Andrius Martinkus: Neoliberali Lietuvos valstybė (I)

Lietuvos politinio ir tos dalies intelektualinio elito, kuris ideologiškai aptarnauja politinį, viešas cinizmas dažnai tiesiog pritrenki...

Lietuvos politinio ir tos dalies intelektualinio elito, kuris ideologiškai aptarnauja politinį, viešas cinizmas dažnai tiesiog pritrenkia. Prie tokių pritrenkiančių viešų pareiškimų priskirtinas tvirtinimas, kad, būdama pagrindinių „Vakarų struktūrų“ - Europos Sąjungos ir NATO - nare, Lietuva per visą savo istoriją niekada nebuvo tokia saugi ir klestinti, kokia yra dabar. Kai tokie kalbėtojai lygina tarpukario ir dabartinės Lietuvos valstybingumo dvidešimtmečius, jie visada įžvelgia didesnius dabartinės Lietuvos valstybės „pasiekimus“. (Jau vien tai, kad 1940 m. buvo prarasta nepriklausomybė, anot jų, liudija „smetoninės“ - autoritarinės ir nedemokratinės - Lietuvos nesėkmę.) Bet jau vien demografiniai duomenys nesužalotą nacionalinę savimonę turinčiam piliečiui, regis, turėtų byloti visai ką kita. Pirmosios Lietuvos Respublikos gyvavimo metais šalies gyventojų skaičius išaugo nuo maždaug 2,6 milijono iki daugiau kaip 3 milijonų. Antrosios nepriklausomybės laikotarpiu Lietuva nuo 3,7 milijono susitraukė iki mažiau nei 3 milijonų. Galima pateikti daugybę kitų skaičių. Apsiribosime vienu. 1940 m. Lietuvos - „nuo žagrės“ pradėtos kurti žemės ūkio ekonomikos šalies - karinėse oro pajėgose buvo 120 lėktuvų. Beveik pusė jų - Lietuvoje pagaminti Antano Gustaičio sukonstruoti ANBO. Dabartinės Lietuvos oro erdvę saugo 4 NATO „partnerių“ naikintuvai. Dabartinė Lietuva pradėjo tikrai ne nuo žagrės. Iš pirmo žvilgsnio jos, išsilavinusios, idustrinės-agrarinės, su Vilniumi ir Klaipėda, startinės pozicijos buvo daug geresnės. Koks ryšys tarp demografijos ir karo aviacijos? Ogi paprastas. Lietuvos piliečiai važiuoja dirbti ir mokėti mokesčių į šalis, gaminančias arba įstengiančias įpirkti šiuolaikinius naikintuvus. Už tai, kad lietuviai prisideda prie tų šalių gerovės kūrimo, nykstanti Lietuva gauna „oro policijos“ apsaugą. Ar politinis Lietuvos elitas rausta iš gėdos? Ogi priešingai! Jis giriasi tautai, kad pavyko iškaulyti „oro policijos“ misijos pratęsimą. Ar taip gali elgtis nacionalinės valstybės elitas? Aišku, ne. Bet jei dabartinė Lietuva nėra nacionalinė valstybė, tuomet kokia tai valstybė? Kaip mes atsidūrėme šioje apgailėtinoje padėtyje? Atsidūrėme mes joje dėl dviejų priežasčių rūšių - vidinių ir išorinių. Šiame tekste dėmesį sutelksime ties išorinėmis priežastimis, kurios apibendrintai gali būti nusakytos tokiu teiginiu: išsivadavusi iš komunizmo Lietuva neatgavo tikros nepriklausomybės, bet iš karto pateko į kitos agresyvios ideologinės sistemos priespaudą. Kaip ir kodėl tai atsitiko?

