Agnė Baliukonytė. Ar Lietuvai reikia istorijos politikos?

Plačiau šia tema diskutuosime "Laisvosios bangos" radijo laidos „Naktigonė“ pokalbiuose apie ateities Lietuvą balandžio 11 d. Lai...

Plačiau šia tema diskutuosime "Laisvosios bangos" radijo laidos „Naktigonė“ pokalbiuose apie ateities Lietuvą balandžio 11 d. Laidos klausykitės „Laisvosios bangos“ radijuje kiekvieną penktadienį 21 valandą.

Nuolat besikeičiančių technologijų ir globalizacijos akivaizdoje istorija iki šiol užima ypatingai svarbią vietą pasaulyje. Praeities pažinimas nėra tik beprasmių faktų suma, bet tvirtas mūsų dabarties tikrovės pagrindas. Taikliausiai šią mintį yra išreiškęs anglų rašytojas Džordžas Orvelas: „Kas valdo praeitį – valdo ateitį. Kas valdo dabartį – valdo praeitį.“ 

Šiandien lietuviams šie žodžiai itin aktualūs. Nykstant kultūriniams skirtumams, veikiant kitų šalių „minkštosioms galioms“, tauta susiduria su egzistenciniu klausimu: kas valdo Lietuvos praetį? 

Lietuvos valstybę, taigi ir jos istoriją, kuria lietuvių tauta, todėl būtent jai turėtų priklausyti istorijos vertinimas. Vis dėlto, Seime bandant priimti Tautos istorinės atminties įstatymą, projektas sulaukė daugelio istorikų nepritarimo ir tapatinimo su „Putino diktatūra“. Istorikai nesutinka su vieningu istorijos politikos formavimu ir gina istorijos mokslo bei praeities interpretacijos laisvę.

Verta atkreipti dėmesį, ko iš tiesų siekiama įvedant minėtą įstatymą. Juo nėra bandoma kištis į istorijos mokslo sferą, bet siekiama kryptingai stiprinti Lietuvos piliečių istorinę atmintį, nustatant atmintinas datas, valstybines šventes, statant paminklus ir vykdant kitą panašią politiką. Norima suteikti valstybei priemones nuosekliai įvardyti savo istorijos didvyrius bei išdavikus. Tik tai sudaro minėtą istorijos politiką. Taigi įstatymu nėra kėsinamasi į akademikų teisę dėstyti ar atlikti nepriklausomus istorijos mokslinius tyrimus.

Vis dėlto, šį projektą kritikuojantys istorikai mano, kad įstatymu bandoma įvesti „atminties cenzūrą“ net ir istorijos mokslo srityje. Lietuvos nacionalinio istorikų komiteto išplatintame laiške teigiama, kad tautinė istorijos politika yra kenksminga demokratinei visuomenei, kurioje turėtų egzistuoti „įvairių atminčių įvairovė“. Šie akademikai pasisako už „neutralios“ bei „mokslinės“ istorijos koncepcijos įtvirtinimą, svarbiausią dėmesį suteikiant laisvam ir individualiam faktų interpretavimui.

Tačiau istorija nėra tik mokslas. Tai pasakojimas, kintantis priklausomai nuo to, kokia tauta jį kuria, kaip ji vertina ir interpretuoja praeities įvykius. Pavyzdžiui, lietuvis ir lenkas Vilniaus krašto istoriją neišvengiamai pasakos ne tik pabrėždami skirtingas detales, bet oponuodami vienas kitam. Mums Vilnius visada liks valstybės sostine, kurią neteisėtai okupavo kaimynai. Priešingai, lenkams ši okupacija reikš pastangas atsiimti teisėtai Lenkijai priklausančias žemes. Šis pavyzdys akivaizdžiai iliustruoja, jog kiekvienos tautos istorinis pasakojimas yra skirtingas. Kartu jis yra ir privalomas, kad padėtų formuoti vieningą tautos požiūrį į praeitį. 

