Šiandien - Vidmanto Valiušaičio paskaita „Lietuva ir „mūsiškiai“ per Holokaustą: kas lėmė 1940-1941 m. katastrofą?“

Jaunimo sambūris „Pro Patria“ kviečia į viešą Adolfo Damušio demokratijos studijų centro direkto...


Jaunimo sambūris „Pro Patria“ kviečia į viešą Adolfo Damušio demokratijos studijų centro direktoriaus Vidmanto Valiušaičio paskaitą „Lietuva ir „mūsiškiai“ per Holokaustą: kas lėmė 1940-1941 m. katastrofą?“. Ji vyks Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto 402 auditorijoje kovo 15 dieną, 15 valandą. 

Neseniai pasirodžiusi Rūtos Vanagaitės knyga „Mūsiškiai“ iš naujo atgaivino diskusijas apie lietuvių tautos vaidmenį Holokauste ir kolektyvinę atsakomybę už žydų tautybės bendrapiliečių žudynes. Knyga ne tik iškėlė daug klausimų, bet ir susilaukė daug kritikos, kurią neretai mėginta nurašyti kaip savo praeities nepripažįstančios visuomenės gynybinę reakciją. Į pastaraisiais metais viešojoje erdvėje keltus, o minimos knygos tik atgaivintus klausimus iki šiol trūksta suprantamų ir nuoseklių atsakymų.

- Kokia nacių okupacijos metais buvo lietuvių laikysena žydų tautybės bendrapiliečių atžvilgiu? 
- Kas ją lėmė?
- Kas ir kaip prisidėjo prie Holokausto Lietuvoje?
- Ką darė ir ką galėjo padaryti J. Brazaičio vadovaujama Laikinoji vyriausybė?
- Kokios buvo 1940-1941 m. katastrofos priežastys?
- Kas tie „mūsiškiai“?
- Ar lietuvių tauta iš tiesų baidosi jai kaip politinei bendruomenei pelnytai metamo kaltės šešėlio?

Į šiuos ir kitus klausimus atsakymų ieškosime kartu su žurnalistu, filologu, Adolfo Damušio demokratijos studijų centro direktoriumi ir knygos „Kalbėkime patys, girdėkime kitus. Tragiškieji istorijos 1940-1941 metai“ autoriumi Vidmantas Valiusaitis. Laukiame jūsų VU TSPMI 402 auditorijoje (Vokiečių g. 10, ketvirtas aukštas liftu), kovo 15 dieną, 15 valandą.

Pranešti apie savo dalyvavimą ir plačiau paskleisti žinią apie šį renginį galite šio renginio Facebook puslapyje.


Susiję straipsniai

Vidmantas Valiušaitis 618191681976784623

Rašyti komentarą

  1. Mano galva, reiktų diskusiją pradėti nuosekliai, chronologiškai - t.y. klausimu "- Kokia sovietų okupacijos metais buvo žydų laikysena lietuvių tautybės bendrapiliečių atžvilgiu?" - o jau paskui eiti toliau. ;)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Šiaip jau tarp istorikų kurį laiką buvo paplitusi taip vadinama "dvigubo genocido" teorija. Atseit, žydai (čia tie, katrie buvo susidėję su komuniagomis ir čekistais) per pirmąją Sovietų okupaciją vykdė lietuvių genocidą, o lietuviai, keršydami už tai, kartu su vokiečiais Vokiečių okupacijos metais savo ruožtu vykdė žydų genocidą. Bet ši teorija subliuško dėl šių priežasčių: 1-oji - vienos pusės nusikaltimai nepateisina kitos pusės nusikaltimų, nesvarbu, kad pirmoji nusikaltimus pradėjo komuniagų agitpropo paveikti žydai. 2-oji - ir tai yra svarbiausia priežastis, dėl kurios subliuško ši teorija, yra ta, kad lietuviai nevykdė žydų genocido, bet juos pagal savo galimybes (nereikia pamiršti, kad pati Lietuva buvo nacistinės Vokietijos okupuota, be to veikė ir neparankus geografinis faktorius, tad daug galimybių padėti žydams neturėjo) stengėsi išgelbėti nuo genocido. Tame ir yra visa reikalo esmė - lietuviai vokiečių okupacijos metais nevykdė žydų genocido.

