Petras Ragauskas. Dėl LRT sutartinių konfidencialumo įsipareigojimų

Bernardinai.lt nuotr. Tiesos.lt LRT prieš kelias savaites Seimui pateikė su prodiuserinėmis kompanijomis 2013-2017 metais sudarytų ...

Bernardinai.lt nuotr.

LRT prieš kelias savaites Seimui pateikė su prodiuserinėmis kompanijomis 2013-2017 metais sudarytų sutarčių sąrašą. Jose yra sutarčių datos ir kompanijų pavadinimai, bet nenurodytos konkrečios paslaugos ir sumos.

Remiantis BNS pateikiama informacija, LRT ir LRT Tarybos vadovai paaiškino negalintys pateikti duomenų dėl sutartinių konfidencialumo įsipareigojimų ir nurodė, kad esant reikalui galėtų kreiptis į prodiuserines kompanijas ir prašyti sutikimo pateikti informaciją Seimo nariams. Nurodoma, kad Seimo nariai šį LRT valdymo organų paaiškinimą priėmė ir reaguodami į jį suformulavo prašymą kvadratu: „maloniai prašytume LRT Tarybą kreiptis į nepriklausomus prodiuserius (prodiuserines įmones), prašant jų sutikimo pateikti Seimo nariams konfidencialią informaciją“.

Ši reakcija nepanaši į tokią, kuri derėtų parlamentinės respublikos Seimui – Tautos atstovybei (netgi jei mūsų valdymo tipui, pasak Konstitucinio Teismo, „būdingi ir kai kurie vadinamosios mišriosios (pusiau prezidentinės) valdymo formos ypatumai“). Tiek todėl, kad Seimas turi aiškius konstitucinius įgaliojimus prašyti šios informacijos bei ją gauti, tiek ir todėl, kad toks LRT valdymo organų pasufleruotas „kelias“ reiškia potencialią patinę situaciją: Seimas ne tik nekritiškai pripažįsta LRT administracijos ir tam tikro juridinio asmens dvišale komercine sutartimi sulygtą komercinės paslapties statusą tam tikrai informacijai, bet ir netiesiogiai sutinka, kad komercinei paslapčiai suteikiamas netgi jo konstitucinius įgaliojimus viršijantis statusas. Jei 70 proc. neturinčių ką slėpti kompanijų sutiks atskleisti konkrečias paslaugas ir kainas, o turinčios ką nuslėpti (natūraliai) tokios sutikimo neduos, Seimas turės tik informacijos, kuri rodys, kad viskas yra tvarkoje. Kokią išvadą tokiu atveju reikės formuluoti?

Reikia paminėti, kad šiuo požiūriu svarbus ne tik bendrasis Seimo statusas parlamentinėje respublikoje, bet ir mūsų Konstitucijoje labai aiškiai įtvirtinta specializuota Seimo funkcija – prižiūrėti kaip vykdomas valstybės biudžetas (žr. Konstitucijos 67 str. 14 p.). Taip pat su šia funkcija organiškai susiję įgaliojimai gauti informaciją apie tai kaip finansavimą iš valstybės biudžeto gaunantys subjektai jį realiai panaudoja (kiek ir už kokias prekes bei paslaugas moka).

Galima įsivaizduoti kiek analogiškas LRT valdymo organų atsakymas įtikintų ikiteisminį tyrimą dėl kokios nors nusikalstamos veikos (piktnaudžiavimo tarnyba, kyšininkavimo, lėšų iššvaistymo ir pan.) atliekančias teisėsaugos institucijas. Turbūt suprantame, kad teisėsaugos institucijos ilgai nežaistų formulėmis „maloniai prašytume kreiptis prašant“, o susitvarkytų taip, kaip matėme darant Darbo partijos „juodosios buhalterijos“ byloje.