Tam, kad surastume dabartinių „Vakarų“ ištakas, reikia leistis į istorijos gelmes. Kai kas net mano, jog globalių dabarties problemų šaknys slypi krikščioniškojo pasaulio nusigręžime nuo visoms didžiosioms religinėms tradicijoms būdingo palūkanų draudimo principo. Neturėdami čia galimybės leistis taip giliai, sustosime ties daug mums artimesne epocha. 1968 m. Prahoje sovietų tankai sutraiškė viltis reformuoti į rytus nuo „Geležinės uždangos“ buvusią sistemą - bandymas sukurti „socializmą žmogišku veidu“ baigėsi nesėkme. Tais pačiais 1968 metais į vakarus nuo „Geležinės uždangos“ vadinamoji „Naujoji kairė“ (arba neomarksistai) sukilo prieš kapitalizmą. 1968 m. judėjimas Vakaruose buvo sudėtingas reiškinys, jo išsamiai aptarti čia neturime galimybės. Užteks pasakyti, kad, skirtingai nuo senųjų marksistų, antikapitalistinės revoliucijos vykdytoju laikiusių proletariatą, neomarksistai savo viltis siejo su įvairiomis marginalinėmis visuomenės grupėmis, „mažumomis“ (pradedant imigrantais ir baigiant seksualinėmis mažumomis) - su kontrkultūra, kurią priešino „tradicinei“ („buržuazinei“) kultūrai. Ar pavyko 1968 m. judėjimui pasiekti savo tikslą? Ir taip, ir ne. Viena vertus, matome, kaip šimtmečiais ir tūkstantmečiais buvę „normaliais“ laikomi dalykai skelbiami anomalijomis (pvz., pasipriešinimas vienos lyties asmenų santuokoms apšaukiamas „homofobija“), o iškrypimai pagerbiami įteisinant juos įstatymais (pvz., tos pačios vienos lyties asmenų santuokos). Kita vertus, kapitalizmas nežlugo. Kai kuriais atžvilgiais jis tapo dar plėšresnis negu buvo 1968 metais.

Aštuntasis XX a. dešimtmetis Sovietų Sąjungoje - vadinamojo „sąstingio“ periodas. Bet stagnavo ir Vakarų pasaulio ekonomika, kurią, žvelgiant iš antrosios Lietuvos Respublikos istorijos perspektyvos, galima pavadinti „pažaboto kapitalizmo“ ekonomika, joje kapitalizmo „tramdytojo“ vaidmuo tenka nacionalinei valstybei (ji „tramdo“ kapitalizmą gindama nacijos interesus). Kapitalizmo „pažabojimo“ mastas skirtingose valstybėse buvo skirtingas: anglosaksai visada buvo liberalesni už, pavyzdžiui, vokiečius arba prancūzus. (Kapitalizmas ypač suvaržytas buvo Švedijoje, lietuviai naiviai tikėjosi, kad jiems bus leista kurti kažką panašaus.) Ekonomikai stagnuojant, galvas pradėjo kelti Didžiosios depresijos (1929-1933 m.) sukompromituotų ekonominių doktrinų šalininkai, jie įrodinėjo, kad problemų priežastis glūdi per dideliame valstybės dalyvavime ekonominėje veikloje, - pastaroji turinti būti palikta vien laisvosios rinkos „nematomos rankos“ reguliavimui. Kitais žodžiais tariant, ekonomika turinti būti išvalstybinta, arba - turint omenyje, kad kalbama apie nacionalinę valstybę, - denacionalizuota. „Privatizacija, privatizacija, privatizacija“, - skelbė „trigubos P“ receptas, kurį pokomunistinėms šalims parašė vienas iš neoliberalizmo guru Miltonas Friedmanas. Pats laikas išsiaiškinti, kas gi yra tas neoliberalizmas.

