Antanas A. Terleckas. Ar žinojote, kad Lietuvoje buvo daugiau nei 200 tūkstančių disidentų?

Bent jau man tai toks įspūdis susidarė perskaičius Ainės Ramonaitės straipsnį apie kraštotyrą ir žygeivystę sovietmečiu. Skambus pavadinima...

Bent jau man tai toks įspūdis susidarė perskaičius Ainės Ramonaitės straipsnį apie kraštotyrą ir žygeivystę sovietmečiu. Skambus pavadinimas nuteikia daug žadančiai – perskaitęs šį straipsnį tikiuosi sužinoti, kaipgi ta kraštotyra griovė visą komunistinį aparatą. Vis dėlto tenka nusivilti – autorės žodžiai manęs neįtikina.

Pats straipsnis nėra blogas, pakankamai tiksliai aprašoma judėjimų veikla, tačiau man užkliūna trys dalykai. Visų pirma, pavadinimas, o tiksliau žodis antisovietine. Priešdėlis anti reiškia,kad judėjimas ar idėja yra savaime nukreipta prieš kažką. Tačiau nei straipsnyje minėta „Ramuva“ , nei „Ąžuolas“ neskatino žmonių kovoti prieš Tarybų valdžią. Taip, nesiginčysiu – tose organizacijose būta tikrai nemažai etnokultūros elementų. Tautinių paminklų, baltiškosios tradicijos ieškojimas ir puoselėjimas yra nuokrypis nuo sistemos, kuri bandė sukurti tą tikrą tarybinį žmogų, tačiau nepakankamai didelis, kad jį būtų galima pavadinti antisovietiniu. Tą turbūt geriausiai įrodo faktas, kad pati LTSR valdžia etnokultūriniam sąjūdžiui tokio statuso nesuteikė. Juk pagal LTSR Baudžiamojo kodekso 68 straipsnį, už antitarybinę agitaciją buvo baudžiama laisvės atėmimu nuo šešių mėnesių iki septynerių metų su nutrėmimu nuo dvejų iki penkerių metų. Analogiškai LTSR BK 70 straipsnis bausdavo ir už dalyvavimą antitarybinėje organizacijoje. Ko gero būta pavienių atvejų, kai koks ramuvietis buvo suimtas pagal kurį nors iš šių straipsnių, tačiau tai tikrai nesuteikia galimybės pavadinti kraštotyros ir žygeivystės antisovietine veikla. Nujaučiu oponentų kontrargumentus – 1973 m. kovo 27 d. buvo suimti ir tardyti daugiau kaip 100 kraštotyrininkų Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, o tai jau reiškia masinį KGB susidomėjimą šia veikla. Tačiau jie nebuvo suimti dėl antisovietinės veiklos, o todėl, kad režimas pamatė, kad šie judėjimai krypsta nenaudinga linkme. Nenaudingas ir priešiškas nėra sinonimai, todėl grįžtu prie savo pirminės išvados, kad pavadinti žygeivystę ir kraštotyrą antisovietine veikla yra pernelyg drąsu

Antras man užkliuvęs dalykas yra tai, kokius argumentus autorė pasirenka pavadinime iškeltam klausimui atsakyti. Pirmoji dalis pavadinta „Etnokultūrinis sąjūdis sovietmečiu“. Na gerai, tebūnie: tautiškumo puoselėjimas, etnokultūrinių šaknų ieškojimas – sistemai to nereikėjo, sakykim, kad argumentas tinkamas. Antroji – „Dainavimo ritualas“. Na čia dabar? A. Ramonaitė aprašo, kaip žmonės sėdėdavo butuose ar kur prie laužo ir dainuodavo lietuvių liaudies dainas. Tai taip išeina, kad jeigu sovietmečiu kur nors suniūniuodavai posmelį „Atskrend sakalėlis“, tai jau galėdavai vadintis rezistentu? Aš suprantu, kad dainavimai rateliuose keldavo žmonių dvasią, suteikdavo tam tikrą pilnatvės jausmą, tačiau vėlgi grįžtu prie savo pirmykštės išvados – kodėl gi tai yra antisovietinė veikla? Trečiojoje ir ketvirtojoje teksto dalyje aprašomos kelionės po Lietuvą ir Tarybų Sąjungą bei tarp žygeivių vyravusį moralinį kodeksą, t.y. per ekspedicijas niekas nevartodavo alkoholio, nerūkydavo. Taip, tai alternatyva įprastam, girtuoklystėje paskendusiam gyvenimui, kuris buvo apėmęs ne vieną lietuvį, tačiau žodyje alternatyva aš nematau priešdėlio anti.

