Akistata su pabėgėliais policininkus įtikino – nuskriaustųjų tik vienas kitas

Slovėnijoje dirbę Panevėžio policijos pareigūnai Panevėžiečiai pareigūnai, visą mėnesį talkinę ...

Slovėnijoje dirbę Panevėžio policijos pareigūnai
Panevėžiečiai pareigūnai, visą mėnesį talkinę Slovėnijos kolegoms reguliuojant per jų šalį plūstančių pabėgėlių srautus, tikino pamatę tikrąjį migrantų veidą. Ir jis pasirodė nekoks.

Miestelis šaukėsi pagalbos

Panevėžio policijos komisariato patrulių kuopos mobiliojo būrio patruliai Giedrius Karpavičius, Saulius Nemeikšis, Arūnas Petrauskas, Aurimas Laužikas ir Gintaras Narkus Naujųjų metų išvakarėse grįžo iš visą gruodžio mėnesį trukusios komandiruotės.

Panevėžiečiai kartu su dar penkiais kolegomis iš Vilniaus dirbo mažame Dobovo miestelyje, esančiame pasienyje su Kroatija. Vos du milijonus gyventojų turinti Slovėnija Europos Sąjungos šalių paprašė pagalbos spalio mėnesį, kai per jų šalį ėmė plaukti nesibaigiančios arabų valstybių gyventojų minios.

Dobovo miestelyje yra geležinkelio stotis, kur sėdus į traukinį galima nuvykti į Austriją ar Vokietiją. Į šias šalis ir taikosi papulti migrantai. Vos 200 gyventojų turinčiam Dobovui rudenį plūstelėjusi nevaldoma minia virto katastrofa, todėl jie ėmė šauktis pagalbos. 

Pirmoji dvidešimties pareigūnų iš mūsų šalies pamaina Dobove dirbo lapkričio mėnesį. Juos pakeitė panevėžiečiai ir sostinės kolegos. Vykstantieji į Slovėniją perėjo didelę atranką. Be profesinių įgūdžių bei nepriekaištingo fizinio pasiruošimo, buvo tikrinamos ir užsienio kalbų žinios – pareigūnai privalėjo mokėti anglų arba vokiečių kalbą.

Teko suvaldyti tūkstantinę minią

Panevėžiečių grupei vadovavo G.Karpavičius. Pareigūnai buvo apgyvendinti viešbučių komplekse, maitinami tris kartus per dieną. Darbo grafikas: du darbadieniai, dvi laisvos dienos. Darbo dienomis teko plušti po 10–13 valandų.

Per parą Dobovą pasiekdavo trys migrantų sausakimši traukiniai, išsilaipindavo 3–4 tūkstančiai pabėgėlių. Panevėžiečių darbas ir buvęs suvaldyti šią tūkstantinę minią. Traukiniai atvykdavo įvairiu paros metu, teko dirbti ir dieną, ir naktį. Iš traukinio virstančius vyrus ir moteris pareigūnai nukreipdavo į pirmąją palapinę, kurioje vyko dokumentų ir turimų daiktų patikrinimas. Vyrai ir moterys buvo tikrinami atskirai.

Pareigūnai žiūrėjo, kad bėgliai neturėtų sužaloti galinčių daiktų, pavojingų medžiagų. Pas kai kuriuos buvo rasta peilių. Panevėžiečiai patikrinime dirbo mažai, šį darbą gruodį atliko čekų pareigūnai. Po patikrinimo migrantų srautas turėjo pasiekti kitą palapinę, laikino apgyvendinimo vietą. Joje praleisdavo parą ar ilgiau. 

Trečiasis žygis – visus susodinti į traukinius, gabenančius į Austriją ar Vokietiją, priklausomai nuo to, kur kas paskirtas. Dalis migrantų buvo sodinami į pačius komfortabiliausius, penkiomis žvaigždutėmis pažymėtus autobusus su miegamosiomis vietomis ir visais patogumais. Kiekvieną 8–9 autobusų koloną lydėjo pora policijos automobilių.

„Važiavome ne poilsio, o pasisemti patirties, kad žinotume, kas mūsų laukia ateityje“, – niūrių įžvalgų neslėpė G.Karpavičius.

Reagavo į lietuvišką žodį

„Palapinėje per tūkstantį migrantų, o 2–3 pareigūnai juos privalo sustatyti, kad eitų eile, nesistumdytų. Jų visai kitoks supratimas apie tvarką, jei sakai išeit, lekia iš karto visas tūkstantis“, – pasakojo panevėžiečiai. Į pagalbą iš ES šalių atvykę pareigūnai buvo instruktuoti, kad, kiek įmanoma, stengtųsi nenaudoti jėgos, aplinkui nuolat zujo šimtai žmogaus teisių stebėtojų iš tarptautinių organizacijų. 

