Vytautas Budnikas. Dėl kaltinimų Lietuvos žmogaus teisių asociacijos nariui B. Genzeliui bei piliečiams R. Ozolui ir A. Medalinskui
Lietuvos žmogaus teisių asociacijos narys Bronislovas Genzelis, piliečiai Romualdas Ozolas bei Alvydas Medalinskas yra kaltinami neva pa...
https://www.propatria.lt/2012/06/vytautas-budnikas-del-kaltinimu.html
Lietuvos žmogaus teisių asociacijos narys Bronislovas Genzelis, piliečiai Romualdas Ozolas bei Alvydas Medalinskas yra kaltinami neva pažeidę LR Susirinkimų įstatymą, kad 2012 m. kovo 17 d. Nepriklausomybės aikštėje prie Lietuvos Respublikos Seimo rūmų surengė mitingą viena valanda anksčiau nustatyto laiko ir ne Seimo rūmų automobilių stovėjimo aikštelėje. Už tariamą pažeidimą jiems buvo surašyti administracinės teisės pažeidimų protokolai pagal ATPK 188(7) str. 1 dalį.
Lietuvos žmogaus teisių asociacijos įsitikinimu, minėti piliečiai nepažeidė LR Susirinkimų įstatymo, tačiau jį pažeidė Vilniaus miesto savivaldybės administracijos ir policijos atstovai, kartu pažeisdami ir visų minėtame mitinge dalyvavusių piliečių konstitucines bei Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos (toliau – Konvencija) garantuojamas žmogaus teises ir laisves.
Dėl žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių.
Žmogaus ir piliečio teisė į taikius susirinkimus nepažeidžiant pamatinių visuomenės vertybių ir kitų asmenų teisių yra įtvirtinta tarptautinės teisės aktuose. Antai Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos 20 straipsnio 1 dalyje skelbiama: „Kiekvienas žmogus turi teisę į taikių asociacijų ir susirinkimų laisvę.” Pagal Deklaracijos 29 straipsnio 2 dalį, įgyvendindamas savo teises ir naudodamasis savo laisvėmis, kiekvienas žmogus negali patirti kitokių apribojimų, kaip įstatymo numatytieji vien tam, kad garantuotų kitų žmonių teisių ir laisvių deramą pripažinimą ir gerbimą siekiant patenkinti teisingus moralės, viešosios tvarkos ir visuotinės gerovės reikalavimus demokratinėje visuomenėje. Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto 21 straipsnyje sakoma: „Pripažįstama teisė rengti taikius susirinkimus. Naudojimuisi šia teise negali būti taikomi jokie apribojimai, išskyrus tuos, kuriuos numato įstatymas ir kurie demokratinėje visuomenėje būtini valstybės ar visuomenės saugumo, viešosios tvarkos interesams, gyventojų sveikatai ir dorovei arba kitų asmenų teisėms ir laisvėms apsaugoti.”
Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 11 straipsnio 1 dalyje taip pat nustatyta, kad kiekvienas turi teisę laisvai rengti taikius susirinkimus… , 2 dalyje nurodyta, kad naudojimuisi šia teise negali būti taikomi jokie apribojimai, išskyrus tuos atvejus, kuriuos numato įstatymas ir kurie yra būtini demokratinėje visuomenėje valstybės ar visuomenės saugumo interesams, siekiant užkirsti kelią teisės pažeidimams ar nusikaltimams, gyventojų sveikatai ar dorovei ar kitų asmenų teisėms ir laisvėms apsaugoti.
Ši nuostata įtvirtinta ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos 36 straipsnyje, kuriame nurodyta, kad negalima drausti ar trukdyti piliečiams rinktis be ginklo į taikius susirinkimus.
Ši teisė negali būti ribojama kitaip, kaip tik įstatymu ir tik tada, kai reikia apsaugoti valstybės ar visuomenės saugumą, viešąją tvarką, žmonių sveikatą ar dorovę arba kitų asmenų teises ir laisves.