Vienas iš neoliberalizmo apibrėžimų skamba taip: „Teorija, pagal kurią rinkos mainai yra etinių normų sistemos pagrindas, pakankamas reguliuoti visiems žmonių veiksmams“. Kitais žodžiais tariant, moralu yra tai, kas turi paklausą rinkoje. Skirtingai nuo klasikinio liberalizmo (kuriame rinkos mainai galioja būtent ekonominių santykių sferoje), neoliberalizmo idealas yra totalus pasaulio ir žmogaus būties - taip pat ir „vidinio“ žmogaus pasaulio, jo „sielos“, - ištirpdymas absoliučiai išlaisvintuose rinkos santykiuose. (Dėl to neoliberalizmas kartais vadinamas „rinkos fundamentalizmu“.) Neoliberalioje utopijoje - o neoliberalizmas, kaip ir komunizmas, yra utopija - pasaulis, žmogaus būtis ir žmonių santykiai yra totaliai surinkinti. Akivaizdu, kad paklusimas šventai rinkos valdžiai suponuoja visų kitų lojalumų eroziją. („Negalite tarnauti Dievui ir Mamonai“ (Mt 6, 24) - baisūs ir iš tiesų šventi žodžiai, leidžiantys suprasti „Vakarų civilizacijos“ atkritimą nuo Dievo, kuris, be viso kito, yra ir pasekmė to fakto, kad „Vakarai“ jau daugiau kaip du šimtus metų su pagreičiu virsta būtent pinigų civilizacija.) Tobulame neoliberalios (kaip ir marksistinės-komunistinės) utopijos išsipildyme religijos, tautos, valstybės turi apskritai išnykti, o pakeliui į šį tikslą - tapti vis labiau nereikšmingos. Viskas turi būti perkama ir parduodama: žemė, tėvynė, pilietybė, žmogaus organai, tėvai, vaikai, sąžinė, įsitikinimai, tapatybės, žinios, svajonės, meilė, įsipareigojimai... Žmonių tarpusavio santykiai turi būti trumpalaikiai ir pašventinti rinkos tarpininkavimo. Kuo daugiau kartų susituok (prieš tai susimokėjęs už sutartį, kurioje numatyta, kaip skyrybų atveju bus padalytas turtas) ir išsiskirk - ir kuo daugiau leisk uždirbti teisininkams. Nuolat keiskis. Iš pradžių pakeisk išvaizdą - ir leisk uždirbti plastikos chirurgams. Paskui pakeisk lytį - ir leisk uždirbti tokią paslaugą tau suteikusiems.

Čia matome neoliberalizmo ir 1968-ųjų judėjimo sąjungą. Juk atsivėrė įvairių „tapatybių“ rinka. Kadangi moralu yra tai, kas turi rinkos vertę, dabar galima imti pinigus iš „ES fondų“ ir rašyti apie tai, kad yra ne dvi, o kelios arba net keliolika lyčių. O kodėl gi ne, jei už tai gerai mokama? Paklausite apie sąžinę? Bet sąžinė neoliberalioje utopijoje yra viso labo prekė šalia kitų rinkoje cirkuliuojančių objektų. Neoliberalizmas įsisavino antikrikščioniškus ir antitradicinius „naujosios kairės“ aspektus, kartu atmesdamas „senojoje kairėje“ buvusią iš krikščionybės paveldėtą valią socialiniam teisingumui. Todėl, pavyzdžiui, Lietuvos socialdemokratams daug svarbiau už progresinius mokesčius yra... jėgų su liberalais suvienijimas „tradicinės“ šeimos griovimo fronte. (Už liūdnai pagarsėjusią „Estrelos rezoliuciją“ Europos Parlamente balsavo du lietuvių socialdemokratai ir liberalas.)

Kaip ir marksizmo, neoliberalizmo utopija yra neįgyvendinama, nes prieštarauja pačiai žmogaus prigimčiai. Žmogus nėra sukurtas Mamonai, nėra sukurtas rinkai, bet Dievui ir kitam žmogui. Tačiau kaip ir marksizmo, globali neoliberalizmo utopija, apnikusi žmonijos kūną - nepaprastai sudėtingą ir turtingą civilizacijų, kultūrų, tautų, valstybių ir religinių tradicijų audinį, tarsi vėžys ima tą audinį ardyti, sukeldama visos žmonijos kančias. Mažytė tos žmonijos dalelė yra ir Lietuva.

Susiję

Įžvalgos 887977276815965976

Rašyti komentarą

17 komentarų

Anonymous rašė...

Nu jau | tik nereikia krušti proto, neoliberalizmas yra naujasis (neo) liberalizamas (laisvės išaukštinimas). "Marketizmas" yra tik liberalizmo teorijos dalis. Liberalizmas pirmiausiai skelbia papročių liberalizavimą, toleranciją, originalumo ir kūribingumo skatinimą, asmenybės ugdymą, savarankiškumą. Liberalas nusistatęs prieš bandos jausmą, papūgos tipo protą, masės įsigalėjimą ir t.t.

