Jūratė Laučiūtė. Ar nuogas, ar plikas – šilčiau nebus

Ry­tuo­se, tiks­liau, Vi­du­ri­nė­je Azi­jo­je itin po­pu­lia­ri pa­tar­lė: „Kad ir kiek kar­to­tum „chal­va, chal­va“, bur­no­je sal­džiau ...

Ry­tuo­se, tiks­liau, Vi­du­ri­nė­je Azi­jo­je itin po­pu­lia­ri pa­tar­lė: „Kad ir kiek kar­to­tum „chal­va, chal­va“, bur­no­je sal­džiau ne­pa­si­da­rys!“ Eu­ro­po­je – ki­taip. Čia va­do­vau­ja­ma­si ne pra­kti­ka be­si­re­mian­čiu svei­ku pro­tu, o ne­mok­šas pru­si­nu­sių mo­ky­to­jų su­kons­truo­ta tai­syk­le: Re­pe­ti­tio est ma­ter stu­dio­rum („kar­to­ji­mas yra moks­lų mo­ti­na“). Na, ir kar­to­ja­ma ... tol, kol svei­kam įkal­ba­ma li­ga.

To­kiam už­bu­rian­čiam kar­to­ji­mui ypač greit pa­si­duo­da va­di­na­mie­ji ti­krie­ji eu­ro­pie­čiai, t. y. tie, ku­rių sie­lų ne­ap­nuo­di­jo SSRS ap­ža­vai. Jiems ne tik bur­na ap­są­la nuo kal­bų apie chal­vą ar cu­krų, bet ir sme­ge­nys iš­lais­vė­ja, dia­lo­ge su opo­nen­tu ar šiaip smal­siu pa­šne­ko­vu at­si­sa­kius ele­men­ta­rios lo­gi­kos rei­ka­la­vi­mų. Toks įspū­dis su­si­da­ro, vie­no­je in­ter­ne­to sve­tai­nė­je pa­skai­čius Gin­tau­to Ba­ra­naus­ko ir Va­len­ti­no Mi­tės dis­ku­si­ją.

Vie­nas – kuo di­des­nio Eu­ro­pos Są­jun­gos (ES) su­sig­lau­di­ni­mo ša­li­nin­kas ir agi­ta­to­rius. Ir jis šių die­nų Lie­tu­vo­je – ne vie­ni­šas. Su juo - vi­si tie, ku­rie lai­ko sa­ve kai­rių­jų pa­žiū­rų de­mo­kra­tais bei (keis­to­ka kom­pa­ni­ja...) li­be­ra­lais. Pa­sta­rų­jų pra­na­šė – pro­fe­so­rė An­ne Ma­rie Slaugh­ter iš Pri­nsto­no uni­ver­si­te­to, ku­ri pir­mo­ji, pa­sak G.Ba­ra­naus­ko, iš­dės­tė “išs­kai­dy­tos de­mo­kra­ti­jos ir tarp­vals­ty­bi­nių tink­lų kon­cep­ci­ją ir ją įvar­di­jo kaip ge­riau­sią XXI am­žiaus li­be­ra­lios de­mo­kra­ti­jos kryp­tį“.

Gal tai ir la­bai pa­žan­gi kryp­tis, ypač tu­rint gal­vo­je, kad ją nu­ro­do ne koks nors Le­ni­nas su ke­pu­rė­le, o Pri­nsto­no uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rė. Ta­čiau tiems, ku­riems iš pri­nci­po ne­priim­ti­na li­be­ra­lio­ji ideo­lo­gi­ja, tei­sė­tai ky­la klau­si­mas: o kuo Lie­tu­vai, Slo­vė­ni­jai ar vi­sai ES iš­skai­dy­ta de­mo­kra­ti­ja tu­rė­tų bū­ti sim­pa­tiš­kes­nė, pa­vyz­džiui, už Pu­ti­no su­mąs­ty­tą­ją re­gu­liuo­ja­mą­ją de­mo­kra­ti­ją? To­dėl, kad ji už­gi­mė Pri­nsto­ne, o ne Mask­vo­je? Su­ti­ki­te, toks ar­gu­men­tas ga­li įti­kin­ti ne­bent pa­to­lo­giš­ką pu­ti­no­fo­bą, o sa­va­ran­kiš­kai mąs­tan­čiam žmo­gui no­rė­tų­si rim­tes­nių ar­gu­men­tų, ku­rių kol kas ne­gir­dė­ti.

Li­be­ra­lui G.Ba­ra­naus­kui opo­nuo­ja at­sar­gus ana­li­ti­kas V.Mi­tė, ku­ris ra­gi­na ne ak­lai bal­suo­ti už Briu­se­lio biu­ro­kra­tų ini­cia­ty­vas, o įsi­gi­lin­ti, svars­ty­ti ir ver­tin­ti jas pir­miau­sia va­do­vau­jan­tis Lie­tu­vos vals­ty­bės ir lie­tu­vių tau­tos in­te­re­sais.

De­ja, ob­jek­ty­vi tie­sa yra ta, kad mes dar ne­įžen­gė­me į auk­so am­žių, kuo­met rea­liai, o ne dek­la­ra­ty­viai ma­žų­jų ES vals­ty­bių in­te­re­sai gai­da gai­don su­tap­tų su Vo­kie­ti­jos, Ita­li­jos ar Len­ki­jos in­te­re­sais. Kas, pa­vyz­džiui, šian­dien iš tų, ku­rie dar ne­at­bu­ko nuo nuo­la­ti­nių re­pe­ti­tio apie švie­sią at­ei­tį ES fe­de­ra­ci­jo­je, drįs­tų pa­neig­ti, jog tai, kas šian­dien ga­li su­teik­ti lai­mę Len­ki­jai (Vo­kie­ti­jai, Ru­mu­ni­jai...), vis dar ga­li bū­ti pra­žū­tin­ga Lie­tu­vai (Če­ki­jai, Veng­ri­jai...)?