Interpretuodamas Konvencijos 11 straipsnio nuostatas Europos Žmogaus Teisių Teismas byloje Ezelinas prieš Prancūziją (Cour eur. D. H., arret Ezelin du 26 avril 1991, série A no
202) pažymėjo, jog laisvė dalyvauti taikiame susibūrime, ne taip, kaip uždraustoje demonstracijoje, yra tokia svarbi, kad jos negalima varžyti, jeigu suinteresuotasis pats tokiomis aplinkybėmis nepadaro smerktino veiksmo.[1]
Susirinkimų laisvė yra svarbi visuomenės vystymosi sąlyga, leidžianti asmeniui dalyvauti politiniame, visuomeniniame šalies gyvenime, daryti įtaką valstybės valdžios sprendimams, juos viešai vertinti, organizuotai ir viešai prieš juos protestuoti. Ši laisvė susiformuoja pilietinę visuomenę, kuri grįžtamuoju ryšiu įgalina piliečius būti aktyvesniais politinės bendrijos nariais.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) 2000 m. sausio 7 d. nutarime yra išaiškinęs, kad konstitucinis susirinkimų laisvės įtvirtinimas reiškia, jog ji traktuojama kaip viena iš pamatinių žmogaus laisvių ir vertybių demokratinėje visuomenėje ir yra neatskiriamas demokratinės santvarkos požymis. Ši laisvė yra reikšminga Konstitucijoje įtvirtinto atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės ir teisinės valstybės siekio įgyvendinimo sąlyga. Susirinkimų laisvė - tai piliečių subjektinė teisė dalyvauti taikiame susibūrime ir laisvai reikšti savo nuomonę bei pažiūras, užtikrinanti asmenybės pilietinio aktyvumo raišką visuomenėje ir valstybėje.
Minėtame nutarime Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad Konstitucija yra vientisas aktas (Konstitucijos 6 straipsnio 1 dalis), todėl susirinkimų laisvė traktuotina ne tik kaip savaiminė demokratijos vertybė, bet ir kaip svarbi garantija, kad bus visavertiškai įgyvendinamos įvairios konstitucinės teisės ir laisvės: piliečių teisė dalyvauti valdant savo šalį (Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalis), jų teisė kritikuoti valstybės įstaigų ar pareigūnų darbą (Konstitucijos 33 straipsnio 2 dalis), žmogaus teisė turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti (Konstitucijos 25 straipsnio 1 dalis), jo teisė ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas (Konstitucijos 25 straipsnio 2 dalis), piliečių teisė laisvai vienytis į bendrijas, politines partijas ar asociacijas (Konstitucijos 35 straipsnio 1 dalis) ir kt. Taigi susirinkimų organizavimas yra vienas iš pilietinio ir politinio veikimo būdų.
Konstitucinis Teismas taip pat pažymėjo, kad valstybės kišimasis į naudojimąsi susirinkimų laisve, kaip ir kitomis žmogaus ir piliečio teisėmis bei laisvėmis, pripažįstamas teisėtu ir būtinu tik jei laikomasi apribojimo ir siekiamo teisėto tikslo proporcingumo principo. Visais atvejais būtina išlaikyti pusiausvyrą tarp asmens teisės ir viešojo intereso.
Europos žmogaus teisių teismas Sąjūdžio „Gydytojai už gyvybę” byloje (Cour eur. D. H., arret Plattform „Ärzte für das Leben” du 21 juin 1988, série Ano 139) išaiškino, kad teisė laisvai rengti taikius susirinkimus apima ne tik negatyvią valstybės pareigą netrukdyti rengti taikius susirinkimus, bet ir jos pozityvią pareigą suteikti tokių susirinkimų dalyviams atitinkamą apsaugą; derindama susirinkimo vietą atitinkama valstybės institucija turi įsitikinti, kad ji yra tinkama susirinkimo dalyvių apsaugai užtikrinti.
Tokia yra ir Europos žmogaus teisių teismo praktika.
Dėl pažeidimų
Sprendžiant dėl to, ar piliečiai Bronislovas Genzelis, Romualdas Ozolas ir Alvydas Medalinskas nusižengė įstatymas, būtina įvertinti tai, kad Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymas (toliau – Įstatymas) yra skirtas nustatyti Lietuvos Respublikos piliečių konstitucinės teisės rinktis be ginklo į taikius susirinkimus užtikrinimo sąlygas ir valstybės bei visuomenės saugumo, viešosios tvarkos, žmonių sveikatos ir dorovės, kitų asmenų teisių ir laisvių apsaugos tvarką organizuojant susirinkimus bei atsakomybę už šio įstatymo pažeidimus.[2] Taigi šiuo įstatymu yra legalizuota subjektinė teisė. Susirinkimų įstatymo 5 straipsnyje yra numatyta, kad susirinkimų vietą laiką ir kitą jų organizavimo tvarką organizatoriai suderina su savivaldybės tarybos vykdomojo organo vadovu arba jo įgaliotu atstovu. Įstatyme numatyta, kad Susirinkimo organizatorius privalo ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatomo susirinkimo vedimo dienos pateikti pranešimą apie susirinkimo organizavimą. Toks pranešimas turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo gavimo irne vėliau kaip likus 48 valandoms iki susirinkimo pradžios. Pranešimą nagrinėja savivaldybės tarybos vykdomojo organo vadovas ar jo įgaliotas atstovas dalyvaujant policijos atstovui. Jį nagrinėjant aptariamos susirinkimo organizavimo galimybės nurodytu laiku ir nurodytoje vietoje.