Aišku, suprantame, kad pinigų klausimas ir marketizmas - opiausias. Tačiau jeigu kas galvoja, kad neonac. pinigų klausimą "liaudžiai" išspręs - yra labai naivūs. Diktatūra tik dar labiau apiplėšia...

Anonymous rašė...

Straipsnis puikus kaip ir visi beveik dedami semia puslapyje, dekui :)
Viso to blogio kuris mus stume ir mes einame yra galutinis tikslas: tam tikro apibrezimo vergove, vartojimas ir viso to dikaturiskas valdymas. Deja.

Anonymous rašė...

Martinkaus straipsnius skaitau beveik nekvėpuodamas. Stipru.,,Tolerastijos užkrušti'' liberalai,tuo tarpu,būtent papūgiško proto vedami , ,,kūribingumo'' skatinami ,balsuoja už šiknapisystės masių įsigalėjimą..Žmonės, nepriklausomybės dieną nešini trispalvę, jiems- naciai.

Anonymous rašė...

ir vėl trydaliojimai...:))) nepriklausomybės dieną, LAISVĖS Dieną, Laisvė liberalizmo aukščiausias taškas, apogėjus...

Liberalizmas ir yra tai kas kiekvienam žmogui atneša NEPRIKLAUSOMYBĖS DIENĄ...:)))

Patys galite užsikrušti su savo "vėliavom"<<<<::::))))))

Anonymous rašė...

Su tokiais komentarais apie tautos vėliavą jūs įžeidžiate sveiką protą tu troliau apgailėtinas!!!!!!!!!!

Anonymous rašė...

apdovanojate save tuo ko neturite, nes tik nesveikas gali spardyti laisvę.

Linas Stankevičius rašė...

Nėra įmanoma diskutuoti apie laisvę, ją suabsoliutinant. Absoliutas (Dievas) garbinamas arba ne, bet ne apie jį diskutuojama.
Tam, kad diskutuoti, reikia apsibrėžti laisvės sampratą (sampratas). Bent jau reikia suprasti (jei ir nesutinkat), apie ką kalbama šiose citatose:
- (cituoju Algirdą Degutį) "Platonui laisvė yra žmogaus sielos laisvė nuo vergavimo įgeidžiams ir žemoms aistroms. Laisvė – tai savitvarda arba savivalda, žemesniųjų potraukių pajungimas kilnesniems tikslams <...> Panašiai ir Aristoteliui laisvė yra gebėjimas vadovautis tokiais tikslais, kurių objektyvią vertę pripažįsta protas, ir ji turi tiek vertės, kiek padeda realizuoti žmogaus prigimčiai deramą tobulumą <...>. Klasikinė laisvė galima tik ten, kur protas nevergauja aistroms, kur jis yra jų šeimininkas, o ne pastumdėlis"
- bei ką bando pasakyti Romualdas Ozolas, kalbėdamas apie (cituoju) "Žmogaus teisių deklaraciją, kuri yra skirta, mano galva, žmogaus apatinės kūno dalies tenkinimui, ir yra nukreipta prieš viršutinės kūno dalies poreikius"

Anonymous rašė...

"nevergauja aistroms" tai kaip? nusipjauna kūną žemiau galvos, galvą įsideda į stiklainį ir užsikonservuoja?

Linas Stankevičius rašė...

Kūno nusipjovimas nepadės. Vietoje to bandykim skaityti (ir suprasti) Platoną, Aristotelį (ir Algirdą Degutį)

Darius Mockus rašė...