Panevėžiečiai greit pamatė, kad šurmuliuojanti minia ir pavieniai asmenys visiškai nereaguoja į angliškus ir vokiškus nurodymus. „Buvo matyti, kad nenori suprasti. Netrukus susivokėm, kad geriausiai jie supranta lietuviškai. Užrėki „eikit į galą“, dar parodai kumštį ir jie klauso. Gestai ir intonacija suveikia efektyviausiai“, – juokėsi vyrai.

Pabėgėlių paskirstymo punkte dirbantiems policininkams buvo griežtai uždrausta fotografuoti žmones ir vietovę su karine technika, kuri ten buvo atvaryta saugantis netikėtų išpuolių. „Spaudos atstovams nedraudžiama fotografuoti pabėgėlių, o mes darbo vietoje neturėjome teisės padaryti nė vienos nuotraukos, esą taip buvo saugomos pabėgėlių teisės“, – sakė vyrai. Gruodį per Slovėniją plūdo bėgliai iš Irano, Sirijos ir Afganistano.

Niekino maistą, geidė batų

„Dalis akivaizdžiai bėga nuo nelaimės, su savimi turi tik kuprinę arba šiukšlių maišą su šlapiais drabužiais ir tik tai, ką yra apsirengę, bet tokių labai nedaug. Kiti su penkiais lagaminais, mobiliaisiais, kurių dažnas lietuvis neįpirktų“, – pastebėjimais dalijosi G.Karpavičius.

Lietuvius labiausiai glumino prasti kitataučių higienos įpročiai ir visiškas pagalbos nevertinimas. „Palapinėje tūkstantis žmonių miega, ten pat ir valgo, o kiti toje pat palapinėje ir tuštinasi, nes tingi nueiti į lauke įrengtus tualetus. Maisto pakuotes atidaro, vos paragauja ar net neragavę šveičia žemėn. Ne į šiukšliadėžę, o tiesiog sau po kojom. Kitąkart meta taip, kad apdrebia ir juos prižiūrinčius žmones. Praplėšia pakelį pieno, pauosto ir pila lauk. Visiems ten dirbusiems europiečiams buvo pikta žiūrėti, kad perniek eina geri produktai“, – sakė G.Karpavičius.

Pabėgėliams skiriami didžiuliai pinigai, Europa pernelyg širdingai stengiasi juos priimti, sočiai pamaitinti ir šiltai aprengti, bet šių pastangų atvykėliai nevertina, nepagarbiai elgiasi su jiems veltui dalijamomis gėrybėmis.

„Pagalvodavome, šitiek pinigų mėtoma vėjais, geriau galima būtų panaudoti mūsų, lietuvių, ekonomiškai silpnų šeimų gerovei. Su Slovėnijos pareigūnais bandėme kalbėti, kad neverta tiek visko duoti, bet mums paaiškino, jog tokios nustatytos taisyklės, Raudonasis kryžius dalija iš anksto paruoštus maisto, antklodžių, drabužių ir kitų daiktų paketus“, – neprotingu švaistymusi piktinosi G.Karpavičius su kolegomis.

Tik išlipę iš traukinio pabėgėliai būdavo aprūpinami įvairiomis gėrybėmis, maisto nepajėgia suvalgyti, dalį išmeta, kai ką įsideda į kuprines. Iki patikrinimo jie dar turi pakankamai maisto, bet ir vėl gauna naują paketą. Vilnones antklodes, kuriomis buvo apdalyti lipdami iš traukinio, vos priėję prie palapinės meta žemėn, eidami į kitą palapinę gauna naujus apklotus.

„Sunku žiūrėti, kaip žmonės išsidirbinėja. Duoda šiltus žieminius batus, o jie rėkia, kad negražūs, netinka prie veido ar drabužių spalvos, reikalauja pasirinkimo“, – vyrai sakė, kad virė kraujas matant tokias scenas.

Ragino greičiau suktis

„Mūsų supratimu, šeima yra 5–6 žmonės, o pas juos šeimą sudaro 30 ir daugiau asmenų, kitaip sakant, visas kaimas, pabandyk tokią giminę išskirstyti, rėkia nesustojamai, nors aiškini, kad kitoje palapinėje visi susitiksit“, – įspūdžius pasakojo S.Nemeikšis.