Ši Įstatymo nuostata reglamentuoja, kad institucija ar pareigūnas, priimdamas sprendimą dėl suderintos susirinkimo vietos, laiko ir formos, turi išsiaiškinti, ar susirinkimas nepakenks valstybės arba visuomenės saugumui, žmonių sveikatai ar dorovei, nepažeis viešosios tvarkos, kitų asmenų teisių ir laisvių. Derindami susirinkimo vietą, ši institucija ar pareigūnas taip pat turi įvertinti, ar ji yra tinkama pačių susirinkimo dalyvių apsaugai užKonstitucinis Teismas jau minėtame nutarime nurodė, kad jeigu nagrinėjant pranešimą išaiškėja aplinkybių, dėl kurių susirinkimas negali būti organizuojamas pranešime nurodyta forma, nurodytoje vietoje ar nurodytu laiku, gali būti pateikiami ir svarstomi pasiūlymai dėl kitokių susirinkimo formų, vietos ir laiko, bet tik dalyvaujant susirinkimo organizatoriams (Įstatymo 10 straipsnio 3 dalis).
Šios administracinės bylos faktinės aplinkybės rodo, kad šios Įstatymo nuostatos buvo pažeistos:
Pirmiausia Vilniaus m. savivaldybės administracija nesilaikė nustatyto 48 val. trukmės reglamento ir laiku nepranešė mitingo (susirinkimo) organizatoriams apie sprendimą keisti susirinkimo (mitingo) vietą ir laiką.
Antra, svarstyti galimų alternatyvų susirinkimo organizatoriai nebuvo kviečiami, todėl Vilniaus m. savivaldybės administracija pažeidė Įstatymo 10 str.
Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymu yra nustatyta ne leidiminė, bet pareikštinė konstitucinės susirinkimų laisvės įgyvendinimo tvarka. [3] Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad savivaldybės tarybos vykdomojo organo vadovas arba jo įgaliotas atstovas, priimdamas sprendimą atsisakyti išduoti susirinkimo organizatoriui pažymėjimą dėl suderintos susirinkimo vietos, laiko ir formos, yra saistomas Konstitucijos 36 straipsnio 2 dalyje nurodytų susirinkimų laisvės ribojimo pagrindų: priimdamas tokį sprendimą jis privalo pateikti aiškius įrodymus, kaip konkrečiai susirinkimas pažeis valstybės ar visuomenės saugumą, viešąją tvarką, žmonių sveikatą ar dorovę arba kitų asmenų teises ir laisves.
Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta, kad įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs, 2 dalyje – kad žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
Pažymėtina, kad kaip tik šia nuostata privalėjo vadovautis Vilniaus m. savivaldybės administracijos ir policijos atstovai, išdavę leidimą tuo pačiu laiku rengti eiseną (susirinkimą) Lenkų rinkimų akcijai. Drausdami piliečiams B. Genzeliui, R.Ozolui ir A. Medalinskui tuo pačiu laiku rengti taikų susirinkimą (mitingą) numatytoje vietoje ir numatytu laiku, savivaldybės administracijos ir policijos atstovai grubiai pažeidė asmens lygiateisiškumo principą, t.y. pažeidė Konstitucijos 29 straipsnio 1dalį.
Konstitucinis Teismas yra nurodęs, kad atsisakymas išduoti susirinkimo organizatoriui pažymėjimą dėl suderintos susirinkimo vietos, laiko ir formos turi būti pagrįstas, nurodant, kokia gali kilti grėsmė valstybės ir visuomenės saugumui, viešajai tvarkai, žmonių sveikatai ar net gyvybei, taip pat žalos padarymas turtui, policijos negalėjimas užtikrinti viešosios tvarkos ir visuomenės saugumo. Savivaldybės administracija nenurodė faktų, kuriais remiantis padarytos išvados dėl atsisakymo leisti B. Genzeliui, R. Ozolui ir A.Medalinskui numatytu laiku ir numatytoje vietoje surengti mitingą, savo sprendimą pagrįsdama vien abstrakčiais teiginiais apie gresiančius viešosios tvarkos ir visuomenės saugumo pažeidimus. A priori tokie teiginiai patys savaime nėra laikytini motyvu.