Komentaras per ankštas formatas filosofinei diskusijai. Galiu tik tiek be sarkazmo pasakyti. Kad laisvės klausimas sprendžiamas dviejuose kontekstuose - kaip metafizinė laisvė ir empirinė laisvė. Platonas ir Aristotelis filosofijos istorijos išmanymui yra gerai, bet mūsų, šiandieninių galvos tikrai nei kiek neblogesnės. Mes puikiai suprantame ką jie norėjo pasakyti, nes tikrai esame ne darželinukai. Tradicinės sąvokos yra gerokai pasivysčiusios, kas matosi, jeigu žinai kur ieškoti. Atsakysiu paprasta teze: metafizinė laisvė - ne politikų reikalas, jie turi deleguotą teisę spręsti tik empirinės laisvės klausimą, kuris paprastame, buitiniame ir socialiniame gyvenime sprendžiamas koks "žmogui" leistinas "grandinės ilgis", arba klausimą gal žmogų visai reikia paleisti nuo grandinės. Nes nelaisvės sistemoje žmogų laiko prirakinę kaip kokį šunį. Pvz., vergovėje, baudžiavoje, luominėje arba kastų sistemoje, autoritariniuose režimuose, diktatūrose ir t.t. Už tai, kad žmogus atrištas turime dėkoti būtent laisvės idėjai, kuri vedė šviesiausius protus kelis šimtmečius, kol buvo pasiektas šis tikslas. Toliau, kai žmogus atrakintas nuo grandinės galima spręsti ir kitus klausimus. Tačiau politikai į žmogaus galvą lįsti ir ten įsikurti kaip savo bute - neturi teisės, nes metafizinius klausimus kiekvienas sprendžia už save, vien todėl, kad tai labai paprasti ir netgi elementarūs klausimai. Nereikia vaizduoti ir įsivaizduoti kad visokie ten ... išmano geriau už kitus. Todėl šiame puslapyje, jeigu dar komentuosiu, kalbėsiu tik apie empirinės laisvės politinį klausimą - visa kita mano privatus reikalas. kuriuo dalinuosi tik su man artimais žmonėmis.

O trispalvė grandinė ir trispalvė būda man tėra dvasinis "fufliakas">>.

Linas Stankevičius rašė...

"Platonas ir Aristotelis filosofijos istorijos išmanymui yra gerai, bet mūsų, šiandieninių galvos tikrai nei kiek neblogesnės."
Tikrai džiugu. Leo Strauss, cituoju, "...didžiausieji protai. Tokių žmonių yra itin mažai. <...> Bergždžia tikėtis bent vieną iš jų apskritai kur nors surasti. Jei mūsų laiku gyventų nors vienas toks žmogus, tai būtų didelė sėkmė", jei dar būtų gyvas, taip pat labai džiaugtųsi.
Dėl to, kuriose sistemose ar režimuose žmogus laisvas / nelaisvas. Deja, čia vėl tenka grįžti prie sąvokų. Kaip žmogų apsibrėšime: tik kaip fizinį kūną (kurį galima pririšti / atrišti nuo grandinės), ar kaip dualią būtybę, kurios kūną "paleidus", galima pavergti sąmonę

Darius Mockus rašė...

Šitoje dualistinėje žmogaus sandaroje nėra nieko ypatingo. Žmogus turi pasirūpinti viskuo ir aš įsitikinęs, kad kiekvienas tai gali padaryti pats, be jokio vadovavimo iš aukščiau ir dar daugiau - be sisteminio "spaudimo", kai "dauguma" pradeda persekioti ir terorizuoti visokius "nukrypėlius"...

Čia žmogaus klausimas man yra identiškas valstybės klausimui. Valstybinis liberalizmas/libertarizmas kovoja už savo valstybės Suverenitetą, kuris ir yra empirinė laisvė, kai galingesnės struktūros aplinkui arba dabar visoje planetoje valstybę "paleidžia nuo grandinės", tai yra padaro ją nepriklausoma, suverenia ir laisva. Ir tik po tokio paleidimo nuo grandinės (arba suvereniteto iškovojimo) atsiranda galimybė rūpintis ir "dvasiniais" ir "kūniškais" dalykais. Valstybėje tas tarnavimas "žemoms aistroms" yra vadinamas Ekonomika, o aukštesniems arba metafiziniams dalykams Kultūra. Kažkodėl niekas nesako, kad valstybė kažkaip turi sudvasiškėti ir tapti idealybiniu eteriu, kokioje nors eterinėje realybėje. Visi ir žmonės ir valstybės gyvena ant žemės rutulio, ir būtent šiame pasaulyje vyksta empirinių ir metafizinių klausimų sprendimai.

