Eglė Wittig-Marcinkevičiūtė. Simbolinis apsivalymas: kodėl tam priešinasi net „revoliucijos vilkai“ (II)

Dabar grįžkime prie Lietuvos. Dėl okupacijos ir bolševizmo padarinių pirmiausia kalta ir atsakinga yra Rusijos valstybė, užvedusi šią sistem...


Dabar grįžkime prie Lietuvos. Dėl okupacijos ir bolševizmo padarinių pirmiausia kalta ir atsakinga yra Rusijos valstybė, užvedusi šią sisteminių represijų mašiną. Abi didžiosios XX a. totalitarinės sistemos, tiek rudasis fašizmas (nacizmas), tiek raudonasis fašizmas (komunizmas arba bolševizmas), panašios tuo atžvilgiu, kad dvi galingos, stiprios valstybės, organizuodamos smurtą, rėmėsi administraciniu, kariniu, ekonominiu ir intelektualiniu oficialių institucijų potencialu. Abi bandė pavergti kiek įmanoma daugiau nepriklausomų valstybių ir naikino jų piliečius, masiškai pažeidinėjo žmogaus teises, be to, daugybę nusikaltimų žmogiškumui kiekviena padarė savo šalies viduje. 

Kad Lietuva patyrė raudonojo fašizmo terorą, buvo ir tebėra kalta Rusija, tačiau svarbiu okupantų ramsčiu tapo lietuviška politinė struktūra – komunistų partija su jai pavaldžiomis ekonominėmis, administracinėmis, intelektualinėmis ir vykdomosios valdžios struktūromis. Tuo raudonasis fašizmas skiriasi nuo rudojo, kuris per okupaciją rėmėsi ne lietuviškomis politinėmis struktūromis, bet individais. Jeigu kai kuriuos pronacistiškai nusiteikusius lietuvių sambūrius ir galima laikyti nacistinės politinės struktūros užuomazga (su sąlyga, kad bus paisoma skirtumo tarp pronacistiškai nusiteikusios struktūros ir struktūros, siekiančios nacizmui būdingų tikslų), nė viena iš tokių struktūrų neturėjo politinio tęstinumo.

Nors Lietuvos komunistų partijos narių funkcijos buvo skirtingos, o laikysena ilgainiui keitėsi (gerai žinoma, kad didžioji dalis eilinių komunistų nevykdė, ypač vėlesniu laikotarpiu, jokios partinės veiklos, jų narystė buvo grynai formali), vis dėlto jos vadovybė iki pat 1990 m. pažeidinėjo žmogaus teises arba tuos pažeidimus sankcionavo, vadinasi, yra už juos atsakinga, nes juridiniu požiūriu tai prilygsta jų vykdymui. Nesvarbu, ar žmogaus teisių laužymas reiškėsi masiniais trėmimais, kaip okupacijos pradžioje, ar, pavyzdžiui, tuo, kad varžoma žmogaus teisė į išsilavinimą dėl jo pažiūrų, dėl šeimos istorijos, atimama religinė laisvė ar kitos teisės, kaip antai nebūti sekamam ir persekiojamam, galėti nekliudomai keliauti po pasaulį ir t. t. Kad ir kokie būtų LKP vadovybės nusikaltimai žmogaus teisių atžvilgiu, padaryti vienu ar kitu laikotarpiu, ji visada, kiekvieną savo egzistavimo sekundę, vykdė agresiją prieš valstybę, neteisėtai trukdydama Lietuvos žmonėms naudotis tarptautinės bendruomenės pripažinta teise patiems kontroliuoti šalies politinę ir socialinę raidą. Tuo kompartijos vadovybė nusikalto prieš visus Lietuvos žmones (greta kitų sunkių nusikaltimų, kuriuos ji padarė tik prieš dalį piliečių, nors ir ši grupė yra labai gausi). 

Po nepriklausomybės atkūrimo ši okupacinės totalitarinės sistemos marionetė gudriai mėtė pėdas. Pirmiausia pakeitė pavadinimą – iš LKP tapo LDDP, kiek vėliau kompartijos „žiedas“ rado kitą užuovėją ir mikliai sugužėjo į Vytenio Andriukaičio atkurtą Lietuvos socialdemokratų partiją, kurios pirmininku tapo ir aštuonerius metus juo buvo ne kas kitas, o paskutinysis LKP CK sekretorius. Taigi, akivaizdu, kad Lietuvos socialdemokratų partija yra LKP, kaip politinio vieneto, atšaka, nes pavadinimų kaitaliojimas neatleidžia nei nuo kaltės, nei nuo atsakomybės. Tačiau šiandieninei LSDP, kuriai iš paskos velkasi kompartijos politbiuro „šleifas“, tenka atsakomybė ne tik už kolaboravimą su okupantu ir raudonuoju totalitarizmu. Tarpukariu Lietuvoje veikusi komunistų partija, vadovaujama Vinco Kapsuko, iš dalies irgi buvo socialdemokratų „produktas“, be to, palaikė su jais glaudžius ryšius, gaudavo politinę jų paramą, nors kapsukininkai nė neslėpė atliekantys penktosios kolonos vaidmenį. Buvo aišku, kad tai kriminalinė politinė struktūra, veikianti prieš lietuvių tautos teisę į suverenumą. Taigi Lietuvos socialdemokratams tenka kolektyvinė politinė atsakomybė ne tik už kolaboravimą, bet ir dėl chroniško polinkio broliautis su valstybės išdavikais. 

Nepaisydami istorijos pateiktų įkalčių, socialdemokratai iki šiol energingai kratosi bet kokios atsakomybės, nėra žengę nė menkiausio žingsnio, vedančio į simbolinį apsivalymą. Susidaro įspūdis, kad akylai orientuojamasi į velionį Algirdą Brazauską, per visą nepriklausomybės laikotarpį taip ir neišspaudusį nė vieno atgailos žodžio. 

Įdomus niuansas: nors paprastai manoma, kad politinėms struktūroms lengviau pavyksta apsivalyti tada, kai pasikeičia kartos (tokios nuomonės laikosi nemaža dalis įvairių tiesos ir susitaikymo komisijų veiklos tyrinėtojų), o tarp dabartinių Lietuvos socialdemokratų esama jaunų žmonių, daugiau ar mažiau „apsitrynusių“ Vakaruose, jų pilietinė laikysena, atrodo, visai nepaliesta nei Willy’o Brandto, nei kitų Europos socialdemokratų vizionierių, aiškiai pabrėžusių, kad politinės struktūros turi prisiimti atsakomybę už praeities nusikaltimus. Priešingai – jaunesnės kartos kairiųjų tonas, kai kalbama apie Lietuvos praeitį, darosi vis įžūlesnis. Prieš dvidešimt metų dar buvo galima įsivaizduoti, kad koks nors socialdemokratų vadas atsiklaups prie partizanų kapo, prašydamas atleidimo už tuos kairiuosius, kurie padėjo naikinti savo pačių valstybę ir tautą. Šiandien jau visiška utopija būtų tikėtis, kad tiek senesnės, tiek jaunesnės kartos socialdemokratai organizuos, pavyzdžiui, „Misiją Sibiras–Atgaila“, į kurią jie vyktų tvarkyti tremtinių kapų. Naivu įsivaizduoti kairiuosius, per savo konferencijas aptariančius (bent pakaitomis su Marxo skaitiniais) lietuvių disidentų atsiminimus, kad juos reflektuotų ar klaustų, kas vertė lietuvių kairuolius istoriškai elgtis taip, tarsi Lietuvos bendruomenė būtų jiems svetima. Demonstratyvų abejingumą simboliniam apsivalymui sunku suvokti, nes tokia laikysena prieštarauja sveikam protui, tačiau faktas lieka faktu: nors Lietuva yra ES klubo narė, tačiau civilizuoto santykio su autoritarine praeitimi ji taip ir nenusistatė, šiuo atžvilgiu ją seniai aplenkė nemažai „trečiųjų šalių“, o ką jau ir kalbėti apie Vokietiją. 

