Gabrielius Zaveckas. Tikėjimui reikia proto arba kodėl tikintieji lieka nesuprasti visuomenėje
Ginčai tarp tikinčiųjų ir pasauliečių dėl tikėjimo bei religijos ko gero nenurims tol, kol pasaulyje neišnyks viena arba kita minėta gr...
https://www.propatria.lt/2016/07/gabrielius-zaveckas-tikejimui-reikia.html?m=0
Ginčai tarp tikinčiųjų
ir pasauliečių dėl tikėjimo bei religijos ko gero nenurims tol, kol pasaulyje
neišnyks viena arba kita minėta grupė. Tiesa, jeigu šias dvi barikadas grubiai
laikytume kraštutinumais, viduryje dar būtų trečia grupė (ko gero, savo narių
skaičiumi gausiausia) – „drungnieji“. Kitaip tariant, tie, kurie arba palaiko
vieną pusę labiau, nei kitą, tačiau tvirtai negina tos pusės interesų, arba
praktikuoja/nepraktikuoja kai kurių religinių praktikų vien iš įpročio, be
didesnio įsigilinimo ir susimąstymo.
Šiame straipsnyje ryšiuosi galbūt ne pagal
jėgas ambicingam žingsniui – racionaliam krikščioniško tikėjimo vertinimui, kai
pats save laikau praktikuojančiu kataliku. Kodėl? Nes tiek tikintieji
(katalikai, kiti krikščionys, bet kuriai religijai priklausantys ar tikintys į
Dievą, bet savęs nelaikantys nei vienos religijos atstovais), tiek „drungnieji“,
tiek ateistai, vertindami vieni kitus bei save, dažnai nesugeba racionaliai
įvertinti situacijos bei savo ir oponentų argumentų. Dažniausiai (jokiu būdu
nesakau „visada“) ateistai dėsto savo argumentus neįsigilinę nei į dogmatines
tiesas, nei į tikėjimo, kaip asmeniško ir intymaus ryšio su Dievu, ypatybes;
tikintieji dažnai subjektyviai vertina ateistus (nes taip pat neįsigilina į jo
ginamos pozicijos idėjas) ir kiekvieną akivaizdžiai neatliekantį įvairių
krikščioniškų praktikų būna linkę laikyti ateistu (apskritai dažna tikinčiųjų
klaida – įsitikinimas, kad ateistas negali siekti būti geru, doru žmogumi).
Kitaip tariant, kiekviena pusė dažnai gilinasi tik į savo tiesas, kitas
apžvelgdama paviršutiniškai, nors ir žinoma, kad nuodugnus varžovo pažinimas
yra būtinas laimėti pergalei.
I. Tikėjimo nauda
Sakydamas, kad didžiausia klaida religingų
žmonių ginčuose su ateistais ir sekuliariaisiais yra dvasinio išganymo,
pomirtinio gyvenimo, aiškinamo pagal tikinčiojo suvokimą, ir vertybių sistemos interpretacija,
iš esmės klysčiau. Juk šie trys dalykai, ko gero, ir yra kiekvienos religijos
pagrindas, ir būtų savotiškas paradoksas jais nesiremti, bandant, kraštutinių
religinių srovių žodžiais, „bedievio pagonies“ atvesti į doros kelią. Tačiau
šie dalykai nėra svarus argumentas netikinčiam individui: bandyti įsiūlyti
išganymą pomirtiniu gyvenimu netikinčiam žmogui būtų tas pats, kaip
sportininkui kultūristui įsiūlyti tapybos teptuką. Teoriškai tai įmanoma, jeigu
kultūristas neturės tvirtos savo nuomonės („stuburo“), o teptukų pardavėjas
gebės puikiai reklamuoti prekę. Arba jeigu pardavėjas pasitelks hipnozę ar
šantažą.