Žmogaus Suverenitetą, Nepriklausomybę, Laisvę aš traktuoju taip, kaip valstybės, ir nematau jokių kolizijų tarp ekonominių (žemų) ir kultūrinių (aukštų) klausimų subalansavimo. Ir mokyti kaip gyventi nereikia nieko, nes visi su savo galvom patys viską susitvarko. Daugumos/bandos/masės spaudimas, kurį bandoma suorganizuoti nėra joks "dvasinių" klausimų sprendimas...

Linas Stankevičius rašė...

Pakalbėjus kaip suprantam laisvę, žmogų, turbūt reikia apsibrėžti („pasirinkti“) kaip suprantam liberalizmą. Kaip vieną iš galimų pažiūrų (ideologijų), gyvuojančią ir diskutuojančią su kitomis ideologijomis (be to, žinančią savo silpnas vietas ir pripažįstančią savo ribotumus, žiūr. pvz. http://www.litlogos.eu/L76/Logos_76_047_059_Degutis.pdf), ar kaip, (cituoju Andriaus Martinkaus straipsnį): „Vienas iš neoliberalizmo apibrėžimų skamba taip: „Teorija, pagal kurią rinkos mainai yra etinių normų sistemos pagrindas, pakankamas reguliuoti visiems žmonių veiksmams“. Kitais žodžiais tariant, moralu yra tai, kas turi paklausą rinkoje. Skirtingai nuo klasikinio liberalizmo (kuriame rinkos mainai galioja būtent ekonominių santykių sferoje), neoliberalizmo idealas yra totalus pasaulio ir žmogaus būties - taip pat ir „vidinio“ žmogaus pasaulio, jo „sielos“, - ištirpdymas absoliučiai išlaisvintuose rinkos santykiuose. (Dėl to neoliberalizmas kartais vadinamas „rinkos fundamentalizmu“.)“
Ku aspektu: liberalizmas įsivardina kaip istorijos pabaigos „neginčytinas laimėtojas“, ar šalia savęs „leidžia“ gyvuoti kaip „normalioms“ kad ir tokioms pažiūroms (Kultūros barai, 2013 Nr. 11, kanadietis Wade Rowland): „Dabarties mokslas jau įrodė, kad modernistinis požiūris į žmogaus prigimtį ir jos poveikį istorijai yra visiškai klaidingas. Nėra jokių duomenų, kurie leistų pagrįsti ankstyvojo modernizmo racionalistinę pretenziją, skelbiančią, esą žmonės iš prigimties linkę varžytis, nes yra nepataisomi savanaudžiai. Atrodo, esama visai priešingai – žmonės linkę bendradarbiauti ir teikti pagalbą vieni kitiems. Tačiau, nepaisydamas šios tikrenybės, liberalusis rinkos kapitalizmas primeta mums savanaudišką elgseną.“
Dėl teiginių „Žmogus turi pasirūpinti viskuo ir <...> kiekvienas tai gali padaryti pats“, „visi su savo galvom patys viską susitvarko“. Šie teiginiai nieko nekalba apie tai, kiek sėkmingai / nesėkmingai pasirūpina ir susitvarko. Liberalų atsakymas turbūt: kas kiek vertas, taip ir susitvarko. Kad žmogus visų pirma atsakingas pats už save, sutinku, be abejo. Bet manyti kad kiekvienas kiekviename žingsnyje pajėgus pasirinkti, nuspręsti, pasielgti racionaliai ir sėkmingai, - tai tas pats, kaip manyti, kad pasiskaitinėję Platoną ir Aristotelį mes savo išmanymu jau stojamės šalia jų (o kadangi žinom ir vėlesnių šimtmečių-tūkstantmečių teorijas, tai esam už juos netgi „išmanesni“).

Darius Mockus rašė...