Apskritai komercinių paslapčių apsaugai, jei tik tam tikra informacija pagrįstai priskiriama šiam tipui, taikytinas ne atsisakymas teikti informaciją, o kitos garantijos. Pirmiausiai – procedūrinės (informavimas, kad informacija laikoma komercine paslaptimi), taip pat – teisinės (pagal Baudžiamojo kodekso 211 str. „Tas, kas atskleidė komercine paslaptimi laikomą informaciją, kuri jam buvo patikėta ar kurią jis sužinojo dėl savo tarnybos ar darbo, jeigu ši veika padarė didelės turtinės žalos nukentėjusiam asmeniui, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų“, o pagal Civilinio kodekso 1.116 str. kyla pareiga atlyginti neteisėtai atskleidžiant komercinę paslaptį padarytus nuostolius). Juk ir informacijos pateikimas audito įmonei kelia grėsmių, kad kas nors ir darbuotojų ją atskleis. Tačiau tai nelaikoma kliūtimi atlikti LRT finansinį auditą. O gal LRT atveju audito įmonė jį atlieka nežinodama sumų ir pirkinių?

Seimo Pirmininkas baudėsi kelti šios institucijos prestižą. Bet Seimo prestižas susijęs ne vien su nederamai besielgiančiais Seimo nariais. Jis susijęs ir su institucijos požiūriu į save. Jei pats Seimas savęs negerbia, jo negerbs ir piliečiai.

Petras Ragauskas yra Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politinių mokslų instituto docentas.


Susiję

Linas V. Medelis. Naudingos pamokos Lietuvai: kaip Lenkija prarado Ukrainą

Varšuva išstumta iš žaidėjų, turinčių įtakos krizės Ukrainoje suvaldymui. Taip mano ne vienas lenkų politikos apžvalgininkas. Rytų Europos klausimų ekspertės Marijos Pšelomiec (Przełomiec) nuomone p...

Vytautas Keršanskas. Okupantų statyti paminklai tebesaugo „okupuotą“ piliečių sąmonę

Kas atsakingas už Žaliojo tilto skulptūras? O kas už dar daugiau nei du šimtus sovietinius karius šlovinančius (ne atmenančius!) visoje Lietuvoje išsimėčiusius memorialus? Stebint Lietuvoje vyksta...

Gen. mjr. Jonas Kronkaitis. Lietuvai reikia susigrąžinti šauktinių kariuomenę

Lrytas.lt nuotrauka Šią vasarą viešėdamas Lietuvoje susitikau su įvairaus amžiaus ir profesijų žmonėm. Jie nuteikė mane optimistiškai, buvo matomas didelis žmonių susirūpinimas krašto apsauga. Mūs...

Rašyti komentarą

NAUJAUSI

NAUJAUSI

Vytautas Sinica. Svarbiausias metų politinis įvykis

Ne karas Artimuosiuose Rytuose, ne NATO viršūnių susitikimas ir ne joks įstatymas, kurį priėmė šis Seimas, yra svarbiausias šių metų politinis įvykis.Palyginti tyliai įvyko tikras politinis žemės dreb...

Romualdas Žekas. Nepykite pavadinti kurmiais. Verčiau susimąstykite.

Kartais taip pavadinu kai kuriuos savo kolegas gydytojus. Dažnai labai gerus specialistus. Net su mokslinėmis regalijomis. Protingi neužpyksta, nes tai darau be jokio pykčio ar nepagarbos. Taip kartai...

Valdas Sutkus. O tuo metu Amerikoje

Niujorko žydų Stokholmo sindromas - jie balsavo už antisemitąNiujorko Demokratų partijos pirminius kandidatų į mero postą rinkimus laimėjo atvirai antisionistinėmis nuostatomis garsėjantis iš Ugandos ...

Vytautas Sinica. Tautos atmintis ir tautinė savigarba

Tauta turi atmintį ir tauta turi savigarbą. Tiksliau, gali turėti. Dar tiksliau, privalo turėti. Yra įmanoma neturėti jų abiejų, nors kiekvienos sveikos ir išlikti siekiančios valstybės tikslas yra jų...

V. Sinica siūlo Birželio sukilimo deklaraciją pripažinti Lietuvos valstybės teisės aktu

Seimo narys, Nacionalinio susivienijimo atstovas Vytautas Sinica penktadienį užregistravo įstatymo projektą, kuriuo siūloma 1941 metų birželio 23 dieną Kaune per radiją perskaitytą pareiškimą „Lietuvo...

item