Tomas Baranauskas. Sausio 13-osios „neužmirštuoliai“: chamizmas keičia pasiaukojimą?

J. Vaiškūno (Alkas.lt) nuotrauka Artėjant Laisvės gynėjų dienai kviečiame skaitytojus prisiminti šios šventės metu ne pirmus metus plat...

J. Vaiškūno (Alkas.lt) nuotrauka
Artėjant Laisvės gynėjų dienai kviečiame skaitytojus prisiminti šios šventės metu ne pirmus metus platinamos „Neužmirštuolės“ idėjines ištakas ir kontekstą,, kurios 2016-ųjų pradžioje apžvelgė istorikas Tomas Baranauskas.  

Kai 2014-aisiais staiga nei iš šio nei iš to išdygo nematytas neregėtas Sausio 13-osios simbolis – popierinė neužmirštuolė, konservatorių jaunimo gausiai dalinama kartais suglumusiems, o kartais – ir nieko bloga neįtariantiems minėjimo dalyviams, atsirado visokių spėliojimų, ką tokia naujų simbolių kūryba galėtų reikšti?

Šiemet pagaliau su pasiaiškinimu apsireiškė pats idėjos autorius Vaidas Saldžiūnas, kuris viską paaiškino „Veidaknygėje“ tinklaraštininko Ričardo Savukyno sienoje kilusioje diskusijoje: „Bukagalviams, koloradams ir šiaip glušpetriams užtrumpintomis smegenimis kliedintiems apie krapus, rūtas ir pan. galiu tik pakartoti: kai pasiūliau šitą idėją konservatoriams, nebuvo jokių minčių apie masonus, krapus ar trispalves, taip, nukopijuota nuo britų popio, ir nė kiek ne gėda, nes gerus dalykus kartoti ne gėda (o ne, kaip sako vietiniai izoliaciniai talibai – „geriau savo viską turėkime“. Tokius išties reikėtų apvynioti švitrinio popieriaus švelnumo izoliacine juosta ir kaip ryšulius-siuntinius į Maskvą traukiniu), nes mums reikėjo atitinkamo simbolio – aiškaus, ryškaus, brendinio. Kodėl ne vėliava, Gedimino stulpai ir pan.? Why? Fuck you, that’s why. Nes reikėjo simbolio ir taškas. Ir nereikia kaip kalbajobams aiškinti koks brendas pagal jūsų siauraprotišką supratimą geriausias, ne jūs sprendžiat.“



Pacituotas paaiškinimas, tiesą sakant, paaiškina labai daug – daug daugiau, nei tikėjosi akivaizdžiai riboto proto ir kultūros jo autorius, apsvaigęs nuo sėkmės ir pojūčio, kad „jis čia sprendžia“. Visų pirma, jis parodo, kieno rankose atsidūrė mūsų pergalės ir vienybės diena – Sausio 13-oji, jos šventimo organizavimas ir jos „brendų“ kūrimas. Tai – prie TS-LKD partijos susitelkęs vadinamasis „dešinysis trolibanas“. Šį įvardijimą „trolibano“ entuziastai, beje, patys priima su pasididžiavimu, mat „bukagalvius glušpetrius“ juk reikia „trolinti“ su talibams būdingu užsidegimu. Tokiai „politinei kultūrai“ labai ryškiai atstovauja 2011–2013 m. Jaunųjų konservatorių lygai vadovavęs Adomas Bužinskas, konservatorius-humoristas Algis Ramanauskas-Greitai, konservatorių rinkiminių kampanijų dalyvis, vadinantis save rašytoju, Andrius Užkalnis, falo figūromis savo langus puošiantis tinklaraštininkas Mykolas Pleskas („Kleckas“) ir kiti panašūs bei į juos besilygiuojantys veikėjai.