Apie žmogų mes nepašnekėjome, nes aš, darydamas didelį nusikaltimą, aprašau jį ne filosofinėmis, bet fizikos sąvokomis ir, iš tikrųjų, nei Platono, nei Aristotelio teorijų net nenaudoju. Žmogus man pirmiausiai yra sensoriumo ir kognityviumo sistema, tarp kurių sąmonėje vyksta informacijos sintezė vadinama mintimi ir daiktu. Ši sistema yra introjekcijos struktūra apjungianti tokius elementus kaip substancija, informacija ir energija. Vadinasi žmogus yra tam tikra organinės substancijos galimybė susieti informaciją apie aplinką, kurioje jis yra ir ją suvokti. Ši galimybė yra gnostinės materijos galimybė, kuri priešpastatoma esančiai materijai, kuri į savo vidų nieko "neįtraukia". Ir dar konkrečiau, ši galimybė atsiranda smegenyse kaip holograminė lepton-fotoninė, šaltoji, žemų energijų plazma, turinti skaliarinio potencialo savybių, kurios leidžia išskaidyti ir sieti aplinkos informacijos blokus.

Dabar prie temos. Tai, ką jūs cituojate kaip neoliberalizmo ar liberalizmo apibrėžimus yra interpretacijos, o ne tai, kas yra visiems privaloma fiksuota forma - kažkas apsibrėžė ir dabar milijoną metų nebus galima pakeisti. Šioje vietoje mūsų interpretacijos keliai ir išsiskiria, nes man liberalizmas lygu laisvei, o laisvė yra paprastas žodis, paimtas iš žodyno. Tuo tarpu minėtų autorių citatose, pateikiamos ne žodyninės reikšmės, bet teorinės koncepcijos. Taigi aš remiuosi žodynu, o jūs filosofinėmis teorijomis, todėl ir nesusikalbame.

Bet esmė to, ką noriu pasakyti ne čia. Kai dirbtinai ir net tyčia neoliberalizmui primetamos negatyvios interpretacijos (mėgstama nacionalistų taktika) šmeižiamas ir paprastas žodyninis žodis "laisvė", kuri sutapatinama su visokiomis skylystėmis ir pisystėmis, kas yra totalinis absurdas nupuolantis iki visiško debilizmo. Bet čia yra nacionalistų kerštas už tai, kad pavyzdžiui, kairieji tautiškumą šitaip sukergia su nacizmu ir šitaip šmeižia tautos idėją. Toks metodas yra labai žemo lygio propaganda, kurios centras yra kokio nors "žygeivio" kerzinis batas.

Aš neseku jokiais autoritetais, imu laisvės lietuvišką sąvoką, pasižiūriu kaip šis žodis skamba kitose kalbose, randu nekonceptinį liberalizmą ir neoliberalizmą ir man į "rinkos etikas" yra nusišvilpti. Kertiniai akmenys man yra žmogaus sampratos ir valstybės santvarkos klausimas. Liberalai/libertarai nori, kad iš šitų sąvokų LAISVĖ nebūtų išimta, to nepadarys jokia dešinioji ar ultradešinioji propaganda.

Anonymous rašė...

Dariui Mockui

Pastebėjau, kad keletą kartų bandote susieti nesusiejamus dalykus - valsybę ir libertarizmą. Įmetu santraukinę citatą iš šiame portale spausdinto Pauliaus Stonio darbo "Laisvę ar tesingumas".