Svarbiausia, kad vyko ir tebevyksta aktyvus kaltės, o kartu ir tiesos, neigimas. Jeigu Mitscherlichai būtų dar gyvi ir panašią studiją, pasitelkdami psichoanalizės metodą, rašytų apie kolektyvinio lietuvių kairiųjų elgesio ypatumus, galėtų tą skyrių, kuriame aptariamas kaltės ir tiesos neigimas, vietoj „Fiureris kaltas dėl visko“ pavadinti bet kuriuo iš daugybės variantų, per 22 metus nukaltų išradingos „grupės draugų“ fantazijos: (a) LKP CK ir tada dirbo Lietuvai; (b) komunistiniai nusikaltimai nelygintini su nacistiniais; (c) jeigu represijų nebūtų vykdęs Sniečkus, Maskva būtų tai dariusi daug žiauresne forma; (d) yra pagrindas abejoti pačiu okupacijos faktu; (e) sovietų nusikaltimų mastas perdėtas; (f) sovietmečiu Lietuva ne sunyko, bet suklestėjo, ir t. t. Nepripažįstama ne tik kolaborantinių represinių struktūrų kaltė dėl smurto, bet neįžvelgiamas ir gilus socialinis plyšys, moralinė asimetrija tarp tų, kurie pamynė žmogaus teises, ir  tų, kurie nieko nepažeidė. Su tuo susijęs išsisukinėjimas irgi atskleidžia beribį lietuvių išradingumą: (a) kolaboravo visa Lietuva; (b) abiejose pusėse buvo visokių, o partizanai terorizavo civilius, todėl stribų smurtas bent iš dalies pagrįstas; (c) kompartija padarė ir daug gero; (d) tarp socialdemokratų yra ir tremtinių, bet nei Juozas Olekas, nei Vytenis Andriukaitis jokio apsivalymo nereikalauja; (e) dėl egzistuojančio susiskaldymo kaltas Sąjūdis, o ypač „radikalūs nacionalistai“, kurie ir sukiršino visuomenę, iki tol gyvenusią draugiškai; (f) bendruomenės vienybės stoka – tai „Europos saulėlydžio“ ir klastingos Briuselio politikos padarinys; (g) esminis susiskaldymas yra tarp turtuolių ir vargšų, nulemtas laisvosios rinkos, tad smurtinė praeitis čia niekuo dėta, ir t. t. Visus čia paminėtus (ir nepaminėtus) išsisukinėjimus sudėjus į krūvą, susidaro keistas įspūdis: Lietuvoje nepriklausomybės laikais ne tik kad oficialiai neveikė jokia Tiesos ir susitaikymo komisija, bet neoficialiai netgi darbavosi kažkoks Melo ir tolesnio skaldymo tribunolas...

Dėl susidariusios padėties priekaištauti vien socialdemokratams būtų tikrai neteisinga. Labai galimas daiktas, kad tarp socialdemokratinės pakraipos piliečių yra nemažai tokių, kuriems irgi jau įgriso tokia išsisukinėjimų inercija. Tačiau, kad galėtų pradėti apsivalymo procesą, Lietuvos kairiesiems reikėjo pagalbos, o norinčių ją suteikti nebuvo. Kalbėdama apie „pagalbą“, aišku, neturiu omenyje įprastinio pataikavimo. Jeigu žmogus yra narkomanas, tada padėti jam reiškia nuvežti į detoksikacijos kliniką, užuot sukus galvą, kaip sukombinuoti dar vieną maišelį su baltais milteliais... 

Kartais net atrodo, kad tuo atveju, jei socialdemokratai būtų nusprendę imtis apsivalymo, jiems nebūtų buvę leista to padaryti. Stiprus simbolinio apsivalymo stabdis buvo reakcionieriška akademinio Lietuvos elito pozicija. Didžiąją daugumą istorijos falsifikacijų, iškreiptų moralinių vertinimų sukurpė ir teoriškai išpuoselėjo ne buvę LKP CK nariai (daugelis iš jų net neturėjo tam tinkamos kvalifikacijos), bet šalies aukštųjų mokyklų profesūra, piestu stojusi prieš simbolinį apsivalymą. Tai darydama, ji radikaliai atmetė svarbiausią pilietinę intelektualų pareigą, kuri, anot Mitscherlichų, pirmiausia susijusi su kaltės pripažinimu ir tiesos klastočių demaskavimu.

Normalios vakarietiškos socialdemokratijos idėją su savimi nusinešė į kapus Mykolas Biržiška. Šiandien labai reikia, kad atgimtų būtent tokia socialdemokratija. Trūksta Biržiškos ir Brandto dvasios, jų sąžinės. Pirmoji sąlyga, kad toji dvasia būtų susigrąžinta, – liautis apgaudinėjus save ir kitus, neva dabartiniai Lietuvos socialdemokratai yra „normali vakarietiška“ kairioji partija.

Po pastarųjų Seimo rinkimų, įgavusių kriminalinį atspalvį, socialdemokratai nedvejodami apsisprendė sudaryti koaliciją su „teisiamųjų suole sėdinčia“ partija ir su partija, kurios vedlys buvo atstatydintas už prezidento priesaikos sulaužymą. Atsirado ne „centro kairės“, o labai marga koalicija, turinti net kraštutinės dešinės elementų. Tačiau tokius, atrodytų, nelogiškus politinius sprendimus logiškai paaiškina faktas, kad patys socialdemokratai niekada nesistengė apsivalyti nuo savo kriminalinės praeities. 

Restauracinio teisingumo šalininkai – tiek praktikai kriminologai, tiek teoretikai psichologai ir filosofai – teigia: jeigu asmenims, įkalintiems už nusikaltimus, nepadedama dvasiškai apsivalyti nuo praeities, išėję į laisvę jie nesugeba resocializuotis, todėl pirmiausia ieško buvusių sėbrų kompanijos. Kitaip tariant, jeigu praeitis „nenugalėta“ dvasiškai, recidyvizmui neužkertamas kelias, – tai būdinga tiek individams, tiek politiniams vienetams. Lietuvos socialdemokratai neatliko simbolinio kolektyvinio apsivalymo, tad broliavimasis su moralumo principą pamynusiomis politinėmis struktūromis, nepaisant nei Konstitucijos gairių, nei programinių nuostatų, nei sveiko proto, yra logiška jų politinio recidyvizmo pasekmė. Žurnalo Valstybė redaktorius Eduardas Eigirdas, naująją Lietuvos vyriausybę pavadinęs „Pravieniškių vilties koalicija“,2 pataikė kaip pirštu į akį. O buvusio Vilniaus universiteto rektoriaus šmėžavimas pirmose „Pravieniškių vilties koalicijos“ gretose atrodo taip pat natūraliai, kaip auksinis dantis, puošiantis plačią pirato šypseną...