„Neužmirštuolės“ autoriaus išsiliejimas labai primena ir jo proto brolio, liberalų į Vilniaus miesto tarybą atvesto brito Marko Adamo Haraldo pagarsėjusį pasisakymą, kuriuo jis tą pačią anglišką frazę („f. y.“) pritaikė visai Lietuvai ir tuo privertė sunerimti net viską „liberaliai“ vertinančius liberalus bei jų brangiai apmokamus įvaizdžio formuotojus. Konservatorių suburtas „trolibanas“ šioje srityje bando perspjauti ir viską galinčius liberalus. Tą liudija ir pernai Kalėdų išvakarėse išplatintas paties partijos pirmininko Gabrieliaus Landsbergio videoklipas, kuriame jis bando įrašyti Kalėdinį sveikinimą ir kartu užsirašinėja „idėjas“ iš tipiško trolio vaidmenį atliekančio humoristo Manto Katlerio, kuris, po įvairių nešvankių juokelių ir šiaip nusišnekėjimų, dar ir pareiškia norą įstoti į TS-LKD bei atsisveikindamas pasako Gabrieliui jį ir jo elektoratą pamaloninti turinčius žodžius: „Nu gerai, tai aš gal tada ir nebetrukdysiu. Ką, Gabrieliau. Dėkui, būsimasis Ministre Pirmininke“. Trumpai sakant, į „trolibanišką“ kultūrą dabar jau atvirai orientuojasi ne tik šios neva „konservatyvios“ partijos jaunimas, bet ir pats jos pirmininkas, matyt, tokiu būdu besitikintis tapti pirmuoju „troliu-premjeru“ Lietuvos, o gal net Europos ar pasaulio, istorijoje.

Kokį gi „brendą“ siūlo į Sausio 13-osios minėjimą besirenkantiems žmonėms konservatorių troliai? Kaip jau matėme tokį „belekokį“, kuris atėjo į Vaido Saldžiūno galvelę, kai jis pamatė britišką „popį“, t. y., aguonos simbolį, angliškai vadinamą „Remembrance poppy“. Pastarasis buvo skirtas Pirmajame pasauliniame kare žuvusiems britų kareiviams atminti. Skirtingai nuo Saldžiūno, kuriam tiesiog „reikėjo simbolio ir taškas“, britai aguoną pasirinko ne atsitiktinai. Ji pradėta naudoti 1921 m., po karo praėjus tik 3 metams, ir rėmėsi populiaraus karo metų Džono Makrėjaus eilėraščio „Flandrijos laukuose“ motyvu („In Flanders fields the poppies blow /Between the crosses, row on row“).

Iš tiesų tikri praeitį primenantys simboliai ir gali būti tik tie, kurie paimti iš praeities. Praeities elementai gali būti permąstyti, suaktualinti, jiems galima suteikti naują formą, bet pati atminimo idėja reikalauja ryšio su praeitimi. Niekas praeičiai jokių dirbtinų simbolių nekuria ir neprimetinėja.

Tiesa, Lietuvos konservatoriams tai – ne pirmas kartas. Juk būtent jie, kai turėjo valdžią, atgaline data 1991-aisiais gintą Lietuvos Respublikos Aukščiausiąją Tarybą perkrikštijo į niekada neegzistavusį „Atkuriamąjį Seimą“. Tad galbūt „Atkuriamojo Seimo“ gynėjams toks tuščioje vietoje išgalvotas simbolis ir tinka, bet realiai egzistavusios Aukščiausiosios Tarybos ir Lietuvos televizijos bei radijo gynėjams tai turėtų būti pasityčiojimas. Istoriškai jis siejasi nebent su Saldžiūno chamizmu ir konservatorių noru primetinėti Tautai Sausio 13-osios minėjimo taisykles, bet tik ne su pačia Sausio 13-aja.