Vis dėlto, šiuo pavyzdžiu norėjau iliuostruoti
štai ką: kaip ir kultūristui teptukas atrodo nereikalingas (nes jis neužsiima
tapyba), taip ir aiškinimai apie sielos išganymą pasaulietį arba ateistą vargu
ar privers susimąstyti apie tikėjimo naudą. Vadinasi, abi puses vertėtų ginti argumentais,
kurie turi svorio visiems.
1. Pagarba
kitiems. Tai, ką krikščionys vadina „artimo meile“, dažnas gali pavadinti
tiesiog elementaria pagarba. Vis dėlto, meilė ir pagarba artimui būdinga ne
vien krikščionybei, bet visoms religijoms (nors ir kiekviena religija
skirtingai interpretuoja, kas yra „artimas“). Ko gero, be pastangų su kitais
elgtis pagarbiai ir maloniai, joks tikėjimas (žmonių, priskiriančių save
kažkuriai religijai ir nepriskiriančių) nebūtų prasmingas. Tačiau kuo skiriasi
tikintieji nuo pasauliečių ar ateistų, paprasčiausiai besistengiančių gyventi
dorai? Tikintieji jaučia atsakomybę ne vien už save, bet ir už kitus. Teisinga
būtų šį teiginį suformuluoti ir kitaip: tikintieji suinteresuoti ne vien savo gerove. Ir, drįsčiau teigti, jog
visuomenė, kurioje individai rūpinasi ne vien savimi, turi daugiau perspektyvų.
2.
Pakantumas.
Gerbdami ir mylėdami kitus, tikintieji privalo būti atviri jų pažiūroms,
idėjoms, išvaizdai, pomėgiams ar kitiems bruožams, net jei tie bruožai
prieštarauja pačių tikinčiųjų pažiūroms (savaime suprantama, tik tuo atveju,
jeigu kažkieno pažiūros nekelia grėsmės ir nesiekia žalos kitiems). Toks
atvirumas jokiu būdu nereiškia pasidavimo „laiko dvasios“ diktuojamoms madoms.
Priešingai. Tai gera proga protu ir argumentais parodyti tikinčiojo pozicijos
racionalumą.
3. Drąsa ir
tvirtumas. Tikintysis, pasitikėdamas savuoju Dievu ir jo valia, nors ir
jausdamas žmogišką silpnumą, valingai stengsis atlikti savo pareigas. Be to,
pasitikėdamas Dievo globa, jis gali ryžtis nepaklusti vyraujančiai ydingai
nuomonei visuomenėje: krikščionys tai darė nuo pat judėjimo pradžios
(prisiminkime pirmuosius kankinius) ir tęsia Naujausiasiais laikais
(prisiminkime Katalikų Bažnyčios kronikos leidimą Lietuvoje ir mitingus bei
protesto akcijas Sąjūdžio metais). Tikinčiųjų drąsos pareikalavę veiksmai kai
kuriais atvejais gali ginti žmonių teises ir laisves, kovoti su tironija.
4. Mirties
baimės nebuvimas. Tikintieji ir pasitikintieji Dievu dažniausiai nebijo
mirties, ypač jeigu gyvena dorai ir tiki pomirtiniu gyvenimu. Savaime
suprantama, nenoriu pasakyti, kad tikintieji – antžmogiai, kurie nejaučia
baimės ar kančių. Kaip sakoma, „baimės nejaučia tik bepročiai“. Kalbu apie
baimės, kaip valingų poelgių, nebuvimą, o ne apie emociją. Kodėl? Nes dorai
gyvenančiųjų laukia „atpildas Danguje“. Čia aš neraginu skaitytojų dorai
gyventi, o tiesiog įvardinu vieną iš tikėjimo privalumų: XXI-ajame amžiuje
žmonių streso lygis itin didelis (2009 metais, lyginant su 1983 m., Amerikoje
jis paaugo 18% moterims ir 24% vyrams[1]);
vienos svarbiausių to priežasčių yra didelis gyvenimo tempas bei baimės.