A.Laužikas juokėsi, kad jau po dienos kitos visi pareigūnai išmoko pagrindinį, pabėgėlių dažniausiai vartojamą žodį „jalia“, reiškiantį „greičiau“. Migrantai ištisai pareigūnams rėkė „jalia“, ragino šiuos skubėti tikrinti dokumentus, greičiau duoti valgio, drabužių, spėriau suktis sodinant į traukinius.

Europiečiams už pagalbą nė vienas migrantas neištarė „ačiū“. Lietuvius stebino migrančių moterų dalia: dokumentai rodo, kad mergaitei tik 12 metų, o ji nėščia ir už rankos tempia vos vaikštantį mažylį. „Pasikeitė suvokimas apie pabėgėlius, gal tik 20-čiai procentų reikia pagalbos, kiti – ekonominiai pabėgėliai“, – susidūręs akis į akį su realybe sakė G.Norkus.

Meldžiasi, kad nepasiektų mūsų šalies

Slovėnijoje dirbę mūsų šalies pareigūnai užsitarnavo puikią reputaciją, užsirekomendavo kaip geriausiai palaikantys tvarką. Į tas atkarpas, kur dirbo lietuviai, slovėnai nebesiųsdavo papildomų pajėgų, žinojo, kad mūsiškiai puikiai susitvarkys.

„Patrulių kuopos mobiliojo būrio pareigūnai yra stipriausieji, jie važiuoja tik į ypatingus iškvietimus, yra paruošti slopinti riaušes, užtikrinti saugumą masinių neramumų vietose“, – iš komandiruotės grįžusių pavaldinių profesionalumą gyrė patrulių kuopos vadas Egidijus Raila.

Vyrai prisipažino, kad išvykstant namo slovėnai kvietė juos grįžti, kai Lietuvoje atidirbs 25 metus ir išeis į pensiją. Slovėnijoje pareigūnai į pensiją išleidžiami po 40 tarnybos metų.

„Meldžiamės, kad mūsų šalyje to nebūtų, bet jei taip nutiks, žinosime, kaip situaciją valdyti. Važiavome, kad palaikytume diplomatinius santykius, gal kada mums prireiks slovėnų pagalbos“, – įgyta patirtimi džiaugėsi panevėžiečiai.

Parengė Gailutė Kudirkienė


Susiję straipsniai

Aktualijos 5873129309618036406

Rašyti komentarą

  1. Anonimiškas2016-01-23 11:29

    ir dar visokie kretinai žiniasklaidoje drįsta lyginti šituos valkatas su lietuviais bėgusiais nuo karo.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Anonimiškas2016-01-23 11:55

    Ir dar kokie kretinai drįsta pamiršti, kad dabartiniai lietuviai emigrantai irgi yra tik ekonominiai???

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. O kokie kretinai komentatoriai viena užderėjusia Lietuvos bėda (darbo jėgos nutekėjimu -lietuviškais ekonominiais migrantais) bando pateisinti dirbtinai sukurta kitą - nauja Lietuvos problemą - azijos ir afrikos parazitinius ekonomintus migrantus. Niekaip neįkandu logikos, kad jei žmogelis nespėjo pribėgti iki toleto ir paleido iškrovą į savo kelnes, tai tas faktas pagal pažangiuosius europiečius suteikia teisę visiems kaimynams (ir ne tik) į jo kelnes pilt savo fekalijas...?

      Panaikinti
  3. Anonimiškas2016-01-23 16:23

    Pagarba, mūsų pareigūnams, duok Dieve,kad pavyktų atšaukti Seimo priimtą įstatymą, dėl nelegalų ir, kad tas pažadėtas 1100 taip ir nepasiektų Lietuvos.P.s. skaičiau, kad Japonijoje islamas yra UŽDRAUSTAS,ten nėra nė vienos mečetės ir musulmonai negauna nuolatinio leidimo gyventi . Panašu, kad japonai žino, ką daro

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. supratingas2016-01-23 17:37

      Jūs neteisus, Japonijoe islamas nėra uždraustas ir tenai tikrai yra mečečių, tiesa, labai nedaug ir atsiradusių seniau, nes naujų steigimas ar statymas yra praktiškai neįmanomas.
      Priežasčių dėl tokio neigiamo požiūrio yra daug, bet pagrindinėmis laikyčiau nereligingumą, nacionalizmą ir rasizmą. Su tokiu rinkiniu labai lengva spręsti musulmonų klausimą.

