Jurga Lago. Kas „atgyvenę“ ir kaip „neatsilikti“

propatria.lt nuotrauka  Visi žinojo, kad teta Janė slepia lobį, todėl jai mirus, sesers dukros iškėlė trobos grindis, praardė sienas, i...

propatria.lt nuotrauka 
Visi žinojo, kad teta Janė slepia lobį, todėl jai mirus, sesers dukros iškėlė trobos grindis, praardė sienas, išnešė iš namo visus daiktus ir juos išardė, perkratė, knygas vanojo į namo sieną. 

Janės knygos buvo visos aplenktos, o kelios itin senos - jų puslapiai pabiro po kiemą. Merginos viską degino sode: du medinius dvaro angelus ir medinį kryžių - pirmiausia, knygos ėjo prakuroms, vyro drožinėtus šuniukus, suolus ir masyvias senovines kėdes. Senas smuikas degdamas dainavo.

Mano tėvas rinko antikvarą ir senos daiktų istorijos lydėjo mane visą vaikystę. Kiek kartų girdėjau, kaip vaikai išmesdavo seną tėvų „chlamą”, kiek kartų vykau su tėvu po kaimus į aistringas senovinių daiktų medžiokles: radom altorių, ant kurio senis kapojo vištoms galvas, ąžuolo stirną-komodą, kur pijokas laikė samagoną, radom rudens lietaus skalbiamus barokinius sostus, atiduotus vištoms kiaušiniams dėti. Aukso ikoną, pakabintą tvarte. 

Ir dar, ir dar! Prisimenu degančias tėvo akis, išsižiojusius dažnai girtus kaimo vyrus, įtarias moteris. Dažniausiai jie norėdavo senus daiktus pakeisti naujais: veždavome jiems savo geltonu žiguliu naujas taburetes. Bet Janės sesers dukros nieko nesutiko atiduoti, iškeisti, parduoti - visas „atgyvenęs buožių chlamas” lėkė į liepsnas. Nesiklausė „aristokratinių pasakų”, nesileido įtikinamos. Moterys mintyse statė naują, modernų rytojų.

Tik prieš gerus penkis metus tėvas man pasakė, kad jos sudegino vieną ranka iliustruotą bažnytinę XIX a. knygą, kuri kainavo, kaip visas kaimas, o smuikas, matyt, buvo gera Stradivarijaus kopija, nes giliai viduriuose švietė mįslingi užrašai. Ar galėjo būti originalas? Tėvas trūkteli petį... Janė jį išgelbėjo, kai kolūkiečiai siaubė dvarą, bet nieko nepadarysi prieš vaikų tamsumą - amžinąjį troškimą naujų, madingų, modernių daiktų ir tradicijų.

Niekada nepamiršiu šitų pamokų - mačiau, kaip iš dvasios ubago tampama tikru ubagu. Kaip turtas akyse virto dūmais. 

Ir šiandien, kai kertami seni medžiai, dygsta stiklainiai, ardomos šeimos, aš žinau, kad riba tarp buvimo turtingu ir „moderniu” dažnai itin plona, atidengia papuasišką norą pritapti, norą „neatsilikti”, chronišką lietuvio norą „eiti į vakarus”. 

Kuo toliau, tuo labiau baltai pavydžiu Lenkijai. Nes pati stebiu „vakarų” nukvakimą: genderizmą mokyklose, juokdariais pavirtusius paraduose žmones, „ginančius teises”ir čia pat - draskomas šeimas, nuo vaikų atplėštą mamą, valstybę, užsiiminėjančią teisiniu sadizmu prieš... tėvus ir ginančią komunistines new-wave raudonas „laisvos meilės” idėjas. Iš tamsumo - mažai kas žino, kad grįžta „mažumų teisėse” išmirkytas ir labai prastai užsimaskavęs neomarksizmas, iš beviltiškai užsuktos dvasinės ubagystės, iš tingėjimo domėtis, iš baimės nepritapti, nes ... kultūrai reikia kultūros.

Žinote, ką manau? Apie stuburą turinčių Rytų Europos šalių ateitį pasikalbėsim ateityje. Jų skaudi patirtis neleis joms ištižti, apsileisti, paskęsti. Ir neleis iškeisti vertingų dalykų į vienadienius.

Durnas todėl, kad biednas, o biednas todėl, kad durnas”, - sakydavo mano babytė ir spaudė savo vaikus prie mokslo. Nes ištižęs, neišsilavinęs žmogus pats neužsidirbs, o ir savo vaikus pasmerks ubagystei, praras netyčia įgytą turtą, o savo šalį pasmerks būti antrarūšiu, kopijuojančiu, euroremontiniu backoffice’u stipresnėms tautoms.


Susiję

Kultūrinis marksizmas 1038678519600008875

Rašyti komentarą

21 komentaras

Anonimiškas rašė...

