Katalikų Bažnyčia apie pornografiją

Katekizmas pornografiją apibūdina kaip „seksualinio akto atėmimą iš intymios partnerių erdvės, kad tai sąmoningai būtų parodyta tretiem...



Katekizmas pornografiją apibūdina kaip „seksualinio akto atėmimą iš intymios partnerių erdvės, kad tai sąmoningai būtų parodyta tretiems asmenims“. Liūdna tai, jog pornografija yra vis labiau plintantis, milijardus dolerių per filmus, kabelinę televiziją, žurnalus, knygas ir kitas priemones uždirbantis verslas. U.S. News &World Report teigė, kad pornografijos pramonė dar 1997-aisiais uždirbo beveik 8 milijardus dolerių, 2001-aisiais Jungtinėse Valstijose buvo išnuomota 630 milijonų vaizdo įrašų „suaugusiesiems“. Nuo to laiko šie skaičiai didėjo geometrine progresija.

Internetas yra pigiausias, greičiausias ir anonimiškiausias informacijos šaltinis. Pornografijos platintojai uždirba ne vieną milijardą dolerių, prekiaudami internetu. Negalima ignoruoti pornografijos internetu grėsmės. Kaip rodo įvairūs tyrimai, 70 proc. internetu žiūrinčių pornografiją vaikų daro tai mokyklose ir viešosiose bibliotekose. Visi suvokiame, kad esame apsupti įvairių pornografijos formų, ar akimi užkliuvę už „suaugusiųjų“ skyriaus „Blockbuster“, naršydami internetą, matydami seksualumą skatinančias reklamas ar netyčia nuėję į filmą, kuriame yra sekso scenų.

Katalikų Bažnyčios katekizmas pateikia tris priežastis, kodėl pornografija yra neteisinga ir nuodėminga.

Pirma, pornografija kertasi su skaistumo dorybe. Pašauktas gyventi skaistų gyvenimą, kiekvienas krikščionis turi gerbti savo lytiškumą, kuriame jis atsiskleidžia tiek kaip fizinė, tiek kaip dvasinė būtybė. Jis taip pat turi gerbti santuokos šventumą: Viešpats, atsakydamas fariziejams į klausimą apie skyrybas, mokė: „Argi neskaitėte, jog Kūrėjas iš pradžių ‘sukūrė juos, vyrą ir moterį ir pasakė: ‘Todėl žmogus paliks tėvą ir motiną ir susijungs su savo žmona, ir du taps vienu kūnu’. Taigi jie jau nebėra du, o vienas kūnas. Todėl ką Dievas sujungė, žmogus teneperskiria” (Mt, 19:4, 6). Tad sakramentinę vyro ir žmonos vienybę atspindinti santuokinė meilė ir šio įžado įgyvendinimas yra taip pat šventas: santuokinis aktas turėtų išreikšti ištikimą, amžiną, išskirtinę, atsidavusią ir gyvenimą dovanojančią vyro ir žmonos meilę.

Tačiau pagarba santuokai ir santuokinei meilei neapsiriboja vien fizine išraiška. Šioje pagarboje taip pat yra dvasinis lygmuo. Jėzus mokė: „Jūs girdėjote, jog protėviams buvo pasakyta: ‘Nesvetimauk!’ O Aš jums sakau: kiekvienas, kuris geidulingai žiūri į moterį, jau svetimauja savo širdyje“ (Mt, 5:27– 28). Tad „skaistumo dorybė apima žmogaus vientisumą ir savęs dovanojimo visuotinumą“ (KBK 2337) Kita vertus, pornografija yra dvasinės paleistuvystės aktas, kuris veda į dvasinį asmenybės suirimą ir galbūt į fizinę paleistuvystę ar kitus negalimus seksualinius veiksmus.

Antra, pornografija žemina dalyvaujančiųjų joje (aktorių, prekiautojų, publikos) orumą. Kiekvienas naudoja save ar kitus, kad kažkokiu būdu gautų asmeninį malonumą ar naudą. Apskritai žmogiškas orumas – nesvarbu, ar asmuo vaidina pornografijoje, ar kuria, ar platina, ar mėgaujasi – yra pažemintas.