Mirties baimė – viena didžiausių baimių žmogaus gyvenime. O tikintieji,
manantys, jog viskas nesibaigia šiuo pasauliu, jos nebijo arba bijo mažiau.
Atitinkamai mažėja ir jų streso lygis.
5. Materialių ir
dvasinių dalykų balansas. Žmonės, vertinantys materialius turtus, jais nuolat
rūpinasi ir dėl to streso lygis taip pat didėja. Potraukis būti turtingesniam,
gražiau apsirengusiam nei kiti arba skaniai ir sočiai pavalgyti yra savotiškas
natūralus instinktas ir pats savaime nėra nei geras, nei blogas. Tačiau jis yra
daugybės manijų bei priklausomybių priežastis; tos priklausomybės ne tik didina
streso lygį, bet ir kelia pavojų sveikatai, socialiniai gerovei. Taip,
katalikams nėra privaloma pasirinkti asketišką gyvenimo būdą, tačiau katalikybė
vertybe laiko pirmenybės teikimą dvasiniams turtams, ir tik tada kapitalui. Be
to, kartais tikinčiųjų žemiški poreikiai netgi kuklesni, kadangi pirmenybę jie
teikia „lobiui Danguje“.
6.
Pasiaukojimas.
Tikintieji neretai stengiasi „iškeisti“ savo interesus dėl kitų interesų
norėdami gyventi dorai bei dėl jau minėtų kuklesnių materialinių poreikių:
atliekančius išteklius jie linkę ne kaupti (kapitalo ar kitu pavidalu), bet
atiduoti kitiems. Kaip rašoma viename puslapio www.mentalhealth.org.uk straipsnyje[2],
aukojimasis dėl kitų stimuliuoja smegenų dalį, atsakingą už džiaugsmo pojūtį –
taip gerinama bendra savijauta, žmogus tampa socialesnis. Rūpinimasis kitais
taip pat atitraukia mus nuo savų problemų. Be to, padėdamas kitiems, individas
ugdo pasitikėjimą savo jėgomis, savikontrolę ir optimizmą.
7.
Viltis. Tikėjimas
žmogui suteikia vienokią ar kitokią viltį, padeda tikėti ateitimi. Dėl tikėjimo
pomirtiniu gyvenimu, nesėkmės, patirtos dabartyje, neatrodo tokios skausmingos.
Kai kurių religijų atstovai netgi tiki, jog vienas ar kitas sunkumas yra tarsi
Dievo išbandymas, kuris teikia vienokią ar kitokią naudą mums – sustiprina
valią, pastabumą, užgrūdina kūną, protą ir sielą.
8.
Darbštumas ir
darbo našumas. Tikintieji mano, jog „gyvena dėl kitų“ – tai savotiška (aukšto
lygio) gyvenimo forma. Dėl pasiryžimo aukoti savo laiką, interesus ir netgi
sveikatą, tikintieji gali būti itin produktyviais darbuotojais. Neretai darbas
gali būti jų gyvenimo „varikliuku“, nes jeigu tikintysis mano, jog dirba iš
pašaukimo, dėl saldžių (sau arba kitiems) vaisių bus pasiruošęs sukramtyti ne
vieną karčią šaknį.
9. Savikritika
ir gebėjimas pripažinti savo klaidas. Išpažinties metu (praktinės, kai nuodėmės
išsakomos dvasiniam vadovui, arba dvasinės, kai išsakoma tiesiogiai Dievui)
žmogus garsiai išsako tai, ką galbūt norėtų nuslėpti. Garsiai išsakoma klaida
žmogų priverčia ją pripažinti. O gebėjimas pripažinti savo klaidas artina prie
atviro, plataus mąstymo, „kai neįsitveriama“ vienos kurios nors tiesos.
Atitinkamai praėjęs daugelį „ugdymo filtrų“, auga ir objektyvumas. Vadinasi,
tikinčiojo savikritika padeda jam ne vien pripažinti klydus, bet ir gilintis į
pasaulio bei visuomenės tiesas.