Lietuvos akademinio elito „spindesys ir skurdas“ atsiskleidžia, be abejo, ne tik Seimo rinkimų kontekste. Šiais metais pasirodžiusioje knygoje „Nerimas. Svarbiausių humanitarinių ir socialinių grėsmių bei jų pasekmių Lietuvai įžvalgos“ mokslo „žvaigždės“ Viktorija Daujotytė, Arvydas Šliogeris, Valentinas Mikelėnas, Aleksandras Vasiliauskas ir Vladas Žulkus reaguoja į 2011 m. Andriaus Kubiliaus vyriausybės parengtą, Seimo patvirtintą strateginį projektą „Lietuva 2030“, kuriame suformuluota valstybės vizija ir raidos prioritetai. „Nerimo…“ prologe šis projektas kritiškai įvertintas kaip pernelyg nekonkretus, nors pačius mokslininkus irgi būtų sunku apkaltinti konkretumu. Antai jie rašo: „Siekiant parengti realią strategiją, pirmiausiai reikia įvertinti realią Lietuvos strateginę situaciją.“ Įvado pabaigoje rašoma: „Atsižvelgusi į tai, kad visapuse Lietuvos strateginės situacijos moksline analize nesidomi nei mūsų išrenkamos valdžios, nei biurokratinis aparatas, grupė Humanitarinių ir socialinių mokslų skyriaus narių atliko svarbiausių humanitarinių ir socialinių grėsmių Lietuvai analizę.“ 3 Toliau žadama šių „įžvalgų pagrindu pateikti rekomendacijas būsimoms kompleksinėms Lietuvos strateginės situacijos analizės tarpdisciplininėms studijoms“. 

„Nerimo…“ autoriai, kalbėdami apie „strateginės situacijos analizę“, kuria remdamiesi politikai galės „nepopulistiškai“ formuoti šalies ateitį, nė puse lūpų neužsimena apie fundamentaliausią visuomenės problemą – kad taip ir nepradėtas simbolinis apsivalymas. Matyt, intelektualai nesuvokia, net kam jis apskritai reikalingas. 

O juk būtent todėl, kad vengiama simbolinio apsivalymo, susiklostė ištisa melo ir veidmainystės „kultūra“, nes be jos akademiniam elitui būtų sunku pasiteisinti, kodėl jis atmeta simbolinę desovietizaciją. Gyvenant tokioje dvasinės korupcijos atmosferoje, ilgainiui degraduoja net pati tyriausia ir stipriausia siela. Atsisakydama simbolinio apsivalymo, lietuvių akademinė bendruomenė Lietuvos ateitį atidavė į politinį lombardą – kaip užstatą už ramesnę ir patogesnę dabarties egzistenciją. 

Bendruomenė, atsisakanti simbolinio apsivalymo, ima skaičiuoti laiką atgal. Tikėtina, kad ilgainiui atsiras koks nors Bertolto Brechto talentu apdovanotas kūrėjas, kuris parašys didaktinio žanro (Lehrstück) veikalą, pavadintą „Gražios šalies Lietuva iškilimas ir žlugimas“, – kritišką visuomenės satyrą su moralizuojančia potekste, kad kitos valstybės, turinčios trauminę kolektyvinę praeitį, neimtų liūdno pavyzdžio iš lietuvių, nes šie rado jėgų pasipriešinti imperijai, bet jiems nepakako valios įveikti savo pačių praeities. 

P. S. Arvydas Juozaitis – karžygys su „revoliucijos vilko“ kailiu?

Kultūros barų lapkričio numeryje paskelbtas Arvydo Juozaičio straipsnis „Istorinės klaidos filosofija“, parašytas kaip reakcija į kritiką, kurią išdėsčiau ankstesniuose savo tekstuose, iš dalies adresuodama ją „istorinės klaidos“ ideologui ir jo šalininkams. Kadangi autorius savo teiginių beveik neremia argumentais, retai remia faktais, dar rečiau patikimais faktais (t. y. kartoja vien tuos, kurie jau ne kartą buvo kompetentingai užginčyti), be to, dažnokai pats sau prieštarauja, nematau nei galimybių, nei prasmės smulkiai juos komentuoti. Tačiau dvi pagrindinės teksto mintys yra pakankamai aiškios. Todėl į jas ir atsakysiu, juo labiau kad tai glaudžiai siejasi su šio mano straipsnio tema – kam reikia, o kas bijo simbolinio apsivalymo.

Juozaitis vadina save „revoliucijos vilku“, „Sąjūdžio pirmeiviu“, primindamas išskirtinį asmeninį indėlį į Sąjūdžio steigimąsi, ir priekaištauja man, kad ėmiausi vertinti Sąjūdį, pati jo nepatyrusi ir neišgyvenusi. Iš to sektų, esą rašyti apie Sąjūdį, dalytis prisiminimais ar samprotauti apie tuos laikus ir įvykius gali tik tam tikri „autorizuoti“ asmenys, o ne eiliniai jo dalyviai. Gana keista prielaida, ypač tokiam dideliam „laisvės pranašui“.

Antroje teksto pusėje Juozaitis gina gerai žinomą savo „istorinės klaidos“ ideologiją. Jis įsitikinęs, kad buvo teisus, 1990 m. „istorine klaida“ pavadinęs Atkuriamojo Seimo/Aukščiausiosios Tarybos sprendimą pirmininku išrinkti Vytautą Landsbergį, o ne Algirdą Brazauską. Pasak filosofo, Landsbergis ir landsbergininkai su „radikalia“ staigaus nepriklausomybės atkūrimo politika stūmė Lietuvą į kruviną kelią, kaip atsitiko Gruzijoje, ir poliarizavo visuomenę, o išmintingasis „tautinis komunistas“ Brazauskas ir brazauskininkai siekė laisvės „nuosaikiu“ ir taikiu būdu. Mintis gerai žinoma. Ji yra daugelio ideologijų, susijusių su naujausia Lietuvos istorija, pagrindas. Ją kūrybingai plėtoja ne tik Juozaitis, bet ir labai didelė honoruotos universitetų profesūros dalis, įvairių vadinamosios „pilietinės edukacijos“ programų kūrėjai, tad reaguoti į šį tekstą laikau beveik privalomu formalumu.