Galiausiai, tie, kurie įsitraukia į pornografiją, pasineria į fantazijos pasaulį, praranda ryšį su realybe. Kai tikroje meilėje visada yra savęs dovanojimas kitam arba veikimas dėl kitų gero, pornografija privilioja žmogų į savanaudišką iškreiptų fantazijų pasaulį, kuris vėliau gali virsti tiek pačiam asmeniui, tiek kitiems žalingais veiksmais. Ši problema dramatiškai išaugo nuo tada, kai internete atsirado „virtuali seksualinė realybė“, į kurią galima įsitraukti.

Pornografijos nuodėmingumas nėra taip paprastai siejamas su „vieno karto, vieno veiksmo“ reiškiniu, bet tuo, kad tai gali tapti tarsi dvasiniu vėžiu, kuris užteršia visą žmogų.

Victoras Cline išryškino keturis progresuojančius pornografijos poveikius: (1) priklausomybė, kai dėl poreikio žiūrėti pornografinę medžiagą žmogus praranda gebėjimą kontroliuoti savo elgesį, (2) aštrėjimas, kai žmogus panyra į vis sunkesnę pornografiją, kad kaskart galėtų išgyventi tokį patį susijaudinimo pojūtį, (3) jautrumo praradimas, su kuriuo asmuo tampa moraliai nebejautrus keliančiai šoką, nelegaliai, bjauriai, iškrypusiai ar nemoraliai medžiagai, ji tampa jam priimtina, į kitus pradedama žiūrėti tiesiog kaip į objektus; ir (4) įgyvendinimas, kai fantazavimas virsta realiu elgesiu.

Neabejotinai pornografija daro sukrečiamą poveikį visai visuomenei, ypač moterims ir vaikams. Pornografija moko, kad moteris mėgaujasi ydingomis seksualinėmis praktikomis ar mėgsta būti „spaudžiamos jėga“, taip pat išteisina prostituciją, ezhibicionizmą ar vojerizmą kaip normalų elgesį. Į moterį žiūrima kaip į sekso objektą, naudojamą pasitenkinti. Kai kuriems reguliariai pornografiją žiūrintiems vyrams agresija prieš moterį seksualiniuose ar kituose asmeniniuose ryšiuose tampa normaliu veiksmu. Liūdna tai, kad didžiausias poveikis padaromas 12–17 metų vaikinams, nes pornografija vaizduoja nesantuokinę seksualinę veiklą kaip priimtiną, be baisių AIDS ir kitų venerinių ligų pasekmių ir be atsakomybės dėl galimo pastojimo.

Šiuos teiginius pagrindžia ir baudžiamieji procesai. Yra įrodyta tiesioginė koreliacija tarp prievartavimų, vaikų išnaudojimo, fizinio sutuoktinio išnaudojimo nusikaltimų ir pornografinės medžiagos platinimo bei transliavimo. Štai keletas šį ryšį įrodančių pavyzdžių: Los Andželo Policijos departamentas dešimties metų laikotarpiu pastebėjo, kad su dviem trečdaliais priekabiavimo prie vaikų atvejų buvo susijusi pornografija. Vienas iš šešių žmonių kalėjimuose yra seksualinis nusikaltėlis, o sekso nusikaltimai yra antri po narkotikų. Federalinis tyrimų biuras paskelbė, kad 81 proc. žiaurių seksualinių nusikaltėlių reguliariai skaitė ar žiūrėjo brutalią pornografiją.

Kaip krikščionys turėtume stovėti sargyboje prieš pornografiją, ne tik vengdami jos naudojimo, bet ir atmesdami kiekvieną, net atsitiktinį, vaizdinį ar mintį, net kai netyčia nueiname į kokį filmą. Turime būti labai budrūs, rinkdamiesi, ką žiūrime, ir netgi ko klausome. Turime melstis už skaistumo dorybę, prašyti Dievo skaistumo malonės ir pagarbos kiekvieno individo, ypač priešingos lyties, orumui. Jei suklystame ir sąmoningai dalyvaujame kokioje nors pornografijos formoje ar priimame pornografinius vaizdinius ir mintis, kurių galbūt sąmoningai nesiekėme, bet vis dėl to priėmėme, turime atgailauti, eiti išpažinties ir gauti išrišimą. Katekizmas moko, kad pornografija yra mirtinas nusikaltimas. Niekada neleiskime šiai nuodėmei įsitvirtinti mūsų gyvenime.

Šaltinis: www.bernardinai.lt

Susiję straipsniai

Religija 4876502891629781814

Rašyti komentarą

emo-but-icon

item