D.Teišerskytė dėl pasisakymo apie juodaodį prarado žadėtą kultūros ministrės postą

Liberalų sąjūdis parodė, kad liberalizmas taikomas tik kai kuriais atvejais. Laisvė kalbėti, ką galvoji, - draudžiama. Ypač, jei nuomonė...


Liberalų sąjūdis parodė, kad liberalizmas taikomas tik kai kuriais atvejais. Laisvė kalbėti, ką galvoji, - draudžiama. Ypač, jei nuomonė - ne proeuropietiška. Girtą juodaodį palyginusi su klozetu Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narė Dalia Teišerskytė paskųsta parlamento etikos sargams, o Liberalų sąjūdis pranešė, kad ieško naujo kandidato į šešėlinius kultūros ministrus. Dalinamės „Vakaro žinių“ interviu su pačia D. Teišerskyte.

Kaip pakliuvote į skandalo sūkurį?

Aš šitą prieš 10 metų vykusią istoriją Pasaulio lietuvių bendruomenės posėdyje papasakojau tik dėl to, kad mes, kaip Seimo nariai, leidžiame iš savęs tyčiotis visiems, kas tik netingi, pataikaudami Tautai prieš rinkimus. Ta proga papasakojau istoriją, kaip sėdėjau tarp negro ir tualeto. Ir iš karto atsiprašiau, kad išsprūdo žodis „negras“, ir jį pakeičiau „afroamerikiečiu“. Nors prieš akis turiu Aukščiausiojo Teismo žodžio „negras“ išaiškinimą lietuvių kultūroje. „Vien tik juodaodžio asmens pavadinimas „negru“ nesant tikslo kurstyti diskriminavimą negali būti laikomas kitos rasės žmogaus lygiateisiškumo pažeidimu. Žodžio „negras“ etimologinė reikšmė lietuvių kalboje istoriniu, socialiniu-kultūriniu požiūriu neturi niekinančio, žeminančio atspalvio, nes lietuvių Tauta nenaudojo Afrikos gyventojų vergoviniam darbui“, - rašoma išaiškinime.

Jei būtumėte papasakojusi, kad sėdėjote tarp lietuvio ir tualeto, gal irgi būtų triukšmas?

To tikrai nebūtų buvę. Mes, kaip lietuvių Tauta, patys save žeminame, sukeldami tokią reakciją dėl žodžio, kuris neturi neigiamos reikšmės. Jei būčiau pasakiusi, kad lietuvis skleidė nemalonų kvapą, net jei jį būčiau pavadinusi „litovcu“, būtų buvę gerai. Tačiau jei kitos tautybės, kurią mes dabar linkę labai garbinti, - tai jau nusikaltimas.

Reikėjo sukurti, kad sėdėjote tarp tualeto ir Rusijos piliečio. Būtumėt didvyrė ir giriama. O dabar tie, kurie išpūtė tokį burbulą, prisirinks daug politinių balų...

Be abejo, to siekiama. Žinau, kas tai daro, tik nenoriu įvardinti. Ir manau, kad jiems pavyks mane „nuskalpuoti“, nes pažiūrėkite, kaip susitelkė visi: pradedant savais ir baigiant visa žurnalistų komanda, išskyrus „Respublikos“ leidinius. Jei aš tam juodaodžiui būčiau pasakiusi, kad tu toks ir anoks, aš nenoriu prie tavęs sėdėti, nes tu esi kitokios spalvos nei aš, tada mane būtų galima mušti. O dabar tik kolegoms papasakojau epizodą. Ir iš to padaryti tokį skandalą... Prasidėjo rinkimų metai, todėl tai ir vyksta. Ar per 15 metų, mano praleistų Seime, galėtumėte įvardinti bent vieną mano apsivogimą, apsikiaulinimą, išskyrus vienintelį, kai Andrių Šedžių išvadinau šūdžiumi? Ir tai po to visaip atsiprašinėjau. Ne mano būdas kažką norėti įžeisti. Argi žmonės, kalbėdami tarp savęs, afroamerikiečių nevadina kitaip ir visai nenorėdami įžeisti? Be to, kaip tada pavadinti, pavyzdžiui, Lietuvoje gyvenantį juodaodį? Afrolietuviu? Tikriausiai taip. Kažkas, ko nenoriu įvardinti, daro sau didžiulę reklamą.

Susiję

Politika 2383132176947323430

Rašyti komentarą

6 komentarai

Anonimiškas rašė...

Nepamenu, kuris Amerikos prezidentas ir nežinau, ar kontekstuose dėl rasės mėgo užduoti tokį klausimą: "Jei šuns uodegą pavadintume koja, kiek kojų šuo turėtų?"
Nesuprantu, ar taip baisu išskirti žmogų ar jų grupę iš kitų? Juk, kaip bepavadinsi: juodaodžiu, negru, afroamerikiečiu etc, tas pavadinimas jį išskirs iš kitų. Čia tas pats su čigonais, žydais ir t.t.
Svarbiau kontekstas. Visose grupėse atrasime ir žymių, ir sektinų žmonių. Taip pat atrasime visokių pašlemėkų ir valkatų.
Patarkit, kaip trumpai pavadinti juodos odos spalvos valkatą, norint jį išskirti iš šalia besitrainiojančių baltos odos spalvos valkatų ir visokiems visokių teisių gynėjams neužkliūti?

Jota rašė...

Iš eufemistinio požiūrio į žodį "negras" istorijos: XIX a. JAV gyventojai buvo vadinami "spalvotaisiais" (colored). Vėliau ž. "spalvotasis" imtas laikyti įžeidžiamu ir pakeistas į ž. "negras" (negro, nigger). Po kurio laiko ir "negras" įgavo "įžeidžiamą" atspalvį ir buvo pakeistas nauju eufemizmu "juodasis" (black). Neilgai trukus ir "juodasis" pasidarė nepadorus, vietoj jo imtas vartoti "afroamerikietis". Pavartojus viešai nigger ar black galima gauti baudos.

Be šių visų kvailybių, poitkorektiškumo žodynas kartais įgauna groteskišką atspalvį. Pacituosiu:
benamis vadinamas ne tiesiog benamiu, bet "asmeniu, kuris patiria gyvenamojo ploto trūkumą",
girtas žmogus - "erdviškai nuskriausta būtybė",
storuliai - horizontaliai orientuoti asmenys,
daunai - alternatyviai gabūs žmonės ir t.t.

Prieita iki tokio absurdo, kad iš mokyklinių vadovėlių JAV imta braukyti žodį Dievas, nes tai "per daug religinga".

Atrodo, kad ir mūsų seime sėdi nemažas būrys "alternatyviai gabių" žmonių.

Anonimiškas rašė...

O mūsų mokykloses Dievo dar nebraukia, bet didžiąją raidę - jau!

Jota rašė...

Kaip sovietmečiu:(.

Anonimiškas rašė...

Įdomiausia, kad afroamerikiečių teisių gynėjai net neužsimena, kaip gi tas konkretus "įžeistasis" sureagavo.

Anonimiškas rašė...

Bet gi ji tiesą pasakė - kaip yra. Todėl reiktų traukti atsakomybėn ne ją, o tuos, kurie dūmus į akis liaudžiai pūsti linkę.

item