Juozaitis, kaip ir dauguma rašančiųjų apie Sąjūdį, neskiria dviejų fenomenų, nesvarsto, kuo Lietuvos laisvės sąjūdis skiriasi nuo Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio, nors skirtumas tarp jų toks didžiulis, kaip tarp demokratijos ir gorbačiovinės „demokratizacijos“,* kaip tarp tikrosios laisvės ir jos mėgdžiojimo. Visa tai iki šiol nėra teoriškai išrutuliota ir suvokta Sąjūdžio kontekste. Čia kalbu ir apie naujausią studiją šia tema „Sąjūdžio ištakų beieškant“, nepaisant to, kad joje sukaupta daug vertingos dokumentinės medžiagos. Taip yra iš dalies todėl, kad dviejų fenomenų istorine analize, teoriniu jų atskyrimu nebuvo ir nėra suinteresuotas dabartinis akademinis elitas (tokia analizė atvertų pernelyg daug tam elitui nemalonios tiesos), o iš dalies todėl, kad Lietuvoje dar labai silpna analitinė humanitarinių mokslų tradicija, būdinga Vakarų humanitariniams mokslams.

Lietuvos laisvės sąjūdis – tai tautos sujudimas, kilęs jau devintojo dešimtmečio viduryje, kai Michailo Gorbačiovo pradėta „viešumo“ ir „persitvarkymo“ politika atvėrė šiokią tokią galimybę tiek individams, tiek tautoms bent iš dalies realizuoti savo svajones. Nors gorbačiovinė „laisvė“, kaip pripažįsta nemažai perestroikos istorikų, buvo ribota ir kėlė sau „ūkinius“ tikslus (ypač norėta pagerinti santykius su Vakarais, nes reikėjo gelbėti griūvančią ekonomiką), vis dėlto ji atvėrė tam tikrą nišą siekti tikrosios laisvės. Žmonės gaudyte gaudė tiesos žodžius, išspausdintus pažangiuose rusų leidiniuose (tokiuose kaip Argumenty i fakty, Literaturnaja gazeta ir kt.), karštai tarp savęs diskutuodami. Kai 1987 m. leista rodyti filmą „Atgaila“, kuriame pirmą kartą viešai prabylama apie sovietų nusikaltimus, prie kino teatrų nusidriekė kilometrinės eilės. 

Persitvarkymo sąjūdžio iniciatyvinė grupė tada dar nebuvo susikūrusi, tad ir negalėjo inicijuoti pilietinio žmonių aktyvumo. Nepaisant to, tas aktyvumas augte augo kasdien, kaip magnetas traukė „magiški žodžiai“: „laisvė“, „teisės“, „tauta“, „Lietuva“ (ne „Tarybų Lietuva“), „nepriklausomybė “, vis drąsiau imta kalbėti apie stalinizmo nusikaltimus ir t. t. Bet koks renginys – spektaklis, koncertas ar literatūros vakaras, – kuriame skambėdavo šie ar panašūs žodžiai, nesvarbu, kad pridengti istorinėmis aliuzijomis arba folkloru, sulaukdavo žiūrovų antplūdžio, o dažnai ir ryškiai politizuotų ovacijų. Tauta jau buvo nubudusi ir ieškojo, kas galėtų būti jos balsas, t. y. jai reikėjo lyderių ir struktūrų, galinčių organizuotai išreikšti jos valią ir vesti tikrosios laisvės link. Natūralu, kad žvilgsniai krypo į Lietuvos laisvės lygą. Jos narių pasisakymai skriejo iš lūpų į lūpas. Tačiau ši organizacija buvo nelegali, todėl jos balsas negalėjo skambėti viešai, o Lietuvos laisvės sąjūdis ieškojo būdų, kaip legalizuotis, kad pagaliau realizuotų laisvės ir nepriklausomybės troškimą. 

Kaip tik tuo metu ir susibūrė Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio iniciatyvinė grupė, kuri legalizavo savo veiklą, iškėlusi gorbačiovinio „persitvarkymo“ vėliavą. Todėl jos retorikai iš pradžių nebuvo būdingi tokie „radikalūs“ terminai kaip „nepriklausomybė“ ar „valstybingumo atkūrimas“, remtasi gorbačiovine „demokratizacijos“ ir „viešumo“ terminologija. Lietuvos persitvarkymo sąjūdis, istoriškai vėlyvesnis už Lietuvos laisvės sąjūdį, buvo įkurtas ne tautos, bet inteligentijos, jo retorika bylojo ne apie nepriklausomybę, o apie dalinę – „perestroikinę“ – laisvę, vadinamąjį „savarankiškumą“. Tačiau faktas, kad LPS kaip legalus fenomenas buvo „perestroikos“ dalis, anaiptol nereiškia, kad visi asmenys, priklausę Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio iniciatyvinei grupei, buvo dalinės laisvės šalininkai. Nemažai šios grupės narių priklausė ir Lietuvos laisvės sąjūdžiui, todėl visuomenė pajuto, kad LPS pasirengęs tapti tuo tautos ieškomu balsu, kuris padėtų legaliai realizuoti savo svajones. Žmonės šią idėją žaibiškai pasigavo, todėl LPS renginiai labai greitai tapo masiški ir visuotiniai. 

Nuo to laiko apie Sąjūdį imta kalbėti kaip apie vientisą fenomeną. Iš tikrųjų Sąjūdis niekada toks nebuvo. Vyko ideologinė kova tarp persitvarkymo ir laisvės sąjūdžių, t. y. tarp dalinės ir visiškos laisvės idėjų. Pirmajai ideologinei linijai atstovavo tiek prie Sąjūdžio renginių netrukus prisijungęs kompartijos elitas, tiek jam artima iniciatyvinės grupės ir šiaip inteligentijos dalis. Ši grupė siūlė įvairius variantus – iš pradžių tiesiog daugiau teisių ir laisvių, vėliau prabilo apie ekonominį savarankiškumą, o dar vėliau (kai įsitikino, kad tautos noras siekti nepriklausomybės nebeužgesinamas) ėmė agituoti už ėjimą į laisvę „žingsnis po žingsnio“. Kita iniciatyvinės grupės ir šiaip inteligentijos dalis kalbėjo apie visišką politinę nepriklausomybę, valstybės atkūrimą. Toks požiūris greitai paėmė viršų. Tauta diktavo kryptį Sąjūdžio lyderiams, o ne atvirkščiai. Laisvės sąjūdis dirigavo Persitvarkymo sąjūdžiui, o ne atvirkščiai. 