Ar jau netapom tokiais? Bijau, kad intelektualai ir pan. tik mažoje grupelėje mato, kas vyksta, bet į viešą visuotinį veikimą tai neišplinta. Gal Radžvilo judėjimas, rudenį išrinktas seiman, išjudintų ką iš tikrųjų, bendradarbiaudamas su tomis Rytų europietėmis. Bet gal ir vėl rinkimai bus "teisingi" ir tie nelemti "populistai" niekur nepateks. Būtent todėl, kad yra, JAU yra taip, kaip rašo autorė. Mankurtai - Lietuvos nelaimė ir lemtis.

Skaitytojas rašė...

Šaunus straipsnis. Ypač šitas sakinys tobulas: „iš dvasios ubago tampama tikru ubagu“. Taip nutinka nuolatos :)

Anonimiškas rašė...

Man ji nepatinka. Juk anksčiau ji buvo už LGBT, o dabar kitą dūdą ėmė pūsti. Paskiau kai bus patogu vėl į petterastijos gynėjus persimes?

Anonimiškas rašė...

O dabar patogu nepūsti į petterastdūdą?

Irene Vital Photographer rašė...

Gilų, gražu, liūdna...

1Chingishan rašė...

rinkimai į eeimą tik kitą rudenį.

Skaitytojas rašė...

O gal tai galėtų paskelbti ir Delphi?.. Kol dar tas trumpas tarpuvaldžio atodrėkis nesibaigė?

Anonimiškas rašė...

Būtent. Tik laiko klausimas.

Anonimiškas rašė...

delfis pučia kitą dūdą.

Unknown rašė...

"Kolūkiečiai plėšė dvarą"?))))).

Skaitytojas rašė...

Tai žinau, bet kol tarpuvaldis, gal gali netyčia ir praslįsti?

Deja, pats neturiu ten kontaktų.

Anonimiškas rašė...

O ką? Kuriantis kolūkiams, kolūkiečiai ir siaubė kolūkin nestojusį dvarponį. Bet greitai dvarų neliko.

Unknown rašė...

Man nei taip labai gilu, nei ką, tegu Jurga neįsižeidžia.
Pirmiausia tikrasis ubagas ir yra dvasios ubagas, vargeta, blogąja prasme, ne ta, kurią turėjo galvoje Kristus, kalbėdamas apie "dvasinguosius vargdienius". Dvasios skurdžiai būtent ir yra tie, apie kuriuos Jurga rašė trečioje pastraipoje nuo galo ir kitur. O materialinis skurdas nėra pati didžiausioji blogybė; vienuoliams ir kitiems dvasingiems žmonėms tai yra veikiau teigiamybė. Jt

Pikc Kažinkavičius rašė...

"Anonimiškas 2019-06-12 12:35", DAR KARTĄ perskaitykite "Anonimiškas 2019-06-12 12:05" komentarą. ;)

Pikc Kažinkavičius rašė...

Panašu, kad nelabai atidžiai tekstą skaitėte. ;)

Unknown rašė...

O kas negerai?

Pikc Kažinkavičius rašė...

Nes jos mintis kaip tik ir yra ta, kad viskas prasideda būtent nuo dvasinio skurdo - materialinis skurdas yra pasekmė ("Niekada nepamiršiu šitų pamokų - mačiau, kaip iš dvasios ubago tampama tikru ubagu"). Kitaip tariant, tamsta savo komentare lygi ir puolate autorei prieštarauti - bet pasakote tą patį, ką ir ji.

Anonimiškas rašė...

Negi pati prigimtis Jurgai anksčiau nesakė, kad lgbt tai perversijos? Čia žinoma aš knaisiojuosi praeityje, bet man ji nepatinka.

Unknown rašė...

Ko čia kabinėjies? Žinoma, kad viskas prasideda nuo dvasinio skurdo, ir tikrasis ubagas ir yra dvasios ubagas! Kokiu dar tikresniu ubagu gali tapti? Viskas pirmiausia prasideda dvasioje. O pagal ją išeina, kad tikrasis ubagas yra materialinių daiktų neturintis skurdžius ("iš dvasios ubago tampama tikru ubagu")! Juk pati sau prieštarauja, nes dvasios ubagas, išeitų, dar netikras ubagas.
Beje, Yžvalgų rašytojau, darykite išvadas. Jei viskas prasideda dvasioje, tuomet jūsų materialistinė pasaulėžiūra griūva.

Pikc Kažinkavičius rašė...

Panašu, kad, kaip ir absoliuti dauguma "progresyvų", ji apskritai negalvojo - tik kai Ispanijoje ASMENIŠKAI susidūrė su "nugalėjusios tolerancijos" realijomis ir suprato, kuo tai "kvepia" JOS PAČIOS vaikams, "atšoko fantazija" iš aukšto bokšto postringauti apie homikus kaip "idealius tėvus".

Vytautas Ka rašė...

Ar tarp turtingųjų nėra dvasios ubagų? Ar ne per tokius ubagus trisdešimt metų apleista švietimo sistema? O tarp intelektualų nėra dvasios ubagų? Tokie pavojingiausi. O kiek dvasios prasčiokų Seime ir vyriausybinėse kontorose? Bet SISTEMA irgi organizuota pagal bjauriausius papročius, tokiems ir tinkama. Taip man regis iš kaimo, ponai prisiekusieji. Yra kaip yra, nors norėtųsi kitaip.....

item