      Panaikinti
    2. Vis dėlto, ta dvigubo genocido teorija, nors ir nėra teisinga, gali praversti, kai išlenda koks kiauras kolektyvinės atsakomybės entuziastas ir pradeda šūkalioti apie "lietuvius-žydostrielus" - tada tiesiog galima kirsti tokio veikėjo "logika" jam pačiam per snukį: jei VISI lietuviai atsakingi už žydų šaudymą, tai VISI žydai atsakingi už lietuvių žudymą, o kadangi chronologiškai žydai pradėjo pirmi, tai "oculum pro oculo, dentem pro dente". :) Beje, jei dar neteko skaityti - gana įdomus žydo straipsnis ta tema. Be abejo, šališkumo jame užtenka, ir p[rikibti tikrai yra prie ko - bet nepalyginsi su "meinstryminėmis" rašliavomis, tad visai įdomiai susiskaitė. http://www.tiesos.lt/index.php/tinklarastis/straipsnis/levas-kovarskis.-apie-zydus-lietuvius-fasizma-komunizma-ir-dabarti#komentarai

      Panaikinti
  2. Anonimiškas2016-03-04 21:33

    Seniai atsakyta. Zydu tarp bolseviku nebuvo procentiskai daugiau, negu ju dalis Lietuvos visuomeneje. Tik kvaili buduliai vel ir vel bando pasakyti, kad dukart du gal ne keturi, taip vengdami pripazinti, kad daugybos nuo atimties neskiria.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Tarp bolševikų buvo šiek tiek daugiau, bet ne iš esmės. Problema kitur: kai administraciniame aparate atleisdavo lietuvius, jų vietas neproporcingai dažnai užimdavo žydai, nes lietuviai vengė bendradarbiauti su sovietine valdžia. Tas įspūdis, kad 1940-1941 m. valdžioje buvo neproporcingai daug žydų, teisingas, tik jo priežastis kita, nei dažnai rašoma.

      Panaikinti
  3. Bet Šarikovui rimtai ilgokai pilnaties poveikis nepraeina. Fenomenas, sakyčiau. O gal čia permanentinė būklė? :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Cit.: "O gal čia permanentinė būklė? :)"

      Manyčiau, kad jei norėtų, tai galėtų pasveikti. Bet kad nenori pasveikt (o gal netgi nemato ir nemano, kad serga) ir todėl neklauso savo gydytojo nurodymų, tai tikriausiai ir nepasveiks.

      Panaikinti
  4. Nereiktų pamiršti ir per holokaustą nukentėjusių, nužudytų, kankintų čigonų (romų). Tiesos portale išsp. geras I. Tamulevičiūtės str. "Nuožmiausias holokaustas". Nepamirškite čigonų! Jie lietuvių nežudė, o štai žydai (čekistai, komunistai) Lietuvoje beveik vieni (įsimaišant vienam kitam lietuvių ar rusų pakalikui) rengė skerdynes, trėmė į Sibirą, "kūrė komunizmą" (žr. V. Anelausko str. http://sauksmas.lt/holokaustas-tarp-tiesos-ir-netiesos-melo-4-dalis.html

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Na, ne "romų" - čigonai yra čigonai, o romas yra alkoholinis cukranendrių gėrimas, ir jo pavadinimas daugiskaitoje nevartojamas. ;)
      O čigonai, linkę parazituoti, gyventi iš nusikalstamos veiklos ir net nebandyti integruotis į juos priimančią visuomenę, daugelio tautų matomi kaip nepageidaujami elementai, kurių išnykimas širdies skausmų nesukelia, užtat galvos skausmą sumažina gerokai. Manyčiau, tuo galima paaiškinti gana "šaltą" vietinių visuomenių reakciją į jų šaudymą tiek tada, tiek dabar. Pvz. įsivaizduokite, kad įsiveržę rusai ar lenkai "asenizuoja" Kirtimų taborą. Kaip manote, kokią visuomenės reakciją tai sukeltų?