Istorija lygiai taip pat negali būti ir romantišku pasakojimu, neturinčiu mokslinio pagrindo. Daugelyje Europos šalių mokslinė tiesa derinama su valstybės interesu, o tautos istorija pateikiama taip, kad ji stiprintų nacionalinį tapatumą. Norėdami vykdyti valstybinę istorijos politiką, turime iš naujo apsvarstyti Adolfo Šapokos iškeltą šūkį „atrasti lietuvius Lietuvos istorijoje“ ir pagalvoti, ar verta juo sekti.

Lietuva gali tikėtis apsiginti nuo išorės jėgų tol, kol yra nacionalinės valstybės idėją puoselėjančių bei ją ginti pasiruošusių piliečių. Būtent istorija ne tik legitimuoja tautos buvimą pasaulyje, tačiau leidžia ugdyti tautos savimonę. Tai, visų pirma, turėtų būti daroma mokykloje, nepamirštant kitų priemonių, tokių kaip spektakliai, kinas, festivaliai.

Minėtas Tautos istorinės atminties įstatymas nebandytų perrašyti istorijos vadovėlių, tačiau bent viešojoje erdvėje siektų įtvirtinti Lietuvos valstybės požiūrį į savo istoriją.  Moderni Lietuvos valstybė turėtų stengtis apginti savo valstybingumą ir istorinį pasakojimą nuo Sovietų Sąjungos ar Abiejų Tautų Respublikos besiilginčių piliečių ir jų siūlomų alternatyvų. Visgi galima suabejoti, ar tai vienintelis kelias, kuriant Lietuvos valstybę.

Svarstant istorijos politikos poreikį, būtina atsakyti į kelis esminius klausimus. Kaip atskirti istorijos politiką nuo istorijos mokslo? Kodėl dalis mokslininkų, patys būdami lietuviais, nepriima tautinio pasakojimo ir siūlo rinktis „neutralią“ istorijos mokslo strategiją? O svarbiausia, kas turi teisę nuspręsti Lietuvos valstybės požiūrį į savo praeitį?

Susiję

Įžvalgos 6815278306074582522

Rašyti komentarą

6 komentarai

Anonimiškas rašė...

ne, užteks Bumblausko.

Pikc rašė...

T.y. užteks vien lenkiško požiūrio į Lietuvos istoriją kaip oficialaus? :)

Liepa rašė...

Tautos istorinė atmintis labai trukdo valdžiažmogiams integruotis į Vakarus ir laisvo Kapitalo judėjimui...

Anonimiškas rašė...

Palaikau idėją, jog istoriniame naratyve faktai turėtų būti konfigūruoti į koncepciją pagal tokį teorinį modelį, kuriame būtų akcentuojamas prioritetas apginti nacionalinius interesus, o ne vaidinti mokslinio objektyvumo, kas iš tiesų yra iliuzija ir saviapgaulė, slepianti angažavimąsi kosmopolitinėse ideologijose ar paprasčiausią vertybinį indiferentiškumą. Tačiau negalima istorinių faktų konfigūruoti profaniškai, darant koncepciją silpną, neįtikinamai pagrįstą ir neatlaikančią mokslinės kritikos. Vien spekuliatyviai deklaratyvių teiginių, kurie siūti baltais siūlais, nepakanka. Tuo tik diskredituojama koncepcija prieš tos koncepcijos oponentus.

Cato rašė...

Kokią teisę man valstybė turi aiškinti, jog, pavyzdžiui, turiu gerbti ir mylėti Smetoną? Ačiū, aš pats pasirinksiu savo didvyrius.
Šito diktato nori tik tie, kurie tikisi, kad būtent jų istorijos interpretacijos versija bus brukama.

Anonimiškas rašė...

Prie ko čia Smetona. Šiuo metu mums sakoma, jog vasario 16-oji buvo klaida, jog Basanavičius buvo "neadekvatas", jog Pilsudskis su Želigovskiu neturėjo kitos išeities, jog sovietmečio
"Lietuvos valstybė" turėjo ir teigiamų pusių.

item