10. Plačios pažiūros. Gerbdamas kitus ir būdamas
tolerantiškas, tikintysis bus pasiruošęs priimti kitokią nuomonę ir pažiūras.
Jis laikysis savo pozicijos, tačiau tuo pačiu metu sugebės išklausyti kitą.
Teisingas tikintysis nebruka savo pažiūrų kitiems per prievartą; jis vis dėlto
turi teisę rūpintis ne vien savo emocine ir dvasine būkle ir išreikšti rūpestį,
paraginti elgtis taip, kaip jam atrodo teisinga – tačiau kai raginimas tampa
įkyriu arba fanatišku priminimu ar net reikalavimu, tikintysis nėra tikras
tikintysis, nes yra uždaras ir ignoruoja realybę, nepriima kitų žmonių.
11. Viską
sudėjus – geresnė ir stabilesnė
emocinė būklė. Tikintieji, patirdami mažiau streso, atitinkamai turi daugiau
šansų būti laimingi. Vertindami dalykus objektyviai, jie išvengs didelių
emocinių svyravimų, o dideli emociniai svyravimai veda prie neapgalvotų
sprendimų. Be to, pavyzdingas tikintysis bus naudingas visuomenei.
II. Ne viskas ir ne visada gražu
Vis dėlto, neteisingai suvokiamas tikėjimas
žmogui gali ir pakenkti. Tuomet tai, kas, teisingai suprantant tikėjimą, būtų
buvę nauda, tampa žala pačiam tikinčiajam arba netgi visuomenei. Keli tokios
žalos pavyzdžiai.
1. Dvasinio
gyvenimo pervertinimas. Tikintiesiems kyla pavojus, kad jie ims pervertinti dvasinius
dalykus. Žmogus pasineria į kraštutinį dvasingumą. Tai gali pasireikšti
įvairiai: nuo karštligiško aukojimo labdarai (besitikint už tai pelnyti dvasinį
išganymą), kai pats neturi galimybės patenkinti savo ar savo šeimos poreikių,
iki visiško baimės nebuvimo patirti fizinį skausmą, netgi anksčiau minėtu
mirties baimės nebuvimu, tik šįkart, baimės nebūna ne tik kaip valingo veiksmo,
bet ir kaip emocijos. Beprotystės požymiu laikytinas baimės nebuvimas gali
paskatinti tokį „tikintįjį“ pakenkti sau.
2.
Fanatizmas. Anot
skirtingų šaltinių, šiuo metu pasaulyje yra nuo 20000 iki 40000 krikščionių
sektų ir apie 150 musulmonų bendruomenių, nepriklausančių pagrindinėms islamo
šakoms. Tai įrodo, kad kraštutinumų ne tik neįstengiama išvengti; kraštutinumai
– itin dažnai pasitaikanti problema religinėse bendruomenėse. Kiekvienoje
religijoje pasireiškia fanatiško tikėjimo atvejų, kai pasireiškia šiurkščios
interpretacijos ir asmenys panyra į pernelyg drastiškas praktikas: sadizmą, mazochizmą,
satanizmą; karštligiškai bruka savo pažiūras kitiems, apleidžia rūpinimąsi savo
dvasine, emocine ir fizine būkle.
3. Uždarumas.
Tikėjimas kartais gali išugdyti ir priešingą plačioms pažiūroms charakterio
ypatybę: uždarumą. Kai tikintysis pripažįsta tik savo pažiūras ir nenori net
išklausyti kitų nuomonės vienu ar kitu klausimu, jis, gali būti, artėja prie
fanatiško tikėjimo. Šioje situacijoje uždari tikintieji gali mėginti brukti
savo pažiūras per prievartą, net kai pašaliniai žmonės atsisako palaikyti
ryšius, nes jų bendruomenės išlikimui paprasčiausiai reikalingi nauji nariai.