Virgilijus Čepaitis savo prisiminimuose apie Sąjūdį rašo: „Beje, Lietuvos žmonės buvo radikalesni už Sąjūdį. Pamenu, vieną 1988-ųjų rudens naktį keliems sąjūdininkams buvo pavesta nuvykti pas vieną tarybos narį, kuris pagrasino eisiąs į televiziją ir apkaltinsiąs Sąjūdžio Seimo tarybą, kad ši nepalaiko „atsargios ir išmintingos“ LKP lyderių pozicijos. Turėjome įtikinti jį, kad to nedarytų, baiminomės, kad atskilus tam labai populiariam tarybos nariui, tauta pamanys, esą skyla visas Sąjūdis ir jis neįvykdys savo pažadų. Įtikinėjome savo kolegą tuščiai. Per televiziją jis vis tiek pareiškė, kad Seimo taryba konfrontuoja su LKP vadovybe, taip pat siekiančia Lietuvos „suvereniteto“, ir skaldo tautą. Netrukus po šio televizinio akibrokšto vyko rinkimai į laisvas vietas LSSR Aukščiausiojoje Taryboje – Sąjūdžio kaltintojas juos pralaimėjo.“4

Laisvės sąjūdis dirigavo Persitvarkymo sąjūdžiui įvairiais metodais – ne tik tais, kuriuos aprašo Čepaitis. Vienu pačių ryškiausių tautos favoritų Landsbergis tapo būtent todėl, kad jo pasisakymuose buvo kone stipriausiai išreikšta nepriklausomos ir laisvos Lietuvos valstybės vizija. Jo kalbas lydėdavo ilgiausios ovacijos (ypač po „magiškų žodžių“), tačiau tai neturėjo nieko bendra nei su jo charizma, nei su gebėjimu „suvedžioti mases“. Tautos tuo metu jau niekas negalėjo nei suvedžioti, nei kur nors nukreipti, nes gerokai prieš LPS atsiradimą ji jau pati ieškojo balso, galinčio viešai ištarti uždraustus žodžius.

Žvelgiant iš 1990 m. pozicijų, Landsbergio išrinkimas Aukščiausiosios Tarybos pirmininku buvo ne „istorinė klaida“, o nuosekli, demokratiją gerbianti Atkuriamojo Seimo reakcija į Lietuvos žmonių valią atmesti step by step projektą, už kurį agitavo Brazauskas su savo svita. Išrinkti Brazauską Aukščiausiosios Tarybos pirmininku būtų reiškę nepagarbą tautos valiai – nesvarbu, ar ta valia išmintinga, ar ne. Vertinant iš šiandieninės perspektyvos, o ji visiškai kitokia nei 1990-aisiais, nes dabar jau žinome, kokiu keliu nuėjo Rusija ir kas po keleto metų ištiko tautas, siekusias laisvės step by step, akivaizdu: Atkuriamojo Seimo sprendimas pirmininku išrinkti Landsbergį, kuris siūlė staigaus unilateralinio nepriklausomybės atkūrimo planą, padėjo ne tik išvesti Lietuvą iš tautų kalėjimo, bet ir leido išvengti daug didesnio smurto, negu patyrėme 1991-ųjų sausio 13-ąją. Taigi, nesvarbu, iš kurios perspektyvos žvelgčiau – iš 1990-ųjų ar juo labiau iš šiandieninės, – Juozaičio straipsnis „Istorinė klaida“ man atrodo vienas kvailiausių tekstų, kokį kada nors yra tekę skaityti.

Aiškiau suvokę Sąjūdžio struktūros tikslą, įvardiję vidinę (ne tik išorinę) jo įtampą, atskirdami du sąjūdžius kaip dvi skirtingas dvasines sroves, geriau suvoksime tuos procesus, kurie vyko po 1990-ųjų ir vyksta iki šiol. Politiškai korektiška Sąjūdžio, kaip vieningo judėjimo „ranka rankon“ („tautiniai komunistai“, veikiantys išvien su pažangia inteligentija, veda tautą į tą patį tikslą, tik kitu keliu) interpretacija palieka pernelyg daug neatsakytų klausimų. Susiskaldymas, lūžiai, žingsniai atgal, reakcionieriška lietuvių inteligentijos laikysena, šmeižto ir melo kampanijos, griaunant tam tikrų asmenų reputaciją ir stumiant į izoliaciją tuos, kurie nepakluso brazauskininkų ideologijai, – procesai, prasidėję iškart po Kovo 11-osios Akto paskelbimo, buvo ne tik užprogramuoti, bet ir išreikšti jau pačiose Sąjūdžio ištakose. Faktų, atskleidžiančių vidinės įtampos schemą ir priežastis, surinkta nemažai – tiek istorikų tekstuose, tiek amžininkų prisiminimuose. Tačiau vienas dalykas yra atsižvelgti į tą vidinę įtampą, o visai kitas – rašyti Sąjūdžio istoriją kaip tos vidinės įtampos rezultatą. „Ranka rankon“ nebuvo einama niekada. Kompartijos elitas ir jam artima inteligentijos dalis prisijungė prie Laisvės sąjūdžio tam, kad galėtų jį kontroliuoti. Anglų patarlė sako: ko negalite įveikti, su tuo susidraugaukite (if you can’t beat them, join them)... 

Tačiau net jeigu laikysimės doktrinos, pagal kurią Sąjūdis buvo daugmaž vieningas, o visuomenė susiskaldė tik po Kovo 11-osios, vis tiek nesunku nustatyti momentą, kada gi toji „vienybė“ pasibaigė. Ir tą padarė ne kažkokie „gamsachurdiniai“, pavojų taikai keliantys landsbergininkai, apie kuriuos kalba Juozaitis, bet neparemia faktais nei jų egzistencijos, nei grėsmės masto, nei ryšio su Landsbergiu. Visuomenę kaip žaibas perskėlė Juozaičio „Istorinė klaida“. Tekstas, parašytas netrukus po Kovo 11-osios, yra visuotinai žinomas būtent todėl, kad tada jis sukėlė didžiulį sąmyšį, pasėjo dvejones, netikrumą ir nerimą. Destabilizuojantis efektas buvo toks didelis būtent todėl, kad autorius nepriklausė kompartijos elitui, atvirkščiai – buvo žinomas LPS narys. Tačiau tai tik uvertiūra. Po „Istorinės klaidos“ paskelbimo ėmė ryškėti inteligentijos (ir LPS aktyvo) atsiribojimas nuo Landsbergio. Tai nebūtinai reiškė, kad tiesiogiai remiamas Brazauskas, bet imta remti ideologijas, kurios arba sutapo su sovietinio elito ideologijomis, arba tarnavo to elito interesams. Taip Brazauskas ir už jo susibūrę asmenys iš buvusio komunistų valdžios aparato gavo apsaugą nuo tautos. Kadangi Lietuvos laisvės sąjūdis, pasiekęs savo tikslą (nepriklausomybę), desovietizacijos nesiėmė (matyt, pasitaikė kažkokia smarkiai užsisvajojusi „karingųjų gamsachurdininkų“ rūšis!), kompartijos viršūnės žinioje išliko visos administracinės, ekonominės, teisinės ir vykdomosios valdžios substruktūros. Jos buvo greitai mobilizuotos, pritaikytos veikti naujomis sąlygomis. Prasidėjo kontrrevoliucinis-revanšistinis žygis prieš Lietuvos laisvės sąjūdį, efektingai pasitelkiant masinės informacijos priemones, o „nepaklusnioji“ inteligentijos dalis buvo dvasiškai sugniuždyta, izoliuota, vienaip ar kitaip nutildyta. Revanšizmas – ¬ tai tendencija, ėmusi dominuoti Lietuvos politikoje nuo „Istorinės klaidos“ paskelbimo ir juntama iki šiol. Galima išskirti keletą jos „atoslūgio“ etapų, tačiau joks reikšmingas pokytis neįvyko.