      Panaikinti
    2. Na, pasak statistikos, apie pusę japonų religingi, tad nemanau, kad "nereligingumas" yra veiksnys. O kad japonai nenori to multi-kulti mėšlo - tai tik sveikintinas dalykas. Liberastiniams neomarksistams tai gal ir "raCizmas", bet normaliems žmonėms - tiesiog sveika savisaugos politika. Rasizmu tai galima būtų vadinti nebent tuo atveju, jei japonai pultų ir spardytų visus nemongolidus. :)

      Panaikinti
    3. supratingas2016-01-24 16:30

      Na, jei jums svarbiau statistika, tuomet galima ir taip teigti. Tuomet ir lietuvius galima laikyti religingais nors akivaizdu, jog taip nėra.
      O dėl japonų rasizmo tai čia gal tik jums naujiena, o šiaip seniai žinoma, kad japonai rasistai, bet jų rasizmas keistas, sakyčiau, tylus ir švelnus jei taip galima išsireikšti. Tad nesvaičiokit čia apie kažkokius spardymus.
      Ne paslaptis, kad musulmonų, afrikiečių ir Pietryčių Azijos gyventojų jie nemėgsta labiau nei baltųjų, bet esmės tai nekeičia.
      Skayčiau, Japonija musulmonų atžvilgiu puolusi į priešingą nei Europa kraštutinumą.
      Visgi reikia pripažinti, kad jų draudimas steigti bet kokias musulmoniškas organizacijas šalyje yra labai teisingas.

      Panaikinti
    4. supratingas2016-01-24 16:34

      Na, jei jums svarbiau statistika, tuomet galima ir taip teigti. Tuomet ir lietuvius galima laikyti religingais nors akivaizdu, jog taip nėra.
      O dėl japonų rasizmo tai čia gal tik jums naujiena, o šiaip seniai žinoma, kad japonai rasistai, bet jų rasizmas keistas, sakyčiau, tylus ir švelnus jei taip galima išsireikšti.
      Ne paslaptis, kad musulmonų, afrikiečių ir Pietryčių Azijos gyventojų jie nemėgsta labiau nei baltųjų, bet esmės tai nekeičia.
      Skayčiau, Japonija musulmonų atžvilgiu puolusi į priešingą nei Europa kraštutinumą.
      Visgi reikia pripažinti, kad jų draudimas steigti bet kokias musulmoniškas organizacijas šalyje yra labai teisingas.

      Panaikinti
    5. O, naujadaras - "tylus ir švelnus rasistas". :D
      VISI normalūs žmonės turi "savas-svetimas" skirstymo sistemą, ir svetimrasiai visiškai natūraliai patenka į "svetimas" kategoriją. Vadinasi, pagal tamstos apibrėžimą, visi, kurie nėra kiauri praplautsmegeniai ksenofilai, yra rasistai.
      O grįžtant prie "nereligingumo" veiksnio - Vakarai yra agresyviai nereligingi, šiaip jau - o kokia ten situacija su babajais? ;)

      Panaikinti
    6. supratingas2016-01-25 21:23

      O ką, jūs nusistatęs prieš naujadarus? :) Tiesiog greitomis nieko geriau nesugalvojau. Jie perdėm mandagūs ir jūs vargu išpešite iš jų prisipažinimą, kad jie nemėgsta svetimšalių ir ypač musulmonų.
      Apskritai japonams įprasta tarpusavio šneka, kad jie geresni už kitus, kad jie geriau sugalvotų, geriau padarytų.

      Matot, aš nepriklausau jūsų vadinamiems normaliems. O tamstos paminėtas "savas-svetimas" skirstymas kuriuo naudojasi jūsų vadinami normalūs irgi skirstymui nelygus. Japonai visus musulmonus linkę laikyti fundamentalistais, neprisitaikančiais šiuolaikiniame pasaulyje antrarūšiais, išpažįstančiais nesuprantamą religiją (jiems apskritai nepriimtinas monoteistinis Dievas) kurios kiekvienas protaujantis žmogus turėtų vengti.

      Pikc: Vadinasi, pagal tamstos apibrėžimą, visi, kurie nėra kiauri praplautsmegeniai ksenofilai, yra rasistai.

      Gal galėtumėte konkrečiau koks tas mano apibrėžimas?

      Pikc: Vakarai yra agresyviai nereligingi, šiaip jau - o kokia ten situacija su babajais? ;)

      Nesu tikras apie ką klausiat? Rusai okupacijos laikais taip nepagarbiai turkmėnus, tadžikus, uzbekus vadindavo. Kai kuriuos lietuvius esu girdėjęs taip indus ir pakistaniečius vadinant. Kurie tiksliai jus domina?