"Nors F. Hayekas remiasi tiek J. Locko, tiek A. Smitho išdėstytais principais, jis savo tritomyje „Teisė, įstatymų leidyba ir laisvė“ išreiškia daug radikalesnę poziciją.
F. Hayekas atskleidžia, kad spontaninėje tvarkoje individai turi elgtis laisvai, balansuodami savo veiksmus, tačiau atsisakydami leisti, kad tuos veiksmus kas nors iš šalies determinuotų.
Individas neturi jokių kitų pareigų šiai spontaninei tvarkai, išskyrus – elgtis pagal jos taisykles.
Svarbus yra F. Hayeko atsisakymas vartoti terminą „valstybė“. Vietoje jos, jis pasiūlo „valdžios“ terminą.
F. Hayeko spontaninė tvarka yra susiformavusi dėl egoistiškų motyvų vedamo individo veiksmų. Tokia tezė visiškai negali paaiškinti valstybės atsiradimo kaip egoistinių motyvų išdavos. Valstybės negalėjo sukurti „nematoma ranka“.
F. Hayeko teorijoje iškylanti spontaninė tvarka iš tikrųjų yra „bevalstybė“ visuomenė. Išnykus valstybei, spontaninės tvarkos plėtros horizontu potencialiai tampa visas Žemės rutulys. Šiuo atžvilgiu F. Hayekas neišvengia supanašėjimo su savo idėjiniais priešais – komunistais, kurie siekia valstybės pavertimo paprastu gamybos valdymu .
Todėl F. Hayekas pradeda pateisinti net monopolijas. Jo ideologinis mąstymas suardo netgi sveiku protu suvokiamas ekonominės konkurencijos taisykles. F. Hayeko spontaninėje tvarkoje nebelieka vietos ir politikai.
Izoliavusi žmogų nuo politinės veiksmo srities, rinkos elgesio taisyklių tironija produktyviuosius žmogaus sugebėjimus palieka nepaliestus, tačiau sunaikina žmonių politinius sugebėjimus.Todėl F. Hayeko katalaksija galiausiai iškyla kaip naujo tipo totalitarinė tvarka, kuri iš esmės yra antisocialinė – naikinti bet kokį bendrą žmonių gyvenimą ar jį suponuojančius moralinius jausmus.
Naujoji totalitarinė tvarka nėra politinė – šią tvarką administruoja nepolitinė valdžia, kuri tam tikromis aplinkybėmis gali pasirodyti esą žiauriausia ir tironiškiausia valdymo rūšis. H. Arendt teigia, kad šios valdžios išskirtinis politinis bruožtas yra tas, kad ja tikrai valdo „nematoma ranka“, t.y. niekas. „Tai, ką mes tradiciškai vadiname valstybe ir vyriausybe, čia užleidžia vietą grynam administravimui“ . F. Hayeko katalaksija pilnutinai atsiskleidžia kaip totalitarinė save administruojanti ir individus disciplinuojanti rinkos visuomenė, kurios neriboja jokios nacionalinės sienos."

Linas Stankevičius rašė...

Gerb. Dariau, mano manymu visų pirma išsiskiriame realybės traktavimu: ar ji tik materiali (viską paaiškina mokslas, "tikri" mokslai yra tik gamtamoksliai; visa kita tėra "kitiems neįdomios" asmeninės nuomonės) / ar duali (kurios, mano supratimu, idealiąją pusę Apšvieta ne "panaikino", o tik "paslėpė", kas sudaro puikias galimybes per "nesamą" idealybę manipuliuoti visuomenės samone).
Jūsų pastaba apie komentaro formato ankštumą, tenka pripažinti, teisinga (ne tik "filosofavimui", bet ir bendrąja diskusijos prasme). Todėl turbūt tiek. Ačiū:)

Darius Mockus rašė...

Anonimui

Iš tikrųjų, libertarizmo taikymas "tarptautinių" santykių aprašymui gal neįprastas, bet logikos klaidos čia tikrai nėra. Juk kas yra libertarizmas - tai tik socialinė būsena kokios nors grupės viduje. tačiau grupė gali būti formuojama visaip, ji nebūtinai susideda iš individų. laisvi gali būti individai, organizacijos, ir net valstybės. vienos valstybės atžvilgiu laisvė kitaip dar vadinama suverenitetu, arba nepriklausomybe. Manau, kad pagal analogiją libertarizmo sąvoką gali būti taikoma ir valstybėms, ypač padėčiai tarptautinėje arenoje, kurioje santykiai gali būti sprendžiami susitarimais, teise, arba jėga. Tautų suverenumą įtvirtinanti teisė yra libertarinė teisė, nes kiekviena tauta savo egzistencijos klausimus sprendžia pati. Tokiu atveju, valstybės valdžia yra laisva, arba suvereni, to siekis yra libertarinės santvarkos siekis, tik vienetai jau ne individai. bet valstybės arba valdžios.

item