Kol nebuvo tokio „išsamaus“ autorinio paaiškinimo, pareikšta įvairių svarstymų, ką toks lyg giedrą dieną iš dangaus nukritęs simbolis galėtų reikšti? Iškart buvo atkreiptas dėmesys į tai, kad neužmirštuolė – vienas iš masonų simbolių, net vadinama „masonų gėle“ (angl. masonic flower). Masonų organizacijų ji ir naudojama panašiu pavidalu – kaip į atlapą įsegamas ženklelis. Iškart pasipylė interpretacijos, ar masonai Sausio 13-ąją gerai, ar blogai? Vieniems gal pasirodė, kad tai – masonų sąmokslas, kitiems – pats masonų minėjimas neigiamame kontekste – kvailystės ir tamsumo simbolis. Suprantama, kad masonų būta ir yra visokių. Masonai – ne kokia paslaptinga vieninga organizacija, o tik slaptos organizacijos kūrimo modelis. Taip susiorganizavus, galima tą organizaciją ir geram, ir blogam panaudoti, todėl teisti ar ginti masonus apskritai, nėra jokios prasmės. Kalba visgi šiuo atveju turėtų suktis ne apie masonus, o apie tai, kuo jie susiję su Sausio 13-aja? Jei niekuo, tai jų simbolis šiai datai netinka lygiai taip pat, kaip ir kitų su šiuo įvykiu nesusijusių organizacijų simboliai, kurių yra tūkstančiai.

Kaip ir daugelis simbolių, neužmirštuolė nėra vienaprasmė. Antroji plačiai paplitusi jos simbolinė prasmė susijusi apskritai su atmintimi ir „neužmiršimu“ – ši prasmė tiesiogiai išplaukia iš šios gėlės pavadinimo, kuris daugelyje kalbų reiškia tą patį: rusų nezabudka, anglų forget-me-not (vienas iš pavadinimų), vokiečių Vergissmeinnicht. Todėl neužmirštuolės kartais panaudojamos, kaip akcijų, kuriomis kviečiama ko nors neužmiršti simbolis. Pavyzdžiui, jos naudojamos Rusijoje (ir Sovietų Sąjungoje), minint Pergalės dieną (gegužės 9-ąją), taip pat minint armėnų genocidą, o Lietuvoje, antai, dar 2013 m. kultūros darbuotojai dalino atvirukus su neužmirštuolėmis, savo pažadus užmiršusiems politikams.

Jeigu „neužmiršimas“ yra vienintelė šio ženklelio idėja, kyla klausimas, ar tikrai Sausio 13-oji, kad ir kokia svarbi daugeliui mūsų ji būtų, yra vienintelė diena, kurios negalima užmiršti? Ar galima, pavyzdžiui, prisiminti kovą už Lietuvos Nepriklausomybę, užmiršus Vasario 16-ąją ir Kovo 11-ąją? Galima būtų dar suprasti, jeigu neužmirštuolė būtų pasirinkta kaip visų atmintinų dienų simbolis (jų, vien oficialiai pripažintų, šiandien turime virš 60). Visas jas jungia ta viena banali „neužmiršimo“ idėja, tad sieti tą ženklelį tik su viena data vien dėl gėlytės pavadinimo neatrodo prasminga.

Tačiau ženklelio šalininkai ir propaguotojai nevengia itin agresyvaus jo propagavimo. Tinklaraštininkas Ričardas Savukynas į „Neužmirštuolės“ akcijos kritiką reagavo piktu straipsniu „Neužmirštuolė kažkam kelia kosulį“ (būtent jį aptariant ir gimė aukščiau cituotas Saldžiūno komentaras). „Užpernai intensyviai durnų vatnikų keltos isterikos apie žydomasonius atrodė labai linksmai. Pernai jos jau buvo gerokai silpnesnės, tačiau atsirado kitas, absurdą primenantis aiškinimas – esą negalima turėti Neužmirštuolės, nes juk yra Trispalvė. Absurdiškas aiškinimas – lyg simbolis, primenantis Sausio 13, kuo nors prieštarautų valstybingumo simboliui,“ – dėsto R. Savukynas. Iškart gauname pajusti, kad tas, kuriam nepatinka popierinė neužmirštuolė Sausio 13-osios simbolio vaidmenyje, yra „durnas vatnikas“, o pats trečius metus gyvuojantis „simbolis“ jau statomas į vieną gretą su Trispalve, tarsi oficialų visos Lietuvos simbolį galima būtų bent iš tolo gretinti su šiuo trolibano kūriniu.