Galų gale, keisčiausiai man atrodo apibendrinimas, kad etnokultūrinis judėjimas tapo vienu pagrindiniu Sąjūdžio galios šaltinių. Su šia teorija aš negaliu sutikti, nepaisant išvardintų asmenybių, kurios buvo susijusios tiek su kraštotyra ir žygeivyste, tiek su Sąjūdžiu. Nemanau, kad Sąjūdžio galios šaltinių reikia ieškoti kur nors giliai. Mano nuomone, viskas yra labai paprasta – Sąjūdis sudarė galimybes žmonėms nebijoti viešai reikšti savo mintis, o kadangi gyvenimas Sovietų Sąjungoje nebuvo rožėmis klotas, dėl to ir atsirado laisvos Lietuvos idėja. Nuoširdžiai abejoju, ar šiandien būtume laisvi, jeigu Sovietų Sąjungoje gyvenimo kokybė būtų geresnė, pavyzdžiui, jeigu ji būtų tokia kaip JAV. Tvirtai tikiu, kad atgimimo laikotarpiu buvo keli tūkstančiai, gal net keliolika ar keliasdešimt tūkstančių žmonių, kuriems nepriklausomos Lietuvos idėja buvo svarbesnė už pragmatizmą, tačiau tokių žmonių buvo mažuma. Kiti žmonės išstojimą iš Sovietų Sąjungos matė kaip galimybę susikurti naują ir geresnį gyvenimą. Dėl to tokios minios žmonių ir susirinkdavo Vingio parke ir Baltijos kelyje. Grįžtant prie A. Ramonaitės straipsnio, net jeigu jos išvada, kad etnokultūrinis judėjimas buvo Sąjūdžio galios šaltinis, būtų teisinga, tai vis tiek neįrodytų, kad kraštotyra ir žygeivystė buvo nukreiptos prieš komunistinį režimą. Juk neatsitiktinai pavadinime, greta žodžio „Sąjūdis“ buvo ir žodis „Persitvarkymo“.

Galbūt atrodys, kad aš čia kabinėjuosi prie nereikšmingų dalykų, tačiau kaip kažkada neseniai sakiau, man Lietuvos istorija yra šventas dalykas. Todėl nenoriu, kad greta rezistentų, kentėjusių dėl konkrečių savo veiksmų, nukreiptų prieš Tarybų valdžią – Leono Laurinsko, Jono Pratusevičiaus, Balio Gajausko ir kitų, pavardžių, greta atsirastų žmonių, kurie sėdėdami prie laužo nevartojo alkoholio ir dainavo liaudies dainas, pavardės. Jų veiklos pavadinti antisovietine aš negaliu. Galbūt atrodys, kad aš esu priešiškai nusiteikęs tiek prieš „Ramuvos“ organizaciją, tiek prieš žygeivius, tiek prieš kraštotyrininkus, tačiau taip tikrai nėra. Džiaugiuosi, kad sovietmečiu jauni žmonės galėjo susikurti alternatyvą ir gyventi kitaip nei siūlė režimas. Tačiau išskyrus atskirų žmonių pavienius atvejus, šios organizacijos nebuvo nukreiptos prieš Sovietų Sąjungą.


Susiję

Įžvalgos 2774331583901270003

Rašyti komentarą

3 komentarai

Anonymous rašė...

Antanukas nepartyrė ir nesuvokia to, apie ką rašo. Tylioji tautinė rezistencija reiškėsi visur, Sąjūdis galėjo kilti nes tai buvo visuotinė pozicija nepriklausomybei. Rašyti šitaip nepasitarus su mamyte – tikras pavyzdys kaip gimsta formali istorija arba klastotės.

Jonas Vaiškūnas rašė...

Matyt jau atėjo laikas geltonsnapiams klastoti Lietuvos istoriją, ne, gal būt ir ne iš blogos valios, o tiesiog dėl to, kad tai istorijai vykstant jie gulėjo su čiulptuku vežimėliuose, o atsibudę gyvenimui - rado jau sukurtą naują sistemą, kuriai dabar uoliai pasiryžę tarnauti. Tokie asmenys rašys daktarines disertacijas apie tai kodėl prieš žodį Sąjūdis atsirado žodelis PERSITVARKYMO ir bandys paneigti ne tik etnokultūrinio judėjimo reikšmę, tačiau ir paties Sąjūdžio autoritetą:

„...tai vis tiek neįrodytų, kad kraštotyra ir žygeivystė buvo nukreiptos prieš komunistinį režimą. Juk neatsitiktinai pavadinime, greta žodžio „Sąjūdis“ buvo ir žodis „Persitvarkymo“.

