Linas Braukyla. Eisena prieš vertybes

Žodis „vertybės” kalbos kraitelėse yra ne šiaip sau. Jis skirtas tokiems žodžių junginiams, kaip „jūsų vertybės”, „mūsų vertybės”, „eur...


Žodis „vertybės” kalbos kraitelėse yra ne šiaip sau. Jis skirtas tokiems žodžių junginiams, kaip „jūsų vertybės”, „mūsų vertybės”, „europietiškos vertybės”, „krikščioniškos vertybės”, „bendros vertybės”, „skirtingos vertybės” ir panašiai be galo. Tai labai patrauklus vertybinis puodelis ir patogus būdas pasakyti kažką neaiškaus. Kartais tai reiškia „brangu ir svarbu, bet tik kažkam, ne visiems”. Kartais — „kažkas, ką grupė žmonių galbūt laiko brangiu ir svarbiu”. Neaišku?

Aišku ir neturi būti, nes jei pasklinda „vertybių” kerai, aiškintis toliau nebereikia — tai jau individualus reikalas.

„Vertybės” kilo iš mokslo pasaulio, kai jis siekė būti nešališkas ir nepataikauti jokiai nemokslinei (vertybinei) teiginių sistemai. Dėl jų, kaip ir dėl skonio, mokslininkai nesiginčija. Tokiame fone viskas yra gražu ir logiška (žinoma, su savomis išlygomis, nes ilgainiui vertybinis neutralumas buvo ištremtas į Utopiją). Blogiausi nutikimai vyksta, kai šis žodis perkeliamas į kasdienybę.

O jei jis dingtų? Jei jis būtų išmestas į sąvokų šiukšlyną?

Dingtų tokie nesusipratimai kaip „krikščioniškos vertybės”, „bendražmogiškos vertybės” ir „europietiškos vertybės”. Būtume priversti kalbėti tiksliai, atkasti visų „vertybių” šaknis ir diskutuoti dėl principų, o ne dalintis „preferencijomis”. Nebebūtų galima skųstis dėl vertybių krizės, reikėtų mąstyti apie jos priežastis. Grįžtų graikiškas pasiūlymas laikytis dorybių, atsirastų ir Kristus, pamatytume Renesanso bei Apšvietos pasaulio vizijas, imtų vaidentis postmodernizmas ir nebetikėjimas tiesa. Tada atsivertų akys ir būtų apnuoginti prieštaringumai bei nenuoseklumai; praregėtume, jog yra esmiškai nesutaikomų dalykų (kurie, kol dar buvo vadinami „vertybėmis”, lyg ir puikiai derėjo).

Žinoma, tai tik dar viena svajonė: Lietuva be vertybių. Tačiau tikiu, kad iš šios pasakos, kaip ir iš visų, galima pasimokyti. Svarbiausia, galima tai pritaikyti politikoje.

Politika yra bendrųjų (o ne individualiųjų) reikalų tvarkymas. Todėl bet ką pavadinus „vertybe”, ši žaibiškai išgaruoja iš tikrosios politikos. Jei šeima yra vertybė, jos nėra politikoje. Telieka tik gražus (o iš tikrųjų pasibjaurėtinas) pasidalijimas apie „tradicinės šeimos” svarbą „tradiciniams žmonėms”. Visa laimė, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijoje šeima nėra vertybė. Tai yra „visuomenės ir valstybės pagrindas”. Ne naujiena, kad tas pagrindas skeldėja ir trūkinėja, bet dėmesio jam atnaujinti galima tikėtis tik tada, kai jis ir bus sąmoningai laikomas pagrindu.

Birželio 1 dieną Vilniuje vyks eisena už šeimą. Savaime tai yra protestas prieš šeimos laikymą vertybe. Šis visuomeninis (ir, tikiuosi, politinis) veiksmas nėra vien skonio reikalas, tai pasirinkimas naujai pažiūrėti į Konstituciją ir kurti Lietuvą stiprinant jos pagrindą.

Argi reikia sakyti, kad pareigą dalyvauti eisenoje prieš vertybes turi jausti tiek šeimos, tiek kiekvienas pilietis?

Šaltinis: www.neliberaliai.lt

Susiję

Linas Braukyla. Pagalbinį apvaisinimą bandoma įteisinti apeinant Seimą

Grupės parlamentarų pasiūlymas perleisti pagalbinio (arba dirbtinio) apvaisinimo reglamentavimo teisę vyriausybei ne tik keistas, bet ir galimai prieštarauja Konstitucijai. Taip teigiama Seimo Teis...

Linas Braukyla. Niekieno pilietiškumas

Kasmečio pilietinės galios indekso matavimo rezultatai gali kiek nuliūdinti: 2014 metais lietuvių pilietiškumas krito. Visgi daug didesnį rūpestį turėtų kelti ne grėsmė pilietiškumui, bet grėsmė p...

Linas Braukyla. Skyriais, bet ne skyrium: ateitininkai politikoje

Kai Antanas Maceina bandė nubrėžti gaires Studentų ateitininkų sąjungai, jis pradėjo nuo dviejų skirtingų visos ateitininkijos tikslų: savęs auginimo ir darbo kitų labui. Pirmoji veikla, sako jis, bū...

Rašyti komentarą

2 komentarai

Anonimiškas rašė...

Kažką suvėlei pabaigoje. Nors straipsnio pradžia iki šnekų apie Graikiją - patiko

Anonimiškas rašė...

Ačiū, visos suktybės (ir, ačiū Dievui, ne tik jos) gimsta žodžiuose.

NAUJAUSI

NAUJAUSI

Vytautas Sinica kviečia į jo knygos „Kolonizacija“ pristatymą Vilniuje

Renginio nuoroda „Facebook“ platformoje:https://fb.me/e/3ia8KduM7Parlamentaras dr. Vytautas Sinica kviečia susitikimui-diskusijai Vilniuje, kurio metu pristatys savo naujausią knygą „Kolonizacija“. Pr...

Serre Verweij. Naujojo Popiežiaus dilemos ir iššūkiai

Turime naują popiežių, išrinktą jubiliejiniais metais. Jam iš karto tenka spręsti daug svarbių uždavinių ir dilemų. Tai gali atrodyti savaime suprantama kiekvienam naujam popiežiui, tačiau 2013 m. pop...

Dėl imigracijos ir ekonominių priežasčių dau trečdaliai vokiečių emigruotų, jei tik galėtų

Vokiečiams jau atsibodo viena bloga vyriausybė po kitos, todėl dauguma jų nori pabėgti ne tik iš Vokietijos, bet ir iš visos ES. Prieš kelias dienas paskelbtos naujos „YouGov“ apklausos duomenimis, 3...

Asta Višinskaitė - Katutė. 1941 m. birželio sukilimas - prielaidos pasipriešinimui

Šis straipsnis yra pirmoji dalis tekstų serijos, skirtos geriau supažindinti visuomenę su birželio sukilimu.Lietuva kelis kartus yra kilusi į sukilimą, siekdama atkurti savo valstybę. Kiekvieną kartą,...

Javier Villamor. Išjunk šviesą, Europa: Briuselio energetikos fantazijos kaina

Pagrindinės Ispanijos energetikos bendrovės – „Iberdrola“, „Endesa“ ir EDP – išlieka priblokštos. Po balandžio 28 d. visoje Ispanijoje įvykusio elektros energijos tiekimo sutrikimo vyriausybė dar nepa...

item