Beje, įdomu, ar gerbiamam R. Savukynui nekilo pasipiktinimas, kai tos pačios partijos, kuri dabar platina neužmirštuoles, veikėjas Paulius Subačius 2009 m. atvirai tyčiojosi iš Lietuvos Trispalvės, vadindamas ją afrikietiška ir kenkiančia Lietuvos įvaizdžiui? Gal konservatorių troliai kada nors sukurs „geresnę“? O gal tiesiog trolių neužmirštuolė – jau svarbesnė ir už Trispalvę?

„Aš nieko jums nesakysiu apie tuos idiotus, kurie tiesiog kliedi,“ – dar pakelia pasipiktinimo lygį R. Savukynas. Ir tada jau pereina prie konstruktyvesnės argumentacijos: „Mes visi mąstome simboliais. Jei kokį nors simbolį turime galvoje, tai kažką, kas tik siejasi su tuo, mes ir atsimename. Ir kai kas elementariai nenori, kad būtų simbolis, kuris aiškiai mums primena būtent Sausio 13-ąją. Būtent tą Sausio 13-ąją, kai mes pasipriešinome, parodėme pasauliui, kas yra agresoriai ir galų gale laimėjome. Laimėjome, nes pasiryžome geriau mirti, nei būti okupuotais.“

Labai gražiai čia išklojo gerbiamas tinklaraštininkas, reikia pripažint. Ne kiekvienas, deja, supranta simbolių reikšmę, todėl gali ir nusistebėti – ko čia dėl vienokios ar kitokios gėlytės tiek ginčų? Iš tiesų simboliai yra svarbūs – čia visiškai sutinku su R. Savukynu. Tik kažkokiu paradoksaliu būdu jis tokį simbolių vertės suvokimą sugeba suderinti su įsitikinimu, kad naują simbolį gali sukurti bet kas, bet kam ir bet kaip. Ir kad niekuo su praeitimi nesusijęs simbolis gali priminti praeitį ir netgi vienyti… Vienyti?

Ar gali vienyti simbolis, kurį sukūrė ir agresyviai išplatino troliai, o jo gynėjai ir propaguotojai svaidosi užgauliojimais kiekvieno, kam toks „simbolis“ nepatinka, atžvilgiu? Tas pats R. Savukynas, deja ne išimtis. Nes vos pateikęs keletą argumentų, grįžta prie plūdimosi: „Ir būtent todėl nuo šio simbolio isterikos ištinka visus tuos, kas tiesiog gyvuliškai nekenčia mūsų valstybės.“ Ir dar daugiau: „Ar žinote, koks tasai vienintelis diskursas, kuriame Trispalvė (valstybingumo ir laisvės simbolis) gali prieštarauti Neužmirštuolei (Sausio 13 simboliui)? Koksai diskursas priešpastato valstybę ir laisvę Sausio 13-ąjai? Taip, tai būtent tasai koloradinis diskursas, pagal kurį Lietuva būtų „laisva“ ir „valstybinga“, jei būtų atkurta LTSR,“ – pyškina autorius, nejučia nevykusį Saldžiūno kūrinį pakeisdamas pačia Sausio 13-aja ir Lietuvos Valstybe, o jo priešininkus, atitinkamai, apšaukdamas „koloradais“ ir „komunistais“… Ar ne per daug susireikšminta?

Nieko nėra blogiau, kaip simbolis, kuris kelia nesantaiką ir tuščius ginčus dėl tuščio paveiksliuko. O taip neišvengiamai atsitinka, kai kokio nors „brendų“ kūrėjo dėl jam pačiam neaiškių priežasčių pasirinktas simbolis imamas klijuoti ant visiems svarbių dalykų. Tokių simbolių kūrimą ir ypač tokį agresyvų propagavimą galima prilyginti diversijai. Jis supriešina žmones, kuriuos šiaip jau turėtų vienyti Sausio 13-osios atminimas ir Lietuvos Nepriklausomybės idėja. Nebevienys. Nes taip sugalvojo troliai ir juos remianti partija.