Suprask ir pats Sąjūdis nebuvo nukreiptas prieš komunistinį judėjimą. Dabar belieka laukti šio raštininko rašinio apie Katalikų bažnyčios neantisovietiškumą. Tokiu būdu galima dar labiau sumažinti „disidentų“ skaičių.

Žygeivis rašė...

Kęstučio Čeponio komentaras:

1. Visų pirma Antanas Terleckas labai klysta, kada mini tokius fantastinius skaičius kaip 200 tūkstančių žygeivių ir ramuviečių.

Iš tikrųjų jų buvo keli tūkstančiai, o aktyvių vadų ir organizatorių ne daugiau kaip keli šimtai.

2. Būtent šie keli šimtai vadų bei organizatorių (ir likę keli tūkstančiai eilinių žygeivių bei ramuviečių) ir sudarė absoliučią daugumą Sąjūdžio aktyvo visoje Lietuvoje.

Esu absoliučiai įsitikinęs, jog jei jų nebūtų buvę, tai nebūtų ir Lietuvos Nepriklausomybės Atkūrimo 1990 m. kovo 11 d.

3. Tarp tų kelių šimtų vadų bei organizatorių buvo kelios dešimtys, kurie KGB buvo pasodinti į lagerius arba išvyti iš aukštųjų mokyklų, savo darboviečių institutuose bei gamyklose - pradedant Vidmantu Povilioniu, Rimantu Matuliu, Jonu Trinkūnu, Vyteniu Almonaičiu... ir baigiant daugeliu kitų žygeivių bei ramuviečių.

Tiesiog nėra dar atlikti išsamūs archyviniai bei istoriniai tyrimai, kuriuose būtų pabrėžiamas konkrečių antisovietinių disidentų dalyvavimas taip pat ir Žygeivių bei Ramuvos judėjimuose.

4. Be to Antanas Terleckas daro vieną rimtą metodinę klaidą - sugretindamas antisovietinę veiklą su antikomunistine veikla. Tačiau jis tai daro iš "įpročio", kadangi ir sovietmečiu tai nebuvo aiškiai skiriama.

Tačiau iš tikrųjų pas skirtingus sovietmečio laikų disidentus buvo labai skirtingi tikslai.

Grubiai galima būtų juos išskirstyti į kelias grupes, kurias sąlyginai pavadinčiau:

1. Antisovietinės nacionalistinės veiklos tikslas - likviduoti Sovietų Sąjungą ir padalinti ją į tautines valstybes.

2. Antikomunistinės veiklos tikslas - likviduoti komunistinę ekonominę sistemą Sovietų sąjungoje.

Ir čia buvo vidinės grupės - vienos norėjo ne tik likviduoti komunistinę sistemą, bet ir likviduoti SSSR.

Kiti gi SSSR likviduoti visai netroško.

3. Demokratizavimo veiklos tikslai - įvesti tikrą rinkiminę demokratiją ir daugiapartiškumą.

Čia taip pat buvo net kelios atskiros grupės:

- SSSR palikti tokią, kaip buvo,
- SSSR likviduoti, sukuriant (atkuriant) nepriklausomas tautines valstybes,

Viduje jų irgi buvo bent po dvi dalis - vienos norėjo atkurti laisvą rinką (tai yra kapitalizmą), o kitos norėjo išsaugoti "socializmą" ir padaryti jį "žmogišku veidu".

4. Kovoję už religines teises - Lietuvoje tai buvo visų pirma katalikiškas judėjimas už katalikų teises.

Jame irgi buvo labai įvairių žmonių, kurie skirtingai žiūrėjo į visų kitų klausimų sprendimo kelius.

5. Kovoję už žydų teisę emigruoti - jų pagrindinis tikslas buvo gauti teisę laisvai emigruoti iš SSSR, o kas bus po to SSSR viduje juos mažai domino.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Absoliuti dauguma aktyvių žygeivių bei ramuviečių troško atkurti Nepriklausomą Lietuvos valstybę - ir ne bet kokią, o būtent "smetoninę"-lietuvišką.

Aišku buvo ir tam tikra dalis, turėjusių kitą požiūrį - pvz., Gediminas Ilgūnas ar Vytenis Andriukaitis, kurie visai nuosekliai vėliau susidėjo su "persidažiusiais" Brazausko komunistais.

item