Nepasidavusių ir vis dar aktyvių laisvės sąjūdininkų liko visai mažai. Tarp jų ryškiai išsiskiria Vytautas Landsbergis, nepaisant to, kad sovietinis isteblišmentas itin ilgai ir ciniškai suvedinėjo su juo sąskaitas. Tai dar kartą patvirtina, kad Atkuriamasis Seimas priėmė pagrįstą sprendimą, – tik labai stipri asmenybė galėjo atremti 1990–1991 m. iššūkius.

Revoliuciją padarė Lietuvos laisvės sąjūdis, ryžtingai atsiribojęs nuo brazauskinės politinės linijos, todėl Arvydo Juozaičio, nuosekliai ir aiškiai rėmusio brazauskininkus, kalbėjimas apie save kaip apie „revoliucijos vilką“ yra, mano galva, nepagrįstas susireikšminimas. Tačiau tai sakydama aš jokiu būdu neneigiu, kad Juozaitis buvo Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio „pirmeivis“. Gaila, kad toks jis ir liko. 

--------------------

2. E. Eigirdas. Rinkimuose pirmaujanti Pravieniškių koalicija generuos skurdo ikanomiką. www.delfi.lt, 2012-10-24.
3. „Nerimas. Svarbiausių humanitarinių ir socialinių grėsmių bei jų pasekmių Lietuvai įžvalgos“, Vilnius, Tyto alba, 2012, p. 12¬13.
4. Virgilijus Čepaitis. Ar žaidžiame nepriklausomybę? Kultūros barai, 2012, nr. 6.

Šaltinis: Kultūros barai


Susiję

Įžvalgos 2102744462804950850

Rašyti komentarą

15 komentarų

Anonymous rašė...

Nukeliu kepurę prieš autorę.

Anonymous rašė...

Greičiausiai, autorė, šiuo metu Lietuvoje, yra geriausia publicistė. Lenkiu galvą.

Anonymous rašė...

Žygeivis

Terminologinė pastaba, padedanti suvokti, kas ir dėl kokių priežasčių atsitiko po 1990 m. kovo 11 d.

Pradėsiu nuo to, kad prisipažinsiu, jog ir aš pats kai kada "propagandiniam raiškumui" padidinti vartoju terminus "rudasis fašizmas", "raudonasis fašizmas" ir pan.

Tačiau iš tikrųjų istoriškai fašizmas, kaip valstybinė santvarka, visų pirma yra valstybinė valdžia viduriniosios klasės rankose, atimant tą valdžią iš oligarchinio ir aristokratinio elito.

Sovietinė-bolševikinė revoliucija teoriškai irgi turėjo atimti tą valdžią iš oligarchinio ir aristokratinio elito, tačiau ją perduoti ne viduriniajai klasei, o žemutinėms visuomenės klasėms (proletariatui ir samdiniams).

Gyvenimas labai greitai parodė, kad tokia teorinė schema iš tikro yra tik dar viena eilinė komunistinių (lygiavos) idėjų pagimdyta utopija.

Paaiškėjo, kad iš tikrųjų sovietinė-bolševikinė revoliucija tiesiog sugrąžino senąją feodalinę santvarką: griežtą hierarchinę valdymo struktūrą bei pačią tikriausią baudžiavą (kolūkiečiai, sovchozų darbininkai, gamyklų darbininkai) su nemažais vergovės elementais ("Gulagu").

Naujaisiais feodalais tapo įvairių rangų kompartijos sekretoriai - "nomenklatūrininkai", o "feodalinių piramidės laiptų" įvairiose pakopose atsidūrė visi be išimties žmonės.

Laikui bėgant sovietinėse visuomenėse (ne tik SSSR, bet ir visose kitose, įskaitant ir Jugoslaviją, Kiniją) vyko lygiai tie patys procesai, kaip ir visose feodalinėse visuomenėse - faktiškai palengva formavosi naujoji buržuazija, savo teisine oficialia padėtimi "išsibarsčiusi" labai įvairiuose sovietinės feodalinės sistemos "piramidės laipteliuose".

Tačiau daugelio "naujųjų buržua" reali padėtis ir įtaka kuo toliau, tuo labiau pradėjo skirtis nuo oficialiai jų užimamų vietų kompartijos nomenklatūrinėje hierarchijoje, stabdydama jų galimybes turtėti ir apskritai turėti didesnę oficialią įtaką valstybės valdyme.

Gorbačiovo "perestroika" iš tikro iš esmės ir buvo tik bandymas tą neatitikimą panaikinti - kitaip sakant atlikti naują "buržuazinę revoliuciją". Ir todėl akivaizdu, kodėl dauguma realiųjų ir įtakingų "nomenklatūrinių buržua" tam pritarė.

Nepritarė tik senieji "užsikonservavę feodalai" sovietinės nomenklatūros sistemoje - jie suprato, kad po tos "buržuazinės revoliucijos" jų pačių faktinė ir teisinė padėtis labai žemai "nukris", o juos nustums kiti - aktyvesni ir geriau pasirengę.

Taip pat reikia labai aiškiai suprasti, kad Gorbačiovo "perestroika" visiškai neplanavo "išdalinti" Sovietų imperiją. Atvirkščiai - pati "perestroika" buvo pradėta tikintis, kad ji tą imperiją sutvirtins, pakeldama jos žlungančią ir neefektyvią ekonomiką.

Respublikų atsiskyrimas (visų pirma Lietuvos) buvo akivaizdus "pašalinis efektas". Todėl jam ypač aršiai priešinosi visi "nomenklatūriniai feodalai".

Ir tik supratę, kad taip besielgdami jie atsidurs "istorijos paraštėje", įžvalgesni "nomenklatūrininkai" suvokė, kad "eiti prieš srovę" pernelyg pavojinga. Štai tada ir įvyko garsieji (bet iš tikro mažai kam žinomi) Landsbergio bei Brazausko susitarimai jų bendrų slaptų pasivaikščiojimų Vingio parke metu.

Anonymous rašė...

Žygeivis (tęsinys)

P.S. Štai tada ir "vargšą" Juozaitį "išspyrė" iš Sąjūdžio kandidatų į AT narius - Juozaitis juk buvo senas Algirdo Brazausko draugas, ir jam "pastatė sąlygą": leidi į savo apygardą kandidatuoti Brazauską. Arba kitaip jis į AT nepaklius. Juozaitis buvo priverstas "pasiaukoti", tačiau Landsbergį jis nuo tada aršiai nekenčia.

Tada ir seną kagėbistą Beriozovą (ne visi žino, kad po karo jis eilę metų dirbo MGB), tuo metu Brazausko pavaduotoją irgi "pastatė" vietoje Sąjūdžio kandidato į rinkimus.

Vienu žodžiu, jau tada buvo pasiektas "kompromisas", kuris garantavo, jog ir paskelbus Nepriklausomybę bei Lietuvai atsiskyrus nuo Sovietų imperijos, senoji "piramidinė" kompartijos ir KGB nomenklatūra išsaugos savo turtą, pareigas, nebus niekaip baudžiama, ar tuo labiau represuojama, už savo aktyvų kolaboravimą su okupantais.