Ne­drįs­ta...

Ne­pa­tin­gė­jus įsi­gi­lin­ti į mi­nė­tą dis­ku­si­ją, akis ima ba­dy­ti ES adep­to ne­su­ge­bė­ji­mas įsik­lau­sy­ti į opo­nen­to ar­gu­men­tus. Užuot kaip nors lo­giš­kai ar moks­liš­kai (is­to­riš­kai, fi­nan­siš­kai ir pan.) ar­gu­men­ta­vęs sa­vo su­si­ža­vė­ji­mą ES fe­de­ra­ci­jos idė­ja, G.Ba­ra­naus­kas net ir po V.Mi­tės kan­džios rep­li­kos („Ba­ra­naus­kas tei­gia, jog sa­va­no­riš­kas vals­ty­bin­gu­mo at­si­sa­ky­mas su­tvir­tin­tų vals­ty­bę. No­rint su­pras­ti šią lo­gi­ką, rei­kė­tų į pa­gal­bą kvies­tis Geor­gea'ą Or­wel­lą“) ne itin įti­ki­na­mai įti­ki­nė­ja, jog ES fe­de­ra­ci­ja - sal­du, sal­du...

Vis­kas, ką pa­jė­gė G.Ba­ra­naus­kas, tai pa­siū­ly­ti opo­nen­tui skai­ty­ti ne G.Or­wel­lą, o pro­fe­so­rės A.M. Slaugh­ter iš­ve­džio­ji­mus apie iš­skai­dy­tą de­mo­kra­ti­ją, ku­ri, pro­fe­so­rės nuo­mo­ne ir G.Ba­ra­naus­ko su­pra­ti­mu, „ne­ve­da į vals­ty­bės su­ve­re­nu­mo at­si­sa­ky­mą, o prieš­in­gai – stip­ri­na vals­ty­bės ga­lias spręs­ti glo­ba­lias prob­le­mas“.

Daug klaus­tu­kų ir vie­nas šauk­tu­kas: „chal­va sal­di“!

Na, jei gal­vo­je tu­ri­ma ta did­vals­ty­bė, ku­rią lip­do li­be­ra­lai ir jų tal­ki­nin­kai, tai ne­be­lie­ka dėl ko gin­čy­tis: gal, iš­skai­džius de­mo­kra­ti­ją į to­kius smul­kius ga­ba­lė­lius, kad jų ne­be­ga­lė­tu­me nei ma­ty­ti, nei gir­dė­ti, grei­čiau­siai iš­tirp­tų ir po­rei­kis kal­bė­ti apie kaž­ko­kį su­ve­re­ni­te­tą. O ta­da jau iš­ties su­stip­rė­tų vals­ty­bės – nau­jo­sios su­per­vals­ty­bės - ga­lios.

Ta­čiau jei pri­si­min­tu­me na­cio­na­li­nes vals­ty­bes, pa­ti­kė­ju­sias gra­žio­mis idė­jo­mis ir su­si­bū­ru­sias į lais­vų Eu­ro­pos vals­ty­bių kon­fe­de­ra­ci­ją, - kas lik­tų iš kiek­vie­nos jų su­ve­re­ni­te­to, de­for­ma­vus tą de­mo­kra­ti­ją, ku­rios įkvėp­tos jos ir sto­jo į ES?

De­ja, at­sa­ky­mą ga­lė­tų duo­ti ne­bent G. Or­wel­las.

Tie­sa, G.Ba­ra­naus­kas, no­rė­da­mas pa­de­mons­truo­ti, ko­kias „ga­li­my­bes“ Lie­tu­vai at­ver­tų pa­si­da­li­ji­mas su­ve­re­ni­te­tu, pri­si­mi­nė ener­ge­ti­ką. At­seit, jei ES bū­tų bu­vu­si fe­de­ra­ci­nė vals­ty­bė, Vo­kie­ti­ja ne­bū­tų ga­lė­ju­si ties­ti du­jo­tie­kio su Ru­si­ja Bal­ti­jos dug­nu, tuo pa­kenk­da­ma Lie­tu­vos in­te­re­sams. Gra­žu, bet ne­pa­na­šu į tie­są. Nes net dar ne­su­si­lie­jus į vie­ną vals­ty­bę, ES biu­ro­kra­ti­ja jau rei­ka­lau­ja vi­so­se ES na­rė­se su­vie­no­din­ti du­jų ak­ci­zus. Su­ma­ny­mas pra­stas dėl to, kad Briu­se­lis nė ne­pas­te­bi, jog Lie­tu­va jau ir be to dūs­ta, mo­kė­da­ma už du­jas di­džiau­sią kai­ną vi­so­je ES. Ti­krai keis­ta, kad į spren­di­mus pri­imi­nė­jan­čias gal­vas ne­šo­vė min­tis, kad toks ak­ci­zų su­ly­gi­ni­mas Lie­tu­vos du­jų var­to­to­jus įmur­dys į dar gi­les­nę fi­nan­si­nę duo­bę. Bet, ma­tyt, ši­to­kios „ly­gy­bės“ rei­ka­lau­ja ES dek­la­ruo­ja­mas pliu­ra­liz­mas, tei­sin­gu­mas, so­li­da­ru­mas?

Pa­ga­liau, ko čia rū­pin­tis, kad kaž­kas liks nuo­gas, jei jis jau ir da­bar pli­kas...

Šaltinis: www.lzinios.lt

Susiję

Jūratė Laučiūtė 7538101658252635174

Rašyti komentarą

item