Pagal Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką, grėsmės (ribojimu proteguojamoms demokratinės visuomenės vertybėms) realumo aspektas turi būti pagrįstas priimtinu svarbių faktų vertinimu; nacionalinių institucijų sprendimai turi būti paremti ne prielaidomis, bet motyvuotomis faktinėmis išvadomis; grėsmė turi būti tokia didelė, kad reikalautų pritaikyti tokią drastišką priemonę kaip renginio draudimas.[4]
Netgi darant prielaidą, jog tuo pačiu metu vykęs Lenkų rinkimų akcijos susirinkimas ir galėjo sukelti keblumų dėl transporto eismo ar pan., tai jokiu būdu nesuteikė teisės Vilniaus miesto savivaldybės administracijai ir policijos atstovams trukdyti B.Genzeliui, R.Ozolui ir A.Medalinskui surengti savo taikų mitingą (susirinkimą) pageidaujamu laiku ir pageidaujamoje vietoje.
Dėl pagrindo riboti susirinkimų laisvę, siekiant užkirsti kelią viešosios tvarkos sutrikdymui ar nusikaltimams
Pagrindas riboti susirinkimų laisvę, siekiant užkirsti kelią viešosios tvarkos sutrikdymui ar nusikaltimams, yra pakankamai detalizuotas EŽTT sprendime byloje Stankov ir Jungtinė makedonų Ilinden organizacija prieš Bulgariją. Šioje byloje teismas pasisakė, jog negali būti atsisakoma išduoti leidimą susirinkimui kiekvienu atveju, kada kyla įtampos grėsmė tarp priešingų pažiūrų grupių, kurios ketina rengti susirinkimą tuo pačiu metu ir toje pačioje vietoje. Priešingu atveju visuomenė netektų galimybės reikšti ir išgirsti skirtingas pažiūras. Šis principas buvo detalizuojamas ir vėlesnėje teismo praktikoje, numatant, jog valstybės teisėsauga tokiu atveju turi imtis priemonių apsaugoti taikias demonstracijas.
EŽTT yra pabrėžęs, jog susirinkimų laisvės ribojimai yra galimi tada, kai organizatoriai ir dalyviai turi smurtinių ar kitaip demokratines vertybes paneigiančių ketinimų. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog tikimybės, kad prie susibūrimo prisijungs priešiškai nusiteikę asmenys, pagrindu negalima riboti taikių susirinkimų laisvės. Ribojimas yra leistinas tik tada, kai valstybės institucijos turi pakankamų įrodymų apie pačių susirinkimo organizatorių ir dalyvių smurtinius ketinimus. Negalima atsisakyti leisti organizuoti susirinkimo šiuo pagrindu, jei kyla įtampos grėsmė tarp priešingų pažiūrų grupių ar pavienių prie susirinkimo ketinančių prisijungti asmenų ir teisėsauga yra pajėgi saugumą užtikrinti .
Savivaldybės vykdomosios institucijos pareigūnai, atsakingi už Susirinkimų įstatymo įgyvendinimo užtikrinimą, privalėjo žinoti Žmogaus Teisių Teismo praktiką, jog nacionalinės valdžios institucijos sprendimų priėmimo procese turi pateikti konkretų potencialaus neramumų masto apskaičiavimą (įvertinimą), siekiant nustatyti būtinus išteklius susidūrimų grėsmei neutralizuoti. Valstybė, turėdama informacijos apie galimą smurto proveržį įgyvendinant susirinkimų laisvę, turėjo pasitelkti į pagalbą baudžiamojo persekiojimo aparatą, o ne drausti renginį. Tačiau tai nebuvo padaryta.
Dėl pagrindo riboti susirinkimų laisvę, siekiant užtikrinti kitų asmenų teises bei laisves
Siekiant užtikrinti kitų asmenų teises bei laisves turi būti užtikrinama pusiausvyra tarp susirinkime dalyvaujančių asmenų teisės į susirinkimų laisvę ir kitų asmenų teisių, kurie nedalyvauja susirinkime, tačiau gali būti tiesiogiai paveikti vykstančio renginio. Europos žmogaus teisių teismo praktikoje pripažinta, kad laikinas pėsčiųjų ar automobilių kelių eismo sutrikdymas nėra proporcingas pagrindas ribojimams.