Viskas, kas vyko po to, yra tik tų susitarimų ilgalaikė pasekmė.

Anonymous rašė...

oho, stiprus tekstas, gaila, kad publikuojamas ant tvorų

Anonymous rašė...

Žygeivis

Galiu dar kai ką papildyti.... :)

Visas šitas reikalas su Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžiu ir Liaudies Frontais "buvo užsuktas" tam, kad buvo būtina kažkokiu tai būdu "teisiškai suderinti" Lietuvos, Latvijos ir Estijos "pakartotinį inkorporavimą" į SSSR - būtent tokia buvo JAV sąlyga Gorbačiovui (atrodo, Maltoje jam tai buvo gana išsamiai paaiškinta).

Lietuva, Latvija ir Estija pagal tą JAV parengtą planą turėjo jau "savanoriškai" pasirašyti sutartį su SSSR - tai yra "Stalino saulė" pasaulio akyse turėjo būti "atnešta" be jokios akivaizdžios prievartos.

Kaip tik šiam tikslui įgyvendinti Maskvos nurodymu ir buvo įkurtas Sąjūdis (kaip ir Latvijos bei Estijos Liaudies frontai) - kiek žinau, tai buvo Jakovlevo idėja.

Viską tiesiogiai tvarkė speciali iš Maskvos atsiųsta KGB karininkų grupė (vietinė KGB vadovybė buvo labai priešinga šiai idėjai), o Brazauskas čia iš viso buvo visiškai tuščia vieta.

Susitarimai su JAV "surišo rankas" Gorbačiovui Pabaltijo respublikose panaudoti masinę karinę jėgą.

Net ir 1991 m. sausio 13 d. Gorbačiovas, išsigandęs labai griežtos JAV reakcijos, įsakė nutraukti jau parengtą AT šturmą.

O štai Kaukaze, Moldovoje ir Vidurinėje Azijoje sovietų vadovams rankos buvo "atrištos" - todėl čia sovietų armija žudė be gailesčio visus, kas bandė prieštarauti SSSR imperijai.

Tačiau sovietinė politinė sistema, finansai ir ekonomika jau buvo visiškai supuvę ir subyrėjo, kai tik buvo "atleisti varžtai", laikę šitą Stalino sukonstruotą monstrą krūvoje.

Anonymous rašė...

Beta
Gerai parašyta. BET. Imantis tokios, pretenduojančios į gilią, analizės mano galva nederėtų vertinti žvelgiant tik iš vienos pusės. Ypač kliūna Landsbergio garbinimas. Reikia pripažinti jo nuopelnus, bet reikia pripažinti, kad nepaprastai daug jis nepadarė,ką galėjo ir privalėjo padaryti, nes buvo nemažai dalykų, kai jam būtų užtekę tik pirštą pajudinti ir žodį pasakyti. O jis to, sąmoningai, ar ne, nepadarė. Užduokite, p. Egle sau keletą klausimų, apie laikotarpį, kai VL buvo formalus ir neformalus, bet beveik absoliutus, lyderis, pvz.: kas nešė dokumentus iš KGB rūmų maišais, kai saugumui vadovavo savi-neraudoni, kodėl VL palaikant buvo suėstas vienas kovingiausių disidentų pirmas genocido ir rezistencijos centro direktorius (žr. Skuodžio prisiminimus), kaip, jam vadovaujant, buvo nuversta pirmoji ir antroji vyriausybės (žr. Ilgūno knygą), kodėl jau tada liko tiek daug neišaiškintų nusikaltimų prieš valstybę? Kodėl prieš tą inteligentiją, kuri bandė rodyti klaidas buvo kovojama ne argumentais, o pjudymu ir šmeižtu, "bombelėmis" (kaip sakiau, būtų užtekę tik pajudinti pirštą)? Kaip šalia VL atsirado Čepaitis ir dar įdomiau - LTSR generalinis prokuroras Sabutis? (ar tai nėra mūsiškos "desovietizacijos" simboliai??) Manyčiau, atsakant į tokius klausimus būtų galima parodyti gerokai objektyvesnį ir sudėtingesnį vaizdą. Istorija nėra juodo ir balto riterių kovos. Manau, mūsų riteriai, deja, vienodos spalvos - pilki. Deja.

Anonymous rašė...

Žygeivis

Dauguma Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narių buvo ne tie, kurie inicijavo Sąjūdį, o tie, kurie tikrųjų iniciatorių buvo pakviesti.

Deja, bet netgi visai nesena Lietuvos Valstybės istorija jau dabar yra klastojama.

Kai ką "iškelia", o daugumą apskritai "užmiršta".

Tikrų to meto dokumentų ir netgi nuotraukų jau ir su žiburiu nerasi viešai skelbiamų - juk jose "ne tie" asmenys matosi - skelbia tik "politiškai korektiškas", ir visai ne 1990 m. sausio mėn., o jau po pučo Maskvoje.

Įdomu, bibliotekose dar galima gauti tų dienų įvairių laikraščių? Ar jau irgi paslėpė?

P.S. Beje, ar ponas Landsbergis kada nors paaiškins viešai, kodėl paskyrė atkurtos Lietuvos Valstybės vidaus reikalų ministru KGB generolą-majorą Marijoną Misiukonį. Tą patį, kuris dalyvavo nužudant paskutinį Lietuvos partizaną Kraujelį?

O Lietuvos Valstybės generaliniu prokuroru paskyrė KGB pulkininko sūnų, irgi bandžiusį tapti kagėbistu, bet nepriimtu tik dėl silpnos sveikatos, Artūrą Paulauską?

"Šatrija" tada tapo Lietuvos Vyriausybės "galva" - o juk tuo metu jau daug kas žinojo jos realią "KGB tarnybą".

Ir kiti 1990 m. aukštų teisėsaugos bei valdžios pareigūnų paskyrimai yra ištisai "kagėbizuoti".

Beje, ir vėliau būtent kagėbė kadrai buvo patys priimtiniausi, ypač skiriant į aukštas pareigas - Sabutis, Pocius, Valionis ir daugybė kitų, ypač prokurorų bei teisėjų (juk ne be reikalo iki šiol nepaskelbia viešai vadinamojo KGB rezervo pavardžių).

Anonymous rašė...

Žygeivis

Dokumentų ir įvairių žmonių atsiminimų, papildančių ir "persidengiančių" yra daugybė. Gal tik juos dabar sunku surinkti į vieną vietą.

Rolandą Paulauską į tribūną pasiūlė išleisti pats Landsbergis - bet tikrai ne tam, ką jis ten pasakė.

Paulauskas pakalbėjo gana emocionaliai ir tikrai nesurežisuotai.

Kada kiti "bubnijo iš lapelių".

P.S. Lietuvos KGB tuo metu bet kokį savo veiksmą, susijusį su Sąjūdžiu, derindavo su Maskva - ir viskas buvo smulkiai dokumentuojama.

Apie jokias "saviveiklines provokacijas", tokias, kaip pasisakymai apie Nepriklausomybę, tuo metu ir kalbos būti negalėjo - viskas juk buvo vykdoma pagal jau seniai Maskvoje aukščiausiu lygiu (Politbiure) suderintą ir patvirtintą planą, pagal kurį "Pribaltika" jau "savo noru" lieka "pertvarkytoje SSSR". Tuo metu iki GKČP "bardako" buvo dar labai toli.