      Panaikinti
    7. "Gal galėtumėte konkrečiau koks tas mano apibrėžimas?" - na, jei jau skirsto į "savas-svetimas" ir svetimų nelabai mėgsta (t.y. nėra ksenofilas) - reiškia, raCistas. :) Pakartosiu - paprasčiausia savigarba ir savisauga NĖRA "rasizmas". Tai yra visiškai normalus požiūris. Nenormali yra būtent neomarksizmu pradvisusių Vakarų ksenofilija, kurios "dėka" Vakarai entuziastingai eina velniop.
      "Nesu tikras apie ką klausiat?" - na, kam taip paikai apsimetinėti? Abu suprantam, kad tai tėra nelabai vykęs bandymas išsisukti nuo nepatogaus klausimo. Taigi, dar kartą - kokia ten situacija su babajais tuose agresyviai ateistiniuose Vakaruose? ;)

      Panaikinti
    8. supratingas2016-01-26 23:40

      Tai čia jūs apsimetinėjate neva nesuprantantis skirtumo tarp "nemėgsta, nes yra rasistai" ir "rasistai, nes nemėgsta".
      Apskritai, jei nepastebėjote įsiterpiau dėl to, kad žmogus parašė tikrovės neatitinkantį dalyką, o ne todėl, kad man labai labai rūpėtų japonų ir musulmonų tarpusavio santykiai.
      O jūsų kaltinimas išsisukinėjimu nuo neva nepatogaus klausimo yra visiškai nevykęs, nes tam nėra nė menkiausios priežasties. Tiesiog nematau prasmės vystyti šalutinę temą su žmogumi tyčia naudojančiu neigiamą žodį rodantį žmogaus išankstinę nuostatą aptariamu klausimu.

      Panaikinti
    9. Nea - aš tiesiog matau skirtumą tarp rasizmo ir NE rasizmo. Kaip ir sakiau, mano akimis žiūrint, siekis išsaugoti savo tapatybę NĖRA rasizmas. Tarp "užmušiu, nigeri!" ir "ačiū, bet mums multi-kulti nereikia" skirtumas, mano galva YRA - priešingu atveju rasistais galima vadinti visus, kurie nėra kiauri ksenofiliniai multi-kulti entuziastai - tik vieni bus "nemandagūs rasistai", o kiti "mandagūs rasistai". :)
      Dėl antros dalies - vykęs, dar kaip - aš klausiau apie situaciją (kuri akivaizdžiai priešinga tamstos pareiškimui, kad nereligingumas yra viena iš islamo invazijos nebuvimo priežasčių), o tamsta užuot bandęs atsakyti, nukreipinėjate temą į specifinio žodelio vartojimą. Ir, beje, atsižvelgiant į faktų apie tos faunos elgesį gausą, kalbėti apie IŠANKSTINĘ NUOSTATĄ - kažkaip, sakyčiau, ne itin... ;)

      Panaikinti
    10. supratingas2016-01-27 23:54

      Pikc: Nea - aš tiesiog matau skirtumą tarp rasizmo ir NE rasizmo.

      Akivaizdu, kad nematote.

      Pikc: Kaip ir sakiau, mano akimis žiūrint, siekis išsaugoti savo tapatybę NĖRA rasizmas.

      Ir aš taip manau, bet tai nereiškia, kad siekiantis išsaugoti savo tapatybę tuo pačiu negali būti ir rasistu :)

      Pikc: Dėl antros dalies - vykęs, dar kaip - aš klausiau apie situaciją (kuri akivaizdžiai priešinga tamstos pareiškimui, kad nereligingumas yra viena iš islamo invazijos nebuvimo priežasčių), o tamsta užuot bandęs atsakyti, nukreipinėjate temą į specifinio žodelio vartojimą.

      Painiava kažkokia pas jus gaunasi, neužsiminiau nė žodeliu apie jokią invaziją. Siūlyčiau dar kartą perskaityti mano pirmąją žinutę ir klausimas atkris savaime :)
      Ir šiaip nesuprantu kam jūs klausiate, juk žinote, kad situacija Vakaruose nelygintina.

      Pikc: Ir, beje, atsižvelgiant į faktų apie tos faunos elgesį gausą, kalbėti apie IŠANKSTINĘ NUOSTATĄ - kažkaip, sakyčiau, ne itin... ;)

      Patys Vakarai prisikvietė to sbrodo ir kriminalo, pataikauja ir leidžia daryti ką nori.
      Ar dėl to reikia visus laikyti vienodais?

      Panaikinti
  4. supratingas2016-01-24 16:41

    P.S. Gal kas patarsit kaip ištrinti komentarą?

    AtsakytiPanaikinti

emo-but-icon

item