Teisės, kurios gali būti pažeistos įgyvendinant susirinkimų laisvės teisę: teisė į privatų gyvenimą, teisė į nuosavybę, teisė į laisvę ir saugumą turėjo būti nurodytos Vilniaus miesto savivaldybės administracijos sprendime. Todėl Vilniaus miesto savivaldybės administracija, prieš priimdama sprendimą neleisti vykti B. Genzelio, R. Ozolo ir A.Medalinsko organizuotam susirinkimui šiuo pagrindu, privalėjo atsakyti į keturis vertinamuosius klausimus: 1) kokios kitų asmenų teisės bus pažeistos; 2) kaip tos teisės gali būti pažeidžiamos; 3) kiek tiksliai valdžios sprendimas sušvelnina pažeidimo galimybę; 4) kodėl švelnesnė priemonė negali būti įgyvendinama.
Akivaizdu , kad tai nebuvo padaryta.
Iš to darytina išvada, kad Vilniaus miesto savivaldybės administracija ir policijos pareigūnai, kontroliuodami minėtų piliečių organizuojamo susirinkimo teisėtumą, ėmėsi revizuoti ir cenzūruoti žinių patekimą į viešąją erdvę (Susirinkimų įstatymo 8 straipsnis), pažeidė Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos 20 straipsnio 1 dalį, Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto 21 straipsnį, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 11 straipsnį, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 36 straipsnį ir LR Susirinkimų įstatymo 10 straipsnį.
Be to, Vilniaus m. savivaldybės administracijos ir policijos atstovai dėl menkos kompetencijos, aplaidžiai atlikdami savo pareigas ir galimai piktnaudžiaudami tarnybine padėtimi pažeidė ne tik 2012 m. kovo 17 d. mitingo (susirinkimo) organizatorių, bet ir minėto mitingo dalyvių konstitucines teises, sukeldami mitingo dalyviams nepagrįstas abejones dėl paties mitingo teisėtumo ir atitinkamai dėl jame dalyvaujančių asmenų saugumo. Nepagrįstai siekdami nubausti administracinėmis baudomis Kovo 11-osios Akto signatarus Bronislovą Genzelį ir Romualdą Ozolą minėtų institucijų darbuotojai ir pareigūnai sukėlė pagrįstas visuomenės abejones valstybės valdžios kompetencija ir tokiu būdu diskreditavo pačią Lietuvos valstybę.
Dėl išvardintų priežasčių prašymai bausti administracinėmis baudomis piliečius B.Genzelį, R.Ozolą ir A.Medalinską yra atmestini. Administracinėn arba baudžiamojon atsakomybėn turėtų būti patraukti nekompetentingai ir aplaidžiai pareigas atlikę bei savivaliavę Vilniaus m. savivaldybės administracijos ir policijos atstovai.
Lietuvos žmogaus teisių asociacija prašo teismą piliečiams B.Genzeliui, R.Ozolui ir A.Medalinskui už 2012 m. kovo 17 d. mitingo (susirinkimo) organizavimą netaikyti jokių administracinio poveikio priemonių ir panaikinti šiems asmenims Vilniaus m. policijos atstovo surašytus administracinės teisės pažeidimo protokolus.
Lietuvos žmogaus teisių asociacijos pirmininkas V.Budnikas
[1] LR Konstitucinio Teismo 2000 m. sausio 7 d. nutarimas .
[2] Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymas. Valstybės žinios. 1993, Nr. 69-1291; 2008, Nr. 75-2920.
[4] Europos Žmogaus Teisių Teismo 2007 m. liepos 26 d. sprendimas bylojeMakhmudov v. Russia, pareiškimo Nr. 35082/04, Europos Žmogaus Teisių Teismo 2010 m. spalio 21 d. sprendimas byloje Alekseyev v. Russia, pareiškimo Nr. 4916/07, 25924/08, 14599/09.
1 komentaras
Siaubas. Kokie debilai užima tarnystės visuomeniniam interesui postus! Akivaizdu, kad -
"...Administracinėn arba baudžiamojon atsakomybėn turėtų būti patraukti nekompetentingai ir aplaidžiai pareigas atlikę bei savivaliavę Vilniaus m. savivaldybės administracijos ir policijos atstovai..."
Rašyti komentarą