Gaila tik, kad visi tie dokumentai ir dabar dar Lietuvoje yra įslaptinti (kaip ir visi kiti KGB bei kompartijos ir komjaunimo archyvai) :(.

Anonymous rašė...

Žygeivis

Kalbant apie Lietuvių Tautai ir Lietuvos Valstybei svarbias ir reikšmingas datas, būtina labai aiškiai suvokti vieną labai paprastą dalyką - jau daugybę šimtmečių praktiškai kiekvienai Lietuvių Tautos kartai tenka sava dalia ginti Lietuvą ir Lietuvybę.

Štai tai mes privalome visada ir visur atsiminti, o ne tuščiai ginčytis, kurios kartos indėlis yra svarbesnis.

Svarbiausia mums visiems yra tai, kad, nepaisant daugybės išmėginimų, išliko ir Lietuvių Kalba, ir Lietuvių Tauta, ir Lietuvos Valstybė.

Neabejoju, jog ir mūsų vaikams, anūkams ir proanūkiams taip pat bus savi Žalgiriai ir savos Sausio 13-osios, savos Vasario 16-osios bei Kovo 11-osios - niekada negalime pamiršti, jog esame apsupti ypač gausių ir aršių, amžinų mūsų priešų, pastoviai per amžius besikėsinančių į mūsų Tautą ir mūsų Žemę.

P.S. Deja, bet kaip tik todėl Lietuvių Tautos Kovos už Laisvę rezultatus labai dažnai nulemdavo išorinės geopolitinės aplinkybės, o ne tik Lietuvių Tautos narsa ir didvyriškumas, kurių niekada netrūko.

Anonymous rašė...

Rimas.
Dėkui autorei už puikų straipsnį.
Perspausdinkite kituose internetiniuose dienraščiuose.
Ar realu?

Anonymous rašė...

Žygeivis

Paaiškinu tiems, kas vis dar nesuvokia, kas iš tikrųjų vyksta Lietuvoje nuo pat 1990 m. ….

1990 m. kovo 11 d. tikrasis Lietuvių Tautos Sąjūdis įveikė KGB sukurto “sąjūdžio” įtakos agentūrą ir pasiekė reikšmingą pergalę 1988 m. pradėtoje “dainuojančioje revoliucijoje”.

Tačiau šią pergalę mes labai greitai praradome dėl tuometinių objektyvių geopolitinių aplinkybių ir ypač dėl sovietų okupacinės armijos bei kitų okupacinių struktūrų veiklos, o valdžią Lietuvoje, pasinaudoję mūsų “surištomis rankomis”, palengva, tačiau gana greitai, užgrobė Lietuvybės – Lietuvių Kalbos, Lietuvių Tautos ir Nepriklausomos Lietuvos Valstybės – priešai, kurie nuo to laiko ir valdo mūsų Valstybę.

Faktiškai įvyko “dainuojančios” Tautinės Revoliucijos nuverstųjų antitautinių jėgų sugrįžimas į valdžią – tai yra klasikinė kontrevoliucija, pastaruoju metu ypatingai aršiai pradėjusi kovoti su Lietuvybe ir Tautinės Revoliucijos šalininkais.

Kosmopolitinė ir atvirai prolenkiškai-prorusiška, aršiai antilietuviška valdžia, uždrausdama netgi Kovo 11 Patriotinę eiseną Gedimino prospektu bei savo programoje paskelbusi, kad įteisins Lietuvių Tautos sukurtoje Valstybėje dvikalbystę, nepaisydama dabartinėje Lietuvos Konstitucijoje įrašyto Lietuvių Valstybinės Kalbos straipsnio, ši antitautinė kontrevoliucinė valdžia jau peržengė tą kritinę konstitucinę ribą, ties kuria buvo balansuojama pastaruosius 20 metų – kada nei viena iš antagonistinių jėgų – tautinė ir antitautinė – nesiimdavo jokių aktyvių kraštutinių veiksmų, išlaikydamos tam tikrą “nerašytą pusiausvyrą”.

Todėl dabar pagal bendrąjį istorinio proceso vystymosi modelį jau neišvengiamai turi įvykti nauja Tautinė Revoliucija – ir šį kartą jau ne “dainuojanti”, o tikra, kuri galutinai palaidos visus Lietuvybės priešus – kontrevoliucionierius, dabar valdančius Lietuvių Tautos Valstybę.

Kada ši nauja Tautinė Revoliucija įvyks (ir svarbiausia – kada ją verta pradėti) iš esmės priklauso ne tiek nuo vidinės padėties Lietuvoje, kiek nuo tarptautinės padėties, nes esant nepalankioms tarptautinėms aplinkybėms net ir sėkminga Tautinė Revoliucija nesugebės pasiekti savo galutinių tikslų – kaip ir įvyko 1989-1990 m. (ir ne tik Lietuvoje, bet faktiškai visose posovietinėse valstybėse, kuriose valdžia taip ir liko senosios komunistinės antitautinės nomenklatūros, susidėjusios su Jievrosojuzo “žydraisiais kosmopolitais”, rankose).

Manau, kad neišvengiamai ir labai sparčiai artėjantis naujas pasaulinis įtakos sferų perdalinimas tarp didžiųjų imperijų (visų pirma JAV, Jievrosojuzo, Kinijos, Indijos, Rusijos, musulmonų pasaulio), greičiausiai netgi peraugsiantis į tikrą “karštą” karą – bent jau tam tikruose pasaulio regionuose, matyt, ir bus tas esminis faktorius, kuris nustekens visas arba daugumą šių imperijų, ir suteiks dar vieną realią galimybę Lietuvių Tautai apsivalyti nuo mūsų Valstybėje prisiveisusių antilietuviškų šiukšlių bei kitokių parazitų – kaip jau buvo per Pirmą ir Antrą pasaulinius karus.

Todėl šiuo metu privalome labai intensyviai ir rimtai ruoštis šiems būsimiems įvykiams. Taip pat būtina stebėti, fiksuoti ir registruoti visus įvairių antilietuviškų “asmenybių” bei jėgų “pasireiškimus” internete, spaudoje, TV, radijuje, valdžios struktūrų veikloje – tam, kad tiksliai žinotume “kas yra kas”…

Drąsius rašė...

Labai puikūs Eglės pastebėjimai: Juozaitis - ne "revoliucijos vilkas", o gerokai prikimęs brazauskinis taksiukas. Lietuva vadovavo sąjudžiui, o ne sovietiniai "propesoriai" ar kitokie "mokslų" kandidatai. Taigi ištorijos ratas (nors girgždėdamas) betgi sukasi.

Anonymous rašė...

Kuo si jauna madinga intelektuale skiriasi nuo Nidos Vasiliauskaites?

Anonimiškas rašė...

Siaubas, kokie kliedesiai, gėda skaityti. Jauna autorė, o vanoja visus iš eilės, kaip kokia bolševikė.

item