      Panaikinti
  5. Anonimiškas2016-03-05 14:51

    Jeigu kas "asenizuotu" tave, niekingas bukagalvi, gaila butu tik abstrakciai, konkreciai - oras svaresnis taptu. Lietuviai, ateje i Vilniu sovietu deka 1939 metais, emesi pogromu. Ar tuo galima pateisinti velesni lietuviu vaiku zudyma? Zinoma , kad ne. Bet tokie smirdziai kaip tu sugeba pateisinti simtu tukstanciu zydu vaiku, moteru ir seniu, o ir niekuo nekaltu arba net ir kaltu vyru zudyma be jokios atrankos ir teismo. Vargu ar yra labiau niekingu padaru uz tave pasaulyje like.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Ajajai - vėl homjaunuolis pamiršo vaistus išgerti... :)

      Panaikinti
    2. Anonimiškas2016-03-05 16:28

      Manau, kad šiuo atveju medicina yra bejėgė...

      Panaikinti
    3. Bijau, kad taip... :(
      Iš tikrųjų, net gaila - juk visiškai dar vaikas (na, bent jau sprendžiant pagal pasisakymų lygį), o jau šitokia intelektinė negalia... Kai pagalvoji - o juk galėjo normaliu, protingu žmogumi užaugti... Baisu, ką su jaunais nesubrendusiais smegenimis daro ideologinė indoktrinacija... :(

      Panaikinti
    4. Ši tema, sakyčiau nuomonių pasikeitimais, nediskutuotina. Supriešina žmones. Apart įžeidinėjimų,nieko daugiau. Visi sutiks, kad buvę įvykiai savo žiaurumu pranoksta žmogaus proto supratimą. Kančios tremtyje, įkalinimo vietose, ne visiems, tačiau daugeliui pavyko išsigelbėti nuo mirties ir apie tai reikia pagalvot. Šios temos ne suderinamos. O kas liečia lietuvių dalyvavimą žydus šaudant, šis klausimas yra rimtų diskusijų klausimas, paremtas objektyvios analizės, politinės situacijos ir ant kiek lietuvių tauta galėjo pasipriešinti vokečių diktatui.

      Panaikinti
    5. Anonimiškas2016-03-14 13:10

      Iš daugiau kaip 17 tūkst. įkalintųjų ir ištremtųjų 1940-1941 m. į Lietuvą grįžo tik 1 iš 10.

      Panaikinti
    6. Užskaitau "argumentaciją":
      1. "ši tema [...] nediskutuotina" - t.y. reikia tiesiog priimti iš šalies primetamą "naratyvą", ar kaip? :)
      2. "šios temos nesuderinamos" - nu tai teip - kaip čia dabar galima lyginti žydų ir lietuvių naikinimą? Juk kur kažkoks lietuvis - o kur išrinktosios tautos atstovas! Dar paskui kompensacijos sumažės! Jau nekalbant apie tai, jog "kas liečia žydų dalyvavimą" - irgi slidus klausimas. :)
      Beje, kalbant apie pastarųjų dalyvavimą - šiek tiek "naujo vėjo" diskusijose apie idiotišką stereotipą "litovcai-žydostrielai versus žydai-aukos": http://lzinios.lt/lzinios/Istorija/redakcijos-pastas-naciu-kolaborantu-sarasas-turi-buti-sudarytas-ne-tautiniu-o-pilietiniu-principu/218999

      Panaikinti
  6. Jei kas, tai 13.06 ir 15.05 unknaunai yra ne mano.

    AtsakytiPanaikinti

emo-but-icon

item