Susiję

Tomas Baranauskas 4047194760665209792

Rašyti komentarą

  1. Labai naudingas priminimas.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Anonimiškas2017-01-10 07:10

    Perspausdinkit į Delfi, tik sutrumpintą, nes neskaitys viso ir pasipils ,,žiežirbos,,. O str. naudingas labai

    AtsakytiPanaikinti
  3. Anonimiškas2017-01-10 09:58

    Joo,dėkui p.Baranauskui už straipsnį.Vakar,kaip tik, TV sėdėjo konservų ketveriukė "nezabudkom" pasipuošusi.Va taip ir perrašoma istorija ir trinama iš žmonių atminties.Nes,kažkaip nepamenu,kad per sausio 13-ą Lietuvos Gynėjai,prieš tankus būtų neužmirštuolėmis mojavę...

    AtsakytiPanaikinti
  4. Anonimiškas2017-01-10 12:10

    Keistas straipsnis, jei kabiniesi prie neužmirštuolių, tai kabinkis ir prie ,,Aukščiausios Tarybos'', kuri buvo Maskvos sukurta butaforija, paprastai viską nusako darbai , o ne kokie nors simboliai.

    AtsakytiPanaikinti
  5. Anonimiškas2017-01-10 12:34

    Norint kurti simbolika, reikia ne tik rimtai dometis istorija, archeologija ir vaizduojamuoju menu, bet ne pro sali kiek ismanyti ir keleta kalbu. Esme ta, kad Lietuvoje humanitarine profesija - vos ne nusikaltimas. Uz Vilniaus ribu (bet ir ten Lietuvos humanitarai dazniausia gyvena vargingai) humanitaras, kad ir koks talentingas jis bebutu, jau kelia itarima: ,,Kur jo nuosavas namas, kokia jo masina, kiek uzdirba?..." - ir taip toliau, ir panasiai. KAD IR KAIP APMAUDU, BET PRIPAZINKIME: KALBEDAMI VIENA IS TRIJU SENIAUSIU PASAULIO KALBU, ILGA LAIKA NETUREJOME SAVO RASTO - KAS PASAKYS, KIEK DEL TO PRARASTA VERTINGOS ISTORINES INFORMACIJOS!? Nei vienas is musu slovinguju kunigaiksciu nemate reikalo rupintis valstybes svietimu (UNIVERSITETAI? - NEPELNINGA!...), kuomet pirmasis universitetas Bolonijoje ikurtas 911 m. - ka jau kalbeti apie antikines Graikijos mokyklas?! Ir pirmaji universiteta Lietuvoje ikure vengras Steponas Batoras. Apie ,,Trolibana" - gerai pastebeta. O kokio issilavinmo zmones ten susirinke ir kodel jie pasirinko butent tokia grupe? Ir kazkodel butent konservatoriu isprusimas kulturos - muzikos, vaizduojamojo meno, literaturos, archeologijos, istorijos, heraldikos ir kitais klausimais yra neitiketinai zemas - tik paklausykite ju pasisakymus. Tik ziniu ir nemokejimu ivertinti zmogaus gabumu stoka galima paaiskinti ir tokio ,,Trolibano" atsiradima, ir ta keista, pentagrama primenancia ,,neuzmirstuole". Nieko nera blogiau, kai patriotiskumu dangstomas bukumas ir turgine makaule.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. "Nieko nera blogiau, kai patriotiskumu dangstomas bukumas ir turgine makaule." - būtent tokia yra kairiųjų radikalų nuolat iškreipiamo Samuelio Džonsono garsiojo pasakymo apie patriotizmą kaip paskutinį niekšo prieglobstį prasmė. :)

      Panaikinti
    2. Juk konservatorių pirmininkas G.Lansbergis VU baigęs istoriją, tai šioks toks humanitaras ir turėtų kažką nusimanyti... ?

      Panaikinti
    3. Manau, čia ne nusimanymo klausimas. Pvz. negi komunistų partijos šulai buvo visiškai buki ir nieko nenusimanė?