Dažniausiai tai būdinga krikščioniškoms save vadinančioms sektoms.
4.
Nepilnavertiškumo
kompleksas ir perdėtas drovumas. Protingai suvokiamas tikėjimas ugdo dorybes.
Tačiau netinkamai suvokiamas tikėjimas, vietoje pagarbos kitam, nuolankumo ir
skaistumo gali išugdyti nepilnavertiškumo kompleksą bei perdėtą drovumą. Žmogus,
nenorėdamas pasirodyti nemandagus, nepagarbus, bijos reikšti savo nuomonę, gal
netgi laikys save silpnesniu ir leisis išnaudojamas. Tuo tarpu nenorėdamas
paniekinti kito teisių bei tikėjimo ugdomo skaistumo, asmuo gali bijoti net
menkiausio intymumo. Pavyzdžiui, prisiminkime vieno žymiausių pasaulio rašytojų
Fiodoro Dostojevskio romaną „Broliai Karamazovai“. Kol gyveno vienuolyne, Aleksejus
Fiodoravičius drovėjosi net pažiūrėti į moteris.
5.
Neveiksnumas.
Radikalus tikintysis gali pervertinti Dievo visagalybę ir nuvertinti žmogų
(tiek save, tiek ir kitą). Toks individas nesigaili savo neigiamų poelgių, bet
ima juos teisinti nes, esą, „Dievas gailestingas ir viską atleidžia“.
Neveiksnumas gali pasireikšti ir kitų asmenų veiksmų teisinimu, kai,
nuvertindamas save, žmogus „atiduoda viską į Dievo rankas“ ir savotiškai
atsiriboja nuo atsakomybės, katekizmo žodžiais tariant, „pikta darantį
sudrausti“ žodžiais ar veiksmais.
6. Perdėtas
aukojimasis dėl kitų bei didybės manija. Teris Prečetas, britų novelistas,
kurio kūriniai dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje buvo Jungtinės
Karalystės bestseleriai, yra pasakęs: „Kuklumas tėra užsimaskavusi puikybė“. Psichologiškai
įrodyta, kad aukojimasis dėl kitų suteikia emocinį pasitenkinimą savimi. Kai
aukojimasis besiaukojančiajam atrodo turįs daug didesnę reikšmę, nei turi tam,
dėl kurio aukojamasi, ilgainiui tokiam aukojimuisi kyla pavojus tapti
priklausomybe, vėliau išaugančia į didybės maniją – tikintysis, pats manydamas,
jog aukodamas save ir kitiems darydamas gerą darbą pelnys Dievo malonę, iš
tiesų tenkina savo ego. Savo interesų išsižadėjimas gali būti vertybė, tačiau
tik tada, kai išsižadėjimas yra reikalingas. Pavyzdžiui, aukojimas labdarai yra
vertybė, tačiau ne tuo atveju, kai dėl aukos tenka priversti savo šeimą gyventi
skurde.
Reziume – tikėjimo pagrindinė funkcija – žmogaus rūpinimasis savo dvasine būkle ir
sielos išganymu. Vis dėlto, tikėjimas teikia ir šalutinės naudos, dažnai
išugdančios svarbių vertybių ar netgi gebėjimų, praverčiančių bendravime ar
netgi karjeroje. Tačiau, drįsčiau teigti, neteisingai suprastas tikėjimas yra
didelis pavojus ne tik suteikti naudos asmens dvasiai, bet netgi galintis ją
sužlugdyti.
1 komentaras
Manau, vienas iš evangelijos aiškinimo trūkumų pas mus yra tas, kad pernelyg susikoncentruojama į laimę pomirtiniame gyvenime. Dorai elgsies - pakliūsi į dangų. Svarbiau būtų akcentuoti tai, jog iš tiesų gyvenant tikėjimu, atvira širdim priimant tiesą, džiaugsmas ir ramybė ateina čia ir dabar.
Rašyti komentarą