica penktadienį užregistravo įstatymo projektą, kuriuo siūloma 1941 metų birželio 23 dieną Kaune per radiją perskaitytą pareiškimą „Lietuvo...

Nacionalinis susivienijimas. Dėl 1941 m. Birželio sukilimo įprasminimo

1941 m. Birželio sukilimas – tai lietuvių ginkluotas pasipriešinimas Sovietų Sąjungos okupacijai, prasidėjęs Vokietijai užpuolus SSRS. Sukilimą organizavo Lietuvių aktyvistų frontas, siekęs atkurti ne...

Vidmantas Valiušaitis. Kieno įgaliotas buvo Tautos sukilimas?

Šiandien kai kas klausia, įskaitant ir išeivijos liberalus, kieno įgalioti ir "kokia politine logika" sukilėliai 1941 metais drįso skelbti atstatantys paneigtą valstybingumą ir atkuriantys Lietuvos ne...

item