      Panaikinti
  6. "Tokių simbolių kūrimą ir ypač tokį agresyvų propagavimą galima prilyginti diversijai."

    Būtent.

    AtsakytiPanaikinti
  7. Protingas žmogus tas Ričardas Savukynas, nieko nepridursi. O diversijos tik jūsų galvų vatoje, ponios ir ponai.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Kai veikėjai, kuriems visokie savukynai atrodo PROTINGI, pradeda postringauti apie KITŲ "galvų vatą"... :D

      Panaikinti
    2. Anonimiškas2017-01-11 10:07

      OK, tada iš kitos pusės klausimėlis, o kur buvo tas Savukynas ar Saldžiūnas per Sausio 13 ?

      Panaikinti
  8. Manau - tiksliau - kitas gerai atsimenantis istoriją žmogus mano, kad neužmirštuolė kaip simbolis priimtina tiems, kas Lietuvos nepriklausomybės istoriją nori minėti tik nuo sausio tryliktosios..Tokie neužmirštuoliai mielai užmiršta vią sovietinėje Lietuvoje vykusią kovą prieš pavergėjus...

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Jie ne istoriją minėti, o save sureikšminti siekia. :)

      Panaikinti
  9. Anonimiškas2017-01-11 12:39

    Kaip yra brukama šita neužmirštuolė.... Ir dar tokių beraščių ir chamų. O visokie feisbukiniai jaunuoliukai ir geros valios, bet simbolių reikšmėje nesusigaudantys vyresnio amžiaus žmonės, dedasi ją ir tai atrodo taip gražu, taip patriotiška... Sunkiai dabar jau šitą pretenziją į simbolį išgyvendinsime. Puikus straipsnis!

    AtsakytiPanaikinti
  10. Anonimiškas2017-01-11 13:22

    Žinote , man ta užmirštuolė nei buvo , nei yra problema , nes esu tvirtai įsitikinusi , kad , kas netikra , tas ir nukrenta . Nukris ir ši popierinė gėlelė . Aš ne prieš gražią gėlelę , augančią darželyje , bet prieš netikrus žaislus , kuriais dangstomas idėjų trūkumas , tikros meilės Lietuvai stoka . tingėjimas ir negebėjimas dibti sau ir savo kraštui . Vis tai - tik išsidirbinėjimas .Ir jokio pavojaus nematau , nes tai per menkas veiksnys, kuris negai turėti štakos asmenybės brandumui

    AtsakytiPanaikinti
  11. Ačiū už tekstą, pasirodo, daug ko nežinojau ta tema... Man be viso kito laisva Lietuva yra kultūringa Lietuva, Europos šalis, o visi tie besiplūstantys primityvai nieko bendro su lietuvybe neturi, jie išniekina ir kalbą, ir pilietiškumą, ir žmogiškumą. Stebiuosi, kiek daug tarp mūsų yra tokių necivilizuotų, primityvių subjektų, - ir dar su kokiomis pretenzijomis!

    AtsakytiPanaikinti
  12. Tikrai, visokiems liberalams, pseudopatriotams savukynams, saldžiūnams - protuose - tuštybė. Ar jie darbuojasi Lietuvai? labai abejočiau.

    AtsakytiPanaikinti
  13. Snieguolė yra ta gėlė, kuri atspindi sausio 13-tosios prasmę. Pirmoji gėlė, pabundanti po žiemos šalčių. Na o neužmirštuolė asocijuojasi tik su atmintimi ir reiškia, kad mes niekada nepamiršime tų, kurie kovėsi prieš Lietuvos Nepriklausomybę tada ir prieš Lietuvos pažangą kovoja dabar. Jie tegul sausio 13-tą segasi neužmirštuolę.

    AtsakytiPanaikinti

emo-but-icon

NAUJAUSI

Komentarai

KVIEČIAME ĮSIGYTI!

SEKITE MUS FACEBOOK

KVIEČIAME ĮSIGYTI

